داوود امیریان در سی و هشتمین مهمانی چای و داستان:

حضرت علی(ع) خوشرو و شوخ طبع بوده اند/ برای خلق داستان طنز باید شیرین نوشت

شهر بیست/ نویسنده «رفاقت به سبک تانک» گفت: یکی از ویژگی های مهم حضرت علی(ع) بنا بر گزارش های تاریخی، شوخ طبعی و خندان بودن ایشان است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حضرت علی(ع) خوشرو و شوخ طبع بوده اند/ برای خلق داستان طنز باید شیرین نوشت
شناسه : 1970 | انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست، داوود امیریان در سی و هشتمین مهمانی چای و داستان در مدرسه اسلامی هنر، از تکنیک های طنزنویسی و نوشتن داستان طنز سخن گفت.

وی در آغاز سخنانش به خوشرویی و شوخ طبعی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های مهم حضرت علی(ع) بنا بر گزارش های تاریخی، شوخ طبعی و خندان بودن ایشان است. این واقعیت با تصویری که از آن حضرت(ع) به ما داده اند، مغایر است و به جایش جنگ ها و رشادت های آن حضرت بیشتر گفته شده است.

نویسنده «رفاقت به سبک تانک» افزود: در واقع، ۹۹ درصد از شخصیت حضرت علی(ع) مهربانی، خوشرویی و خدمت به اسلام و مسلمانان بود و یک درصدش رشادت ها و خشونت ها بوده که آن هم برای خودش نبود، برای خدا بود. ما چهره خوبی از حضرت علی(ع) به مردم نشان نمی دهیم و این ضعف ماست.

امیریان، داشتن و یافتن موقعیت طنز را شگرد نوشتن طنز دانست و افزود: موقعیت طنز به طور کلی همراه با یک اتفاق و رخداد پیش می آید. رخدادی که متفاوت و جالب توجه است و گسترش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه ممکن است خبر کوتاهی را در روزنامه ای بخوانید و همان را گسترش بدهید، تصریح کرد: برای گسترش دادن هم باید خودتان را به جای شخصیت ها بگذارید و از نگاه آنها و با توجه به مسائلی که دارند داستان را گسترش بدهید و از درون آن ماجرا در بیاورید.

نویسنده «جام جهانی در جوادیه»، شرط دیگر خلق داستان طنز را شیرین نوشتن دانست و گفت: نه فقط در داستان طنز که در هر نوع داستانی بهتر است شیرین بنویسید. شیرین نوشتن به معنای خودمانی نوشتن است. خودمانی بنویسید. نیازی نیست سواد و دانشتان را به رخ مخاطب بکشید و از جملات و کلمات سخت و ثقیل استفاده کنید. خیلی راحت باشید و خودمانی و بدون تکلف بنویسید.

امیریان، بزرگترین تکنیک نویسندگی را صداقت برشمرد و تأکید کرد: باید آن چیزی را بنویسید که باور دارید، وگرنه داستان موفقی نمی شود و خواننده با آن ارتباط لازم و مناسب را برقرار نمی کند.

وی با بیان اینکه نویسنده باید چگونگی روایت داستان را بداند، تصریح کرد: درست است از ابزار و عناصر داستان نویسی باید استفاده کرد تا داستان نوشته شود، ولی برای نوشتن داستان موفق، روایت و نثرتان باید درست باشد. نمونه اش هوشنگ مرادی کرمانی که راحت و شیرین می نویسد و داستان هایش موفق است. «قصه های مجید» عموماً هم موقعیت جذاب دارند و هم روایت جذاب و شیرینی دارند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.