سیطره تبلیغات ممبری بر خودنمایی‌های بنری در انتخابات قم

شهر بیست/ تبلیغات کاندیداهای نمایندگی مجلس در قم با نزدیک شدن زمان انتخابات افزایش یافته که استفاده از فضای مجازی در این عرصه نسبت به سایر شیوه‌های تبلیغاتی بیشتر مشهود است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سیطره تبلیغات ممبری بر خودنمایی‌های بنری در انتخابات قم
شناسه : 18526 | انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری مهر استان قم گزارشی به قلم مهدی بخشی سورکی با عنوان «سیطره تبلیغات ممبری بر خودنمایی‌های بنری در انتخابات قم» منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

روزگاری نه‌چندان دور، ایام انتخابات شهر حال و هوای دیگری به خود می‌گرفت، آن روزها که موبایل جایی در زندگی روزمره ما نداشت و چیزی به اسم فضای مجازی متولد نشده بود.

ستادهای انتخاباتی در آن روزگار پرتردد بودند و تا پاسی از شب طرفداران نامزدها به این در و آن در می‌زدند تا یک رأی بیشتر به سبد کاندیدای مورد حمایتشان ریخته شود.

سخنرانی در اماکن مختلف، جلسات شبانه در این خیابان و آن خیابان و گفت‌وگوهای چهره به چهره در کنار پوسترهای رنگی و سیاه و سفیدی که بر در و دیوار چسبانده می‌شد از مهمترین ابزارهای تبلیغ بود.

در این دوره از انتخابات اما به دلیل فراگیر شدن تلفن‌های هوشمند و همچنین در دسترس بودن فضاهای جدید ارتباطی و نیز کم هزینه‌تر بودن آنان در بستر اینترنت، مانور و تمرکز اصلی کاندیداها برای تبلیغات بر روی فضای مجازی است و آنان تلاش می‌کنند تبلیغات خود را از طریق کانال‌ها و یا گروه‌هایی که حامیان آن‌ها می‌سازند انجام دهند؛ هرچند که راه‌اندازی همین گروه‌ها و اضافه کردن بدون اجازه افراد؛ موجب نارضایتی شهروندان شده و اصولاً این موضوع را می‌توان نوعی بداخلاقی انتخاباتی برشمرد.

در همین فضای مجازی نیز شاهد برخی تخریب‌ها از سوی حامیان نامزدها علیه رقبا هستیم و هر روز شاهد بیانیه‌ها، یادداشت‌ها و مطالبی از سوی افراد مختلف در مقام پاسخگویی به تخریب‌های صورت گرفته هستیم.

فضای انتخاباتی قم در حال حاضر نسبتاً رقابتی است و این رقابت نیز تنها بین اصولگرایان و مستقلین وجود دارد

در استان قم ۱۱۲ نفر توانستند احراز صلاحیت برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی را کسب کنند که البته از بین این افراد تاکنون ۵ نفر انصراف دادند که پیش بینی می‌شود تا روز رأی‌گیری بر تعداد انصرافی‌ها افزوده شود.

بر اساس مشاهدات میدانی کمتر از ۱۵ نفر به صورت جدی وارد صحنه رقابت شده‌اند و از بین آنان کمتر از ده نفر برای مردم قم نسبتاً شناخته شده هستند و مابقی اساساً یا وارد عرصه رقابت نشده‌اند و یا اینکه حضور آنان آن‌قدر کمرنگ است که در معادلات انتخاباتی به شمار نمی‌رود و معلوم نیست این افراد به چه دلیل خود را نامزد کرسی مجلس شورای اسلامی کرده‌اند و شاید این امر از نقاط ضعف و نقص قانون انتخابات باشد که موجب تحمیل هزینه‌های فراوان برای انجام مراحل ثبت نام این افراد از بیت المال می‌شود.

فضای انتخاباتی قم در حال حاضر نسبتاً رقابتی است و این رقابت نیز تنها بین اصولگرایان و مستقلین وجود دارد؛ چرا که طیف اصلاح طلبان در قم کاندیدایی ندارند.

عدم حمایت نهادهای حوزوی از افراد یا لیست‌های خاص

این روزها از شور انتخاباتی در قم چندان خبری نیست و برخی نامزدها به برگزاری نشست‌های خبری و یا سخنرانی در برخی مساجد اصلی شهر و یا نهایت برپایی میتینگ تبلیغاتی محدود در ورزشگاه بسنده می‌کنند که آن هم با استقبال چندانی از سوی مردم مواجه نمی‌شود.

