«شهر بیست» گزارش می‌دهد

سه فیلم برتر جشنواره فجر از نگاه خبرنگاران قم

شهر بیست/ با بسته شدن پرونده سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، خبرنگاران قم سه فیلم منتخب و برتر از نگاه خود را معرفی کردند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سه فیلم برتر جشنواره فجر از نگاه خبرنگاران قم
شناسه : 18390 | انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت پور: پرونده سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر هم بسته شد و با تمام حاشیه‌های ریز و درشتش به تاریخ پیوست. جشنواره‌ای که پیش‌بینی می‌شد با فیلمسازان بزرگ و نامدارش، متفاوت‌تر از همیشه در حافظه سینمایی تماشاگران هنر هفتم خاطره شود اما در نهایت به یک جشنواره کاملا معمولی و در عوض پرحاشیه و پرهیاهو بدل شد و طعم شیرین تماشای فیلم‌های خوب جشنواره سی‌وهفتم را تکرار نکرد.

جشنواره‌ای که اگرچه با فیلم‌های متوسطش، چندان به چشم نیامد و خوب قد نکشید اما امسال هم با نقش پر رنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خارج از پایتخت کشیده شد و در شهرهای مختلف کشور به روی پرده رفت. اتفاقی که نشان داد شعار «ایران فقط تهران نیست» روی کاغذ نمانده و رنگ عمل می‌بیند.

قم هم یکی از همین شهرها بود که برای ششمین بار پذیرای جشنواره فیلم فجر شد. جشنواره‌ای که روزی نمایش فیلم‌هایش در شهرها برای علاقه‌مندان به هنر هفتم یک آرزو بود، حالا چند سالی می‌شود که این آرزو هر سال خاطره می‌شود.

«شنای پروانه»، «پوست»، «عامه پسند»، «تعارض»، «مردن در آب مطهر»، «خروج»، «آبادان یازده ۶۰»، «خون شد»، «ابر بارانش گرفته»، «درخت گردو»، «بی صدا حلزون»، «روز صفر»، «پدران» و «سینما شهر قصه» در حالی ۱۴ فیلم منتخب جشنواره امسال در سینماهای ونوس و تربیت قم بودند که تماشاگران پروپاقرص سینما مشتاق تماشای تمامی فیلم‌های جشنواره بودند، اتفاقی که شاید بتوان به تحقق آن با توجه به موقعیت ویژه قم در جغرافیای فرهنگی کشور و چانه‌زنی بیشتر مدیران و جلب نگاه مسئولان سازمان سینمایی در سال آینده امیدوار ماند.   

جشنواره فجر امسال در قم، هم از فیلمسازان بزرگ و مطرح سینمای ایران فیلم داشت و هم از فیلمسازان جوان و جویای نام و شناخته شده؛ با اینکه  نام‌ ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود کیمیایی، محمد حسین مهدویان، سهیل بیرقی و سعید ملکان نگاه‌های بیشتری را به خود جلب می‌کرد اما نمی‌شد از برادران جویای نام ارک و محمد کارت تازه نفس هم به سادگی عبور کرد.

امسال هم جمعی از خبرنگاران قم توانستند به تماشای فیلم‌های جشنواره در سینما تربیت قم بنشینند. اتفاقی که برای دومین سال متوالی با نگاه ویژه سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بیشتر جان گرفت و خبرنگاران علاقه‌مند به سینما، هم به تماشای فیلم‌ها نشستند، هم نقد کردند و هم در رسانه‌های خود بازتاب دادند. اتفاق مثبتی که می‌تواند در سال آینده با صرف حضور خبرنگاران حوزه سینمایی به صورت هدفمند دنبال شود و با اختصاص سالن ویژه، برقراری میز نقد و برگزاری دوره‌های آموزشی نقد فیلم به بلوغ بیشتری برسد. 

حالا ده نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای قم که به تماشای بیشتر فیلم‌های جشنواره سی‌وهشتم نشستند، هم سه فیلم منتخب خود را از این میان به ترتیب اولویت اول تا سوم معرفی کردند و هم نقد و نگاه خود را درباره برگزاری همزمان مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور در قم در قالب یک یادداشت، با ما در میان گذاشتند.

