دکتر محمد خازنی در گفت‌وگو با «شهر بیست»:‌

رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از کروناست/ ماسک زدن برای همه افراد توصیه نمی‌شود/ سیستم ایمنی بدن را باید تقویت کرد

شهر بیست/ عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران، رعایت بهداشت فردی را مهم‌ترین راهکار پیشگیری از ابتلا به کرونا عنوان کرد و گفت: فقط افرادی که احساس کسالت و سرماخوردگی و بیماری دارند، از «ماسک جراحی» استفاده کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از کروناست/ ماسک زدن برای همه افراد توصیه نمی‌شود/ سیستم ایمنی بدن را باید تقویت کرد
شناسه : 18557 | انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴   پرینت

دکتر محمد خازنی عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران و مسئول بخش ویروس شناسی آزمایشگاه بوعلی قم در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست»، با اشاره به تأیید ابتلای کرونا ویروس در قم و ترس عمومی از ابتلا به این ویروس، گفت: هیچ جای نگرانی و استرس و اضطراب نیست؛ کرونا، یک بیماری ویروسی مثل سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله آنفولانزاست.

وی افزود: کرونا، بیماری تنفسی شبیه آنفولانزاست و هرکاری که برای پیشگیری از بیماری‌های آنفولانزا انجام می‌دهیم، برای این بیماری هم باید انجام دهیم.

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران، رعایت بهداشت فردی را مهم‌ترین راهکار پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس عنوان کرد و گفت: افرادی که دچار کسالت می‌شوند، باید حفظ حریم فاصله، مسائل بهداشتی و کنترل ارتباطات فردی را رعایت کنند.  

خازنی بر ضرورت شست‌وشوی مداوم دست تأکید کرد و افزود: شستن دست‌ها را برای بیماری‌های گوارشی توصیه می‌کنند اما چون هنوز راه‌های قطعی کرونا ویروس مشخص نشده و از آنجا که در چین برنامه شست‌وشوی دست‌ها از ابتلا به این بیماری به شدت جلوگیری کرده، این قاعده را باید جدی بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه مردم نباید دچار استرس شوند، گفت: اگر کسی احساس کسالت می‌کند، از رفت‌وآمد به محل کار و جامعه خودداری کند.

مدرس ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی قم، افزود: در حال حاضر، ماسک زدن توصیه نمی شود چرا که عموماً از این ماسک‌ها به مدت چند روز استفاده می‌شود و این موضوع نه تنها جلوی آلودگی را نمی‌گیرد، بلکه باعث ایجاد آلودگی می‌شود.

خازنی تأکید کرد: فقط افرادی که احساس کسالت و سرماخوردگی دارند، از ماسک جراحی استفاده کنند و طرز صحیح استفاده از آن را هم یاد بگیرند تا برای اطرافیان خود مشکل ایجاد نکنند.

وی با تأکید بر اینکه برخلاف تبلیغات دنیای مجازی، کرونا ویروس خطرناکی نیست، افزود: افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، احتمال اینکه علائم ظاهری را نشان دهند کم است، یعنی ممکن است افرادی این ویروس را بگیرند و علائمی هم نداشته باشند و خوب هم بشوند.

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله، رعایت فاصله و حفظ بهداشت فردی است که در این صورت مشکلی نخواهیم داشت.

خازنی یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، اکثر افرادی که در چین فوت کردند، مسن بودند و بیماری‌های زمینه‌ای داشتند.

خازنی بر ضرورت تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس تأکید کرد و گفت: خواب کافی، تغذیه خوب، نداشتن استرس، ورزش کردن و مصرف مرکبات و میوه‌های شایع فصل که دارای ویتامین c و آنتی اکسیدان هستند، موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مورد ابتلای کرونا در قم تأیید شده، هر فردی در شرایط فعلی، علائم و اختلالات تنفسی همراه با تنگی نفس، عطسه و سرفه شدید دارد باید به مراکز درمانی مراجعه کند.

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران تصریح کرد: در حال حاضر، همزمان با کرونا، ویروس آنفولانزایB  هم در محیط وجود دارد که از کرونا مهم‌تر است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • احمد گائینی

    تاریخ : 30 - بهمن - 1398

    سپاسگزارم . روشن گری یعنی همین . متاسفانه بازار شایعه خیلی داغه ممنون از شهر بیست


    پاسخ