برخی از چهره‌ها هر چه به زمان پایان تبلیغات می‌رسیم بر حجم تبلیغات خود افزایش داده و تلاش دارند خود را بیشتر به مردم قم معرفی کنند که در این بین افرادی نیز با واسطه تبلیغات گسترده در عرصه‌های مختلف حقیقی و مجازی تا حدودی موفق بوده‌اند.

بنا بر رصدهای میدانی به نظر می‌رسد در این دوره لیست خاصی به طور کامل در قم نتواند آرای مردم را کسب کند و استقبال مردم از لیست‌های مختلف دور از انتظار نیست.

در میان نامزدهای خانم نیز تنها یک نفر شناخته شده‌تر از دیگران است و حضور جدی‌تری در عرصه رقابت با دیگران دارد که البته وی نیز در واپسین روزهای شروع تبلیغات از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شد.

نهادهای حوزوی از جمله جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از هیچ لیست و یا افرادی حمایتی نداشته‌اند و برخی مراجع تقلید نیز حمایت از افراد خاص را تکذیب کردند.

لیست‌ها و افراد مستقل داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در کنار تبلیغ خود از آیت الله یزدی در انتخابات خبرگان رهبری حمایت کرده تا از این طریق نیز بتوانند برخی آرا را به خود جلب کنند.

بیش از ۲ هزار مترمربع بنر اطلاع‌رسانی انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در راستای تشویق و ترغیب مردم به شرکت در انتخابات همراه با بیانات مقام معظم رهبری و با شعار «رأی ما سلیمانی» که بر اساس بیانات رهبری که «سلیمانی یک مکتب است» انتخاب و اکران شده است.

شهرداری قم همچنین مکان‌هایی در سطح شهر برای نصب تبلیغات کاندیداها در نظر گرفته است.

برگزاری مناظره بین کاندیداهای انتخابات

بنرهای چاپ و نصب شده در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم نسبت به دوره‌های پیشین به صورت چشمگیری کاهش یافته که دلیل اصلی آن هزینه‌های زیاد چاپ و اکران آن است، هر چند که اغلب تخلفات کاندیداها در همین بخش به دلیل عدم رعایت اندازه قانونی بنرهای چاپ شده است.

محور و مانور تبلیغاتی اکثر کاندیداها تمرکز بر روی برخی از پروژه‌های نیمه کاره قم از جمله مترو، مونوریل، فرودگاه و وضعیت بافت‌های فرسوده بوده که علت آن را ناکارآمدی افراد مسئول سابق و عدم نظارت درست نمایندگان می‌دانند.

محور و مانور تبلیغاتی اکثر کاندیداها تمرکز بر روی برخی از پروژه‌های نیمه کاره قم از جمله مترو، مونوریل، فرودگاه و وضعیت بافت‌های فرسوده بود

موضوع کاندیدای بومی و غیربومی نیز یکی از حواشی این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در قم است و ندانستن نام محلات قم، برای یکی از کاندیداهای غیر بومی همان روز ثبت نام دردسرساز می‌شود و از این ناحیه نیز حامیان دو طرف یکدیگر را مورد نقد و در برخی از موارد مورد تخریب قرار می‌دهند.

برخی گروه‌ها و اصناف و تشکل‌ها نیز نام افراد مورد حمایتشان را اعلام کرده‌اند و برخی دیگر نیز از ورود به مصادیق خودداری و تنها بر حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی تأکید دارند.

در روزهای گذشته مناظره‌های اندکی با حضور تعداد معدودی از نامزدهای انتخاباتی در قم برگزار شده است.

فرماندار قم هم که در روزهای قبل برنامه حضور برخی از کاندیداها در یکی از دانشگاه‌های قم را لغو کرده گفته است، بیش از ۸۲۶ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در استان قم هستند که از این تعداد ۴۱۷ هزار و ۹۶۷ نفر مرد و ۴۰۸ هزار و ۳۲۰ نفر زن هستند و تمام متولدین قبل از دوم اسفند ۱۳۸۰ می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

در ساعات پایانی فرصت قانونی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان بر حجم تبلیغات خود در فضای مجازی افزایش داده و این روش را اثربخش‌تر می‌دانند.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.