احترام دیپلمات‌ها به روحانی دیپلمات

شهر بیست/ وزیران امور خارجه و جمعی از سفرا و روئسای ادوار نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با صدور بیانیه‌ای مراتب ادب و احترام خود را به ساحت مرحوم سید هادی خسروشاهی، مورخ برجسته و سفیر اسبق ایران در واتیکان و مصر اعلام کردند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
احترام دیپلمات‌ها به روحانی دیپلمات
شناسه : 19506 | انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، «علی اکبر ولایتی»، «سید کمال خرازی»، «منوچهر متکی» و «علی اکبر صالحی» وزیران خارجه پیشین ایران و جمعی از سفرا و روسای ادوار نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با توجه به این که به خاطر شرایط دشوار فعلی و شیوع بیماری کرونا، امکان بزرگداشت حضوری برای حجت‌الاسلام و المسلمین استاد «سیدهادی خسروشاهی» سفیر اسبق ایران در واتیکان و مصر فراهم نیست، با صدور بیانیه‌ای ضمن طلب علو درجات برای آن مرحوم از درگاه الهی و درخواست صبر و اجر برای بازماندگان وی، مراتب ادب و احترام خود را به ساحت آن بزرگمرد تاریخ معاصر اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است: در ایام شهادت جانگداز دهمین پیشوای شیعیان، حضرت امام هادی (ع) خبر ارتحال حجت الاسلام و المسلمین استاد سیدهادی خسروشاهی (قدس سره) در کنار اخبار غم‌انگیزی که از سراسر کشور می‌رسید، موجی از اندوه و تأثر را برانگیخت.

امضاء کنندگان این بیانیه تصریح کردند: «سید هادی خسروشاهی» روحانی عالیقدری بود که بیش از ۶۰ سال عمر پربار خود را در ترویج آرمان های انقلاب اسلامی، طرفداری از نهضت‌های آزادی‌بخش اسلامی، معرفی چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته اسلامی و انقلابی، سیاست‌ورزی و روشنگری سپری کرد.

در این بیاینه آمده است: او عالمی دردآشنا، زمان‌آگاه و دلسوز بود که با مطالعه مستمر، تحلیل و پیگیری مسائل، گفت‌وگو و رابطه با بسیاری از اندیشمندان معاصر، درکی عمیق از مسائل جهانی و به‌ویژه جهان اسلام داشت؛ از این رو در آثار فراوان و پرشمار خود بر مسائلی همچون استعمار، درگیری‌های مسلمانان، توطئه‌های بیگانگان، جهالت‌ها و خرافات دست گذاشته و ضمن بهره‌وری از میراث گران‌سنگ عالمان اسلامی، بر ضرورت جهانی اندیشیدن و گذر کردن از تنگناهای موجود و استفاده از فرصت‌های زودگذر تأکید می‌ورزید.

این بیانیه می افزاید: استاد خسروشاهی از نخستین روحانیون دیپلمات در جمهوری اسلامی ایران بود و در دو ماموریت دیپلماتیک به عنوان سفیر و رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و مصر خدمت کرد. او در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک به گسترش ارتباطات بین‌الاسلامی و تقریب مذاهب اسلامی پرداخت.

در این بیانیه آمده است: «سید هادی» چهره ای شناخته شده در جهان و از شخصیت‌های برجسته جنبش جهانی اسلام بود؛ بالندگی و پویایی در اندیشه از ویژگی‌های آن بزرگ‌مرد بود که با حضورش در سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی و با ارائه ایده‌های نو تجلی می یافت. توجه به تاریخ و مسائل اسلام معاصر و ضرورت تبلیغ اسلام ناب محمدی، دغدغه همیشگی وی بود. التفات همیشگی او به ثبت و ضبط وقایع و خاطرات از ویژگی‌های سلوک سیاسی وی بود. انبوه اسنادی که در این زمینه‌ها جمع کرده، گنجینه‌ای پربار برای پژوهشگران و نسل های آینده خواهد بود.

امضاء کنندگان این بیانیه با تاکید بر این که «استاد خسروشاهی شخصیتی به یادماندنی، دوست داشتنی و متواضع و مهربان داشت» تصریح کردند اکنون که به خاطر شرایط دشوار فعلی، امکان بزرگداشت حضوری برای آن عزیز سفرکرده فراهم نیست، بر خود وظیفه می‌دانیم ضمن طلب علوّ درجات وی از درگاه الهی و درخواست صبر و اجر برای بازماندگان آن مرحوم مراتب ادب و احترام خود را به ساحت آن بزرگمرد تاریخ معاصر اعلام کنیم.

«اللهم إنا لا نعلم منه إلا خیراً وأنت أعلم به منا، اللهم إن کان محسناً فزد فی إحسانه وإن کان مسیئاً فتجاوز عن سیئاته واغفر لنا وله.»

خاظرنشان می‌شود استاد «سید هادی خسروشاهی» از چهره‌های برجسته حوزه علمیه قم روز پنج شنبه (هشتم اسفند ۹۸) به دلیل ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

پیش‌تر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجهالاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبری معظم انقلاب بدین شرح است: «درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجهالاسلام والمسلمین آقای حاج سیدهادی خسروشاهی رحمهالله‌علیه را به خاندان محترم و بازماندگان و ارادتمندان و علاقه‌مندان به آثار قلمی ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان عنصری خستگی‌ناپذیر در تبلیغ معارف اسلامی به‌وسیله‌ی نگارش مقالات و ترجمه‌ها و کتابهای متعدد در مدت ۶۰ سال از زندگی خویش بودند و انگیزه و همتی کم‌نظیر در تلاش برای تقریب مذاهب اسلامی و اتحاد مسلمین به کار می‌بردند.

تلاش‌های دیپلماسی در دوران جمهوری اسلامی در واتیکان و قاهره نیز بخش دیگری از مجاهدت این رفیق دیرین این‌جانب بود. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و حشر با اجداد طاهرین را برای ایشان مسئلت می‌کنم.»

استاد خسروشاهی  پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخست به مدت دو سال نماینده امام خمینی(ره) در وزارت ارشاد اسلامی بود. آن‌گاه به سفارت ایران در واتیکان انتخاب شد و مدت پنج سال در خارج از کشور به فعالیت پرداخت. تأسیس مرکز «فرهنگی اسلامی اروپا» در رم و تاسیس ماه نامه‌ای به زبان انگلیسی «انکوائری» و هفته نامه‌ای به عربی «العالم» در لندن- با همکاری وزارت ارشاد اسلامی- از آثار این دوران است. در ایتالیا، علاوه بر چاپ و نشر ترجمه قرآن مجید و نهج‌البلاغه به زبان ایتالیایی و نشر ماه‌نامه‌ای به نام جهان نو- به زبان ایتالیایی- جمعا در مدت پنج سال ۱۶۲ نوع کتاب و نشریه به زبان‌های: فارسی، عربی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی، منتشر نموده که در سراسر جهان توزیع شده است.

وی همچنین مدت سه سال رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مصر(قاهره) بود و در سال ۱۳۸۲ به ایران مراجعت کرد و به عنوان مشاور وزیر در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی به تحقیق و بررسی پرداخت.

پیکر مرحوم استاد خسروشاهی بعد از انتقال از بیمارستان مسیح دانشوری به قم، در آرامستان بهشت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

 

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه ۵ در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.