۱۰ درصد از وسعت استان قم را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند

شهر بیست/ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از وسعت استان قم را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: مشکل تالاب‌های قم با تعارفات حل نمی‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۱۰ درصد از وسعت استان قم را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند
شناسه : 18032 | انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، سید رضا موسوی مشکینی در سخنانی اظهار داشت: تالاب‌ها دارای کارکردها و اهمیت فوق العاده اکولوژیکی برای چرخه حیات بر روی کره زمین و مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی هستند.

وی با اشاره به وجود شش تالاب ارزشمند حوض سلطان، مره، بهشت معصومه، کوه نمک، غدیر اسب و دریاچه نمک در استان قم، این خطه را یکی از استان‌های تالابی کشور دانست و گفت: حدود ۱۰ درصد از وسعت استان قم را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند، اما با وجود بارندگی‌های یکی دو سال گذشته، این تالاب‌ها همچنان در معرض خشکسالی قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به میزبانی تالاب‌های استان از هزاران قطعه پرنده مهاجر در سال، گفت: تالاب‌های قم به ویژه تالاب مره و دریاچه نمک، نقش بسیار مهمی در مسأله گرد و غبار در مرکز کشور داشته و اگر بر اثر غفلت و بی‌توجهی کاملاً خشک شوند، ۲۵ درصد از جمعیت کشور با این بحران جدی مواجه خواهند شد.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی و اقدامات اساسی برای احیا و بهبود وضعیت تالاب‌های استان قم تأکید کرد و گفت: تخصیص حقابه های زیست محیطی و جلوگیری از برداشت بی رویه آب برای احیای تالاب‌ها و رودخانه‌های قم، مشکلاتی نیست که با تعارفات حل شود و همه دستگاه‌های اجرایی باید برای آن مشارکت و هماهنگی داشته باشند.

موسوی نسبت به آینده دریاچه نمک با وجود برخی طرح‌های صنعتی بدون کارشناسی و تعیین اثرات زیست محیطی اظهار نگرانی کرد و گفت: برای دستیابی به توسعه و پیشرفت پایدار در استان قم باید توان اکولوژیکی این منطقه مورد توجه قرار گرفته و هرچه بیشتر بر روی صنعت گردشگری و صنایع سبز با فناوری‌های نوین سرمایه گذاری انجام شود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.