قم| شرکت‌های بزرگ "قطره چکانی" لوازم خانگی به بازار عرضه می‌کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر بیست به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، نوسانات ارز و دلار چند ماهه اخیر کشور سبب بالا رفتن اقلام مختلف شد و با وجود اینکه این روزها قیمت دلار در بازار ثبات پیدا کرده اما قیمت برخی از این اقلام پایین نیامده است از جمله این کالاها بخش لوازم‌ خانگی […]

پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
قم| شرکت‌های بزرگ "قطره چکانی" لوازم خانگی به بازار عرضه می‌کنند
شناسه : 180 | انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶   پرینت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر بیست به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، نوسانات ارز و دلار چند ماهه اخیر کشور سبب بالا رفتن اقلام مختلف شد و با وجود اینکه این روزها قیمت دلار در بازار ثبات پیدا کرده اما قیمت برخی از این اقلام پایین نیامده است از جمله این کالاها بخش لوازم‌ خانگی بوده که به همین بهانه با غلامرضا تفتی رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی استان قم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

تسنیم: با وجود کاهش قیمت دلار قیمت کالاهای بخش لوازم‌خانگی پایین نیامده است دلیل این مسئله چیست؟

نمی‌توان ادعا کرد با وجود کاهش قیمت دلار بازار ثبات پیداکرده چرا که نوسانات حادی که بوده مقداری تعدیل‌ شده و قضاوت در این رابطه زود است اما آنچه مسلم بوده این است که دیگر شاهد حرص و ولعی که قبلاً در مورد خرید کالا وجود داشته نیستیم.

عمدتاً وقتی فضا به سمت کاهش دلار می‌رود مردم از خرید خودداری می‌کنند و به‌ شدت در این هفته با یک رکود و عدم استقبال از خرید به‌ویژه در بخش لوازم‌خانگی روبه‌رو هستیم و حتی تا حدی ممکن است فروشندگان لوازم‌خانگی نگران باشند که از این بابت متضرر شوند.

در برخی اقلام شاهد کاهش ۱۰ درصدی در بازار بودیم به‌طور کلی نمی‌توان گفت قیمت‌های واقعی کاهش پیدا کرده اما یک مقداری با عدم خرید کالا روبه‌رو هستیم و احتمال افزایش عرضه را داریم.

تسنیم: با توجه به شرایط کنونی بازار چه توصیه‌هایی به مردم در رابطه به خرید لوازم‌خانگی دارید؟

به مردم توصیه کرده‌ایم در این دو سه‌ ماهه کالاهایی که نیاز ندارند و برایشان واجب نیست را خریداری نکنند و منتظر ثبات بیشتر بازار بمانند، امیدواریم با تدابیری که مسئولان دارند و برنامه‌ریزی می‌کنند از این مقطع عبور کنیم توصیه ما به مردم این بوده که خرید کاذب نداشته باشند و در تمام بخش‌ها این مسئله صادق است چرا که اگر هماهنگی میان مردم و مسئولان نباشد همه متضرر می‌شوند.

تسنیم: تا قبل از ثبات قیمت ارز  برخی شرکت‌ها در عرضه لوازم‌خانگی به متقاضیان محتاطانه عمل می‌کردند در حال حاضر وضعیت به چه نحوی است؟

یکی دو شرکتی که قبلاً مشکل داشتند همچنان به قوت خود باقی است و این دو برند مقداری وضعیتشان به همان منوال سابق است و هنوز هم کالا را قطره‌چکانی به بازار می‌دهند و در بخش کالاهای داخلی عمدتاً مشکلی نداریم.

 بکب از شرکت‌ها هم اعلام کرده به دنبال پیش‌فروش کالای خود است ما این مسئله را نه رد و نه تأیید می‌کنیم چرا که کلاً در جریان سیاست کاری‌شان نیستیم و از نظر اخباری شنیدیم اما اگر درست انجام شود و سرمایه‌های سرگردان مردم به  بخش لوازم‌ خانگی بیاید خوب است چرا که با افزایش قیمت دلار نقدینگی در بخش تولیدکننده و کسبه مشکل نقدینگی داریم و کمتر از نصف می‌توانند کالا تهیه کنند و باید حداقل دو برابر سرمایه خود را افزایش دهند که کار مشکلی است.

تسنیم: آیا در استان قم هم کالای احتکار در بخش لوازم‌خانگی داشته‌ایم؟ اگر بوده وضعیت این کالاها به چه شکلی هست؟

در قم مشکل احتکار کالا در بخش لوازم‌ خانگی نداشتیم و یک موردی هم که بوده مربوط به شهرک صنعتی بود که کالاهایشان از نظر قیمت و کیفیت مطلوبیت نداشت بنابراین احتکاری به آن معنا در این بخش نداشتیم و کمترین تخلف را در میان سایر استان‌ها شاهد بودیم.

به‌ طور کلی کالا را کاسب خیلی نمی‌تواند نگه دارد و عمدتاً مشکلات از جانب مراکز تولید و شرکت‌های تحویل کالا بوده است و این گونه نبیت که کاسبی که صد تا یخچال داشته باشد و در بازار نفروشد