مرگ‌ومیر کرونا کمتر از آنفولانزاست/ شهروندان در منازل خود بمانند/ تعطیلی احتمالی مدارس و دانشگاه‌های قم

شهر بیست/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در کنترل بیماری کرونا پرداخت و از تعطیلی احتمالی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات قم خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مرگ‌ومیر کرونا کمتر از آنفولانزاست/ شهروندان در منازل خود بمانند/ تعطیلی احتمالی مدارس و دانشگاه‌های قم
شناسه : 18570 | انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم پیش از ظهر امروز در گفت‌وگوی خبری که به طور مستقیم از سیمای قم پخش شد، اظهار کرد: بیمارستان‌های کامکار و فرقانی برای بستری بیماران کرونا آماده شده است و پرسنل و پزشکان ما نیز به طور مستمر در حال ارائه خدمات هستند.

وی با تأکید بر حفظ آرامش شهروندان در شرایط فعلی، گفت: کارهای لازم در حال انجام است و افرادی که علائم سرماخوردگی به خصوص تب، سرفه شدید و  تنگی نفس دارند، به مراکز درمانی مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پاسخ به این سؤال که در چه افرادی خطر ابتلا وجود دارد، گفت: مرگ و میر کرونا از آنفولانزا کمتر است و دو درصد مرگ و میر دارد در حالی که آنفولانزا بیش از چهار درصد.

قدیر افزود: ما در رابطه با افرادی که بیماری‌های پیش زمینه‌ای دارند مثل دیابت پیشرفته یا بیماری های ریوی، بیشتر نگران هستیم.

وی با بیان اینکه کرونا قابل کنترل است، بر حفظ آرامش مردم تأکید کرد و گفت: توصیه می‌کنیم مردم در خانه‌های خود بمانند و در مراکز عمومی به ویژه حرم و جمکران حضور پیدا نکنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بر لزوم شست‌وشوی مداوم دست تأکید کرد و افزود: مهم‌ترین عامل انتقال کرونا از دست هست و مرتب با آب و صابون یا مواد ضدعفونی شست‌وشو دهند.

قدیر افزود: در حالی که بعضی افراد شهر را ترک می‌کنند، پرسنل دانشگاه علوم پزشکی اعم از پرستار، بهیار، پزشکان و … در خط مقدم مواجهه با این بیماری در حال انجام وظیفه و خدمت به بیماران هستند.

وی تصریح کرد: مردم آرامش خود را حفظ کنند، مرگ و میر کرونا از آنفولانزا کمتر است و باید مدیریت شود و افراد، زندگی معمول خود را با رعایت بهداشت فردی داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در خانه لازم نیست ماسک بزنند، چرا که اگر ماسک به طور مداوم روی صورت باشد، منشأ عفونت می شود اما ماسک زدن در اجتماع و مواجهه با بیماران کمک می کند.

قدیر در رابطه با کاهش ماسک در داروخانه‌های قم، گفت: ماسک به اندازه کافی در اختیار قرار می گیرد و با ستاد بحران وزارت کشور صحبت کردیم، در اسرع وقت تامین شود.

وی افزود: از نظر دارو و تجهیزات مشکل خاصی نداریم و دانشگاه به اندازه کافی، دارو و تجهیزات دپو کرده است، کمک های وزارت بهداشت هم وجود دارد، هرزمان به مشکل برخورد کنیم اعلام می‌کنیم.

قدیر با رد شایعات مربوط به قرنطینه شدن قم، گفت: ما هنوز به درجه‌ای از بحران نرسیدیم که لازم باشد شهر قرنطینه شود. توصیه ما حفظ آرامش و عدم حضور در مجامع عمومی است. مردم تا جای ممکن مسافرت نروند. حضور در خانه و عدم سفر را توصیه می‌کنیم تا خدای ناکرده در صورت ابتلا به کرونا، به جای دیگری منتقل نشود.

وی در خصوص تشخیص بیماری نیز گفت: در حال حاضر، نمونه‌ها را جمع آوری کرده و در عرض کمتر از یک روز به آزمایشگاه وزارت بهداشت ارسال می شود و در عرض کمتر از یک روز جواب داده می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای انجام آزمایشات مربوط به کرونا در قم هستیم و تلاش می‌کنیم آزمایش کرونا در قم انجام شود.

قدیر با اشاره به حضور نیروهای واکنش سریع وزات بهداشت در قم، گفت: از این طریق، بحث ساماندهی مراکز درمانی، نحوه پیگیری بیماران و خانواده بیماران دنبال می شود تا امکان ابتلا را کاهش دهیم.  

وی افزود: خانواده افراد مبتلا به کرونا قرنطینه هستند چراکه احتمال ابتلای اعضای خانواده بالاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص انتقال بیماران به تهران، تصریح کرد: تا کنون هیچ بیماری از قم به خارج از قم منتقل نشده است و تمام امور درمانی بیماران در قم انجام می شود.

قدیر تأکید کرد: مدارس و دانشگاه‌ها شاید چند روزی تعطیل شود و شهروندان تا جای ممکن در خانه بمانند و ایزولاسیون خانگی داشته باشند تا وضعیت عادی شود.

وی تأکید کرد: تعطیلی ادارات منوط به نظر و تشخیص استاندار قم خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: دو بیمارستان دیگر هم به عنوان بیمارستان معین مشخص کردیم و حتی آمادگی راه اندازی بیمارستان صحرایی هم داریم.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.