در این میان خالی از لطف نیست که بدانید فیلم‌های «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان با ۲۲ امتیاز، «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت با ۱۸ امتیاز و «درخت گردو» به کارگردانی محمد حسین مهدویان با ۷ امتیاز، سه فیلم منتخب خبرنگاران قم از میان ۱۴ فیلم حاضر در جشنواره شناخته شدند. همچنین فیلم‌های «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با ۶ امتیاز، «پوست» ساخته بهمن و بهرام ارک با ۳ امتیاز، «آبادان یازده ۶۰» ساخته مهرداد خوشبخت با ۲ امتیاز و «سینما شهر قصه» ساخته کیوان علیمحمدی با ۲ امتیاز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

سازوکار انتخاب هم به این شکل بود که به فیلم‌های برگزیده اول تا سوم از نگاه هر خبرنگار، به ترتیب ۳، ۲ و ۱ امتیاز اختصاص یافت. 

در ادامه، یادداشت‌های خبرنگاران رسانه‌های مختلف گروهی استان قم از برگزاری جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر را می‌خوانید.

*سید حمیدرضا منتظری، منتقد و خبرنگار سینما

فیلم‌های برگزیده: شنای پروانه(۳ امتیاز)، سینما شهر قصه(۲ امتیاز) و پوست(۱ امتیاز)

یک: به لطف برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در استان‌ها، خانواده سینمای قم متشکل از مدیران، فیلمسازان، فیلمبازان و فعالان فرهنگی در کنار عموم مردم علاقه‌مند به سینما گردهم آمدند؛ با این تفاوت که در این دوره، شاهد حضور مجدانه و متفاوت به میدان آمدن همکاران رسانه‌ای و خبرنگار بومی در بطن و متن این رویداد هنری استانی بیش از دوره‌های گذشته بودیم و خرسندیم که این دغدغه مشترک سینمایی، بین فرهیختگان سینمایی در استان رو به توسعه و تعمیق است.

پرونده اکران همزمان آثار جشنواره فیلم فجر در قم و تمامی سکانس‌های افتتاحیه و اختتامیه این چند روز به پایان رسید و ما ماندیم و این سینمای پیش روی سال آتی و همه پلان‌ها و قاب‌های فیلم‌های مورد علاقه‌مان که با وجود اتمام جشنواره همچنان در ذهن و ناخودآگاه ما باقی هستند؛ جشنواره فیلم فجر قم تمام‌ شد و حالا دیگر در سالن سینما نیستیم، اما هنوز فکرمان با تعلیق‌های به‌جا و نقطه‌گذاری‌های درست و دقیق فیلمنامه «شنای پروانه» پر می‌زند و هم‌چنان خود را میخ‌کوب صندلی سینما و ریتم و پایان‌بندی حساب‌شده‌ آن می‌پنداریم.

اکنون در سالن سینما نیستیم، اما در ادامه و سرگرم پازل نوستالوژیک‌ «سینما شهر قصه» و داستان‌ها و عاشقانه‌های دراماتیک خویش، خاطرات دور ِ روزگار آشنایی با «سینما» را مرور می‌کنیم و سختی‌های این عاشقی و مشقت‌های این راه طی شده را به یاد می‌آوریم، تا شاید مشکلات روزمره و دلسردی‌های زندگی را فراموش و نفسی تازه کنیم.

جشنواره برای ما تمام شد و از کش و قوس‌ شیب ِ صندلی‌های سینما تربیت خلاص شدیم اما از درگیری ذهنی و کشمکش‌ ارجاعات بینامتنی فیلم «پوست» رها نیستیم و همچنان دچار چالش‌های سرنوشت زندگی بازیگر آذری زبان فیلم هستیم و به افسانه‌ها و اسطوره‌ها و باورها و خرافات فکر می‌کنیم.

جشنواره فیلم فجر در قم به پایان رسید و شاید جای خالی «نظرسنجی مردمی و انتخاب بهترین‌ها از نگاه تماشاگران» در این دوره بیشتر به چشم آمد؛ همچنین: «راه‌اندازی میز نقد و تحلیل»، «کارگاه‌های آموزشی و تخصصی»، «حضور سینماگران کشور در ایام اکران آثارشان به عنوان مهمان در قم»، «تعامل و هم‌افزایی حضور خبرنگاران و ستاد خبری در یک محل»، «مهیا کردن شرایط اکران و به‌ویژه تحلیل تمامی آثار جشنواره در قم و انعکاس به دبیرخانه مرکزی و سازمان سینمایی» می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌شناسی این جشنواره در ابعاد ملی و رشد همه جانبه این رویداد تاثیرگذار فرهنگی در ابعاد بومی با رویکرد تخصصی و آموزشی آن باشد.

دو: امیدوارم روزی برسد که حضور داشتن در قامت استانی جشنواره فیلم فجر و در معنای دیگر کلمه «تماشاچی سینما شدن»، اولویت اول اعضای خانواده سینما در قم باشد!

 

*فخرالدین یوسف پور مدیر سایت خبری تحلیلی تابناک قم

فیلم‌های برگزیده: روز صفر(۳ امتیاز)، شنای پروانه(۲ امتیاز)، خروج(۱ امتیاز)

رویدادهای فرهنگی، شخصیت یک شهر را می‌سازند و در ارتقای فرهنگ شهر تأثیرگذار هستند، از این رو برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سینمای ایران، در استان قم اقدامی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

همچنین اگر بخواهیم استانی فعال در حوزه سینما باشیم و از امکانات فرهنگی و ظرفیت‌های این مدیوم در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم، برگزاری یک جشنواره آبرومندانه و برخوردار از کیفیت بالا یکی از ضرورت‌هاست اما در طول این ۶ سال بدون در نظر گرفتن کیفیت فیلم‌ها، خود جشنواره به لحاظ نحوه برگزاری سیری نزولی را طی کرده است. به جز دو دوره نخست برگزاری جشنواره که شاهد اختتامیه آبرومندانه و فاخر با حضور شخصیت‌ها و عوامل مطرح سینمایی بودیم، دیگر این اتفاق تکرار نشد و برگزاری جلسات نقد بعد از اکران فیلم های مطرح و قابل توجه جشنواره با حضور عوامل فیلم نیز تنها در دو دوره برگزار شد.

در حالی که باید این رویداد بهانه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های سینمایی استان، برگزاری کارگاه های آموزشی نقد، ارتقای سواد سینمایی خبرنگاران این حوزه و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به‌عنوان یک پیوست مهم باشد، تنها به اکران فیلم‌ها خلاصه شده است.

هر چند باید به این مطلب اشاره کرد که بیشتر فیلم‌های منتخب برای اکران در قم از کیفیت بالایی برخوردارند. البته نظر نگارنده از کیفیت بالا، در مقایسه با کل فیلم‌های حاضر در جشنواره است چراکه بر کسی پوشیده نیست جشنواره فیلم فجر هویت خود را فراموش کرده و مدت‌هاست تنها اسم فجر را یدک می‌کشد و در اکثر تولیدات و آثار این جشنواره، رسمی از فجر دیده نمی‌شود.

 

*وجیهه غلامحسین‌زاده خبرنگار پایگاه خبری شهر بیست

فیلم‌های برگزیده: روز صفر(۳ امتیاز)، شنای پروانه(۲ امتیاز) و پوست(۱ امتیاز) 

جشنواره سی‌وهشتم را شاید بشود یکی از بی‌جان‌ترین جشنواره‌های سال‌های اخیر دانست. بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها و حواشی که امسال گریبان جشنواره فجر را گرفت، فیلم‌ها هم به لحاظ کیفی با سال گذشته تفاوت داشتند تا حدی که تحمل بعضی از فیلم‌ها دشوار و به ترک سالن سینما منجر می‌شد.

جشنواره‌ای که از ابتدا تا اختتامیه‌اش با طعنه و کنایه و حتی توهین هنرمندان به مسئولان و یکدیگر همراه بود و همه این‌ها روی اصل هدف جشنواره سایه افکنده بود و نگاه مردم را از روی خود پراکنده می‌کرد. با این فریادها و توهین‌ها و چند دستگی‌ها، ناامیدی از جشنواره در بین بسیاری از مخاطبانش رشد پیدا کرد.

با این همه اما نفس حضور جشنواره فجر در استان‌ها و اکران فیلم‌های جشنواره در شهرهای مختلف، تب و تاب جشنواره را به جای تمرکز در تهران در کل کشور ایجاد کرد.

وضعیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان قم به نسبت سال گذشته با تلاش عوامل اجرایی جشنواره از نظم بهتری برخوردار بود و حواشی سال گذشته اکران فیلم «شبی که ماه کامل شد»، تکرار نشد.

سازوکار انتخاب فیلم‌ها برای اکران در استان‌ها از موضوعاتی است که جای بحث دارد. در بین ۱۴ فیلم منتخب در قم، تعداد فیلم‌های خوب از انگشتان یک دست فراتر نرفت و تنها چند فیلم توانستند یک تنه این کاهش محسوس کیفیت را جبران کنند و انتظار می‌رود برای سال‌های بعد، فیلم‌های باکیفیت‌تر جشنواره در سبد اکران قم قرار بگیرد.

 

*راحله روشن خبرنگار خبرگزاری تسنیم

فیلم‌های برگزیده: روز صفر(۳ امتیاز)، شنای پروانه(۲ امتیاز) و درخت گردو(۱ امتیاز) 

نوشتن از برترین‌های جشنواره فجر برای کسانی که جشنواره را از شهری غیر از تهران دنبال کرده‌اند، کمی سخت است. قم نیز امسال با وجود اکران ۱۴ فیلم بازهم از دیدن چندین فیلم برتر جشنواره محروم ماند اما تماشای دریای ناآرام پروانه‌هایی که هرچقدر هم که شنا بلد باشند، محکوم ‌به غرق شدن هستند تا نشستن پای «روز صفر» که در عین تحسین توانمندی کارگردانش، حسرت دلت را تازه می‌کرد که‌ کاش می‌توانستی تحسینت را برای حاتمی کیای «آژانس شیشه‌ای» هم بیان کنی، خالی از لطف نبود.

اما از بین فیلم‌هایی که امسال در قم اکران شد، «روز صفر»، «شنای پروانه» و «درخت گردو» سه فیلمی بودند که می‌توانیم به کسانی که امسال در جشنواره حضور نداشته‌اند، توصیه کنیم در زمان اکران عمومی، وقتی هم برای تماشای آن خالی کنید.

حالا که سیمرغ‌ها را تقسیم کردند و به خانه آمدیم باید اعتراف کنیم، جشنواره امسال شور سال گذشته را نداشت و پر از ای‌کاش‌هایی بود که از وسط گریه‌های پای «درخت گردو» تا «خون شد» ادامه داشت و نشد حتی لحظه‌ای آن‌قدر غرق فیلمی شویم که یادمان برود صندلی‌های سینما «تربیت» از پارسال هم بی‌کیفیت‌تر شده و صدا و تصویری که اهل رسانه در این سینما می‌دیدند، باکسانی که فیلم را در سینما «ونوس» تماشا کردند، تفاوت زیادی دارد.

 

*مهدی بخشی سورکی خبرنگار خبرگزاری مهر

فیلم‌های برگزیده: درخت گردو(۳ امتیاز)، آبادان یازده۶۰(۲ امتیاز)، خروج (۱ امتیاز)

برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان قم همزمان با برپایی این رویداد بزرگ در تهران، یک اتفاق فرهنگی و هنری خوبی است که خوشبختانه با پیگیری‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در سال‌های اخیر برگزار شده و جای تقدیر از مسئولان دارد.

برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری از این جهت که قم اساساً ماهیتی فرهنگی دارد همواره از سوی مردم این شهر مورد استقبال قرار گرفته و در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر و اکران آثار سینماگران در دو سینمای قم نیز شاهد استقبال خوبی از سوی علاقمندان بودیم که به نظر می‌رسد برای آنکه این حضور تقویت شود، نیازمند همراهی حداکثری رسانه‌هاست.

فراهم کردن شرایطی مناسب برای اهالی رسانه جهت تماشای فیلم‌های جشنواره و انعکاس بازخوردها در قالب‌های مختلف خبری از جمله گزارش‌های نقد و بررسی می‌تواند به حساسیت جامعه در قبال فیلم‌هایی که در سینمای امروز ایران ساخته می‌شود، کمک کند و استقبال و یا عدم استقبال مخاطبان از آثار ارائه شده، می‌تواند به سینماگران برای ساخت فیلم های بعدی جهت‌دهی بخشد.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و یا نهادهای صنفی همانند خانه مطبوعات می‌بایست در جهت توانمندسازی آن دسته از خبرنگارانی که در حوزه سینما دغدغه و علاقه دارند و قلم می‌زنند، برنامه هایی نظیر کارگاه های آموزشی در این حوزه تدارک ببینند تا در کنار تقویت کمی تولیدات، سطح کیفیت محتواها نیز رشد کند.

در این دوره از جشنواره، شاهد تولید برخی از فیلم‌ها با مضامین مختلف بودیم اما آنچه مبرهن بود، هم‌تراز نبودن مضامین بخشی از آثار تولیدی جشنواره فیلم فجر با گفتمان انقلاب اسلامی، آرمان ها و ارزش‌ها بود که این امر نیازمند برنامه ریزی نهادهای بالادستی است.

 

*سمانه سادات فقیه سبزواری خبرنگار خبرگزاری مهر

فیلم‌های برگزیده: شنای پروانه(۳ امتیاز)، روز صفر(۲ امتیاز) و خروج (۱ امتیاز)

فیلم‌های جشنواره فیلم فجر چند سالی می‌شود که در استان‌های مختلف از جمله قم به روی پرده می‌رود، در کل اتفاق مثبتی است اما در این زمینه چند مسئله وجود دارد که قابل تأمل است.

شایسته بود فضایی برای تعامل اهالی رسانه در سینما در نظر گرفته می‌شد تا خبرنگاران با یکدیگر تبادل نظر می‌کردند. ستاد خبری جشنواره در سینما «ونوس» فعال بود و خبرنگاران در سینما «تربیت» به تماشای فیلم ها می‌نشستند و این جای انتقاد داشت.

از میان ۱۴ فیلمی که در قم اکران شد، چند فیلم بیشتر به چشم آمد. فیلم «شنای پروانه»، مسائل و دغدغه های روز را به تصویر می‌کشید و روایتی بود برای همه پروانه‌های این سرزمین که چه مظلومانه نه تنها بال‌هایشان شکسته می‌شود، بلکه به جفای گنده‌لات‌ها کشته می‌شوند.

«روز صفر»، فیلمی پر از صحنه‌های هیجان انگیز و با روایتی اجتماعی سیاسی که مخاطب را با خود همراه می‌کرد تا بداند امنیت نه یک شبه بدست می‌آید و نه آسان؛ و برای بدست آوردن یک شب امنیت در کشور باید سربازانی باشند که یک چشم به آسمان بدوزند و یک چشم به زمین که نکند کسی قصد داشته باشد دستی به گوشه نقشه ایران ببرد و گربه را به موش تبدیل کند.

«خروج»، فیلمی که طعنه مستقیم و دغدغه‌مندانه به دولت می‌زد اما نتوانست آن‌گونه که باید بین مخاطبان جایی برای خود باز کند. شاید ضعف در فیلمنامه باعث شده بود که این چنین باشد، گرچه این فیلم شروع پرحرارتی داشت اما داستانی که می‌توانست شکار سیمرغ ها را داشته باشد، ناکام ماند.

  

 

*فاطمه جمالزاده خبرنگار خبرگزاری فارس

فیلم‌های برگزیده: روز صفر(۳ امتیاز)، شنای پروانه(۲ امتیاز)، خروج (۱ امتیاز)

فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره فجر نسبت به سال‌های قبل از کیفیت کمتری برخوردار بود و درصد رضایت مخاطبانی که پس از تماشای فیلم‌های جشنواره از سالن سینما خارج می‌شدند، کمتر از گذشته بود.

گرچه دامنه انتقادات به فیلم‌ها و فیلمسازان امسال گسترده است ولی فیلم‌های خوب و مخاطب پسند هم در میان آنها وجود داشت که از جمله آن «روز صفر» است.

از میان فیلم‌های جشنواره سی‌وهشتم که در قم به روی پرده رفت، «روز صفر» را به دلیل تعدد نقاط قوت آن از جمله پختگی میزانسن‌ها، تکامل کارگردانی، چهره پردازی منحصر به فرد، موسیقی مناسب و بازی بسیار خوب بازیگران، بهترین می‌دانم. بعد از آن هم به ترتیب «شنای پروانه» و «خروج» توانستند به طور نسبی در جلب نگاه مخاطبان موفق باشند.

امید است عوامل جشنواره فجر و فیلمسازان با استفاده از انتقادات کارشناسان، مردم و اهالی رسانه، سال آینده کیفیت کارهای تولیدی را بالا ببرند و رشد سی‌ونهمین جشنواره فجر را به وضوح شاهد باشیم.

 

*یونس عزیزی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

فیلم‌های برگزیده: روز صفر(۳ امتیاز)، شنای پروانه (۲ امتیاز) و پوست(۱ امتیاز) 

با توجه به استقبال عموم مردم و اهالی فرهنگ و رسانه، بی شک برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان‌ها رویداد مبارکی است که نمی‌توان در آن تردید کرد.

این رویداد که به مطالبه جدی استان‌ها تبدیل شده، علاوه بر توسعه و بسط عدالت فرهنگی باعث رونق صنعت سینما و پویایی ظرفیت سینمای استان‌ها می‌‌شود.

پس از چند سال برگزاری متوالی جشنواره فیلم فجر در استان ها که تجربه موفقی را پشت سر گذاشته، شایسته است عوامل برگزار کننده در سال‌های پیش رو، برنامه‌های موثری با هدف افزایش سطح کمی و کیفی جشنواره در دستور کار قرار دهند.

 

*علی شعبانی خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری ۵۹۸

فیلم‌های برگزیده: روز صفر(۳ امتیاز)، شنای پروانه(۲ امتیاز)، خروج (۱ امتیاز)

جشنواره فجر امسال با تحریم شروع شد با حاشیه به پایان رسید. امسال هم همانند سال‌های گذشته، اهالی هنر و سینما با فرا رسیدن ایام الله دهه فجر منتظر بزرگ‌ترین فستیوال سینمایی کشور بودند که با اتفاقاتی که از هفته‌ها قبل کلید خورده بود، به حاشیه کشید. یکی تحریم کرد، یکی بیانیه داد، یکی هم خودش و فیلمش را از جشنواره بیرون کشید.

با وجود همه این حواشی، جشنواره به مانند سال‌های گذشته سر وقت ولی بدون مراسم افتتاحیه آغاز شد و فیلم‌ها یکی پس از دیگری روی پرده رفت.

۱۴ فیلم این جشنواره هم از تهران به قم آمد که از میان آنها، چند فیلم پررنگ‌تر از بقیه دیده شد.

جشنواره با «شنای پروانه» آغاز شد و حضور گسترده مردم و اهالی هنر و رسانه در روز اکران این فیلم، نوید یک جشنواره گرم در روزهای سرد قم را می‌داد. جشنواره‌ای که هیجانش با اکران «خروج» حاتمی‌کیا در روز سوم به اوج خود رسید و با «روز صفر» سعید ملکان کامل شد.

نکته قابل توجه جشنواره امسال، استقبال بیشتر علاقه‌مندان سینما بود که اگر اطلاع رسانی مناسبی برای فروش بلیت‌ها صورت می‌گرفت، به مراتب بیشتر هم می‌شد.

فیلم‌هایی مانند «خروج»، «شنای پروانه»، «روز صفر» و «درخت گردو» ظرفیت اکران در سانس‌های فوق العاده را داشتند که اگر از مدت‌ها قبل، برنامه ریزی می‌شد و حامیان مالی قوی جذب می‌شدند، هزینه اکران سانس‌های فوق‌العاده نیز برای عوامل برگزاری جشنواره سنگینی نمی‌کرد و مخاطبان بیشتری به تماشای این فیلم‌ها می‌نشستند.

 

*هانی احمدزاده خبرنگار و فعال هنری

فیلم‌های برگزیده: درخت گردو(۳ امتیاز)، روز صفر(۲ امتیاز) و خروج(۱ امتیاز) 

فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره فجر در حالی اکران شد که شهر قم برای ششمین بار میزبان جشنواره در این سال‌ها بود و با تلاش قابل تحسین مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ۱۴ فیلم منتخب جشنواره به روی پرده رفت.

اینکه رویداد جشنواره فیلم فجر توانست چراغ سبزی برای استقبال بیشتر مخاطبان به سینما باشد، بر کسی پوشیده نیست اما این چراغ باید همیشه روشن باشد.

«استاندارد نبودن صوت و تصویر و مناسب نبودن صندلی‌های سینما تربیت»، «عملکرد ضعیف ستاد خبری در تهیه اخبار و نقدهای فیلم‌ها» و «برگزار نشدن نشست‌های نقد و بررسی آثار جشنواره» از جمله مسائلی است که می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب برای سال‌های آینده برطرف کرد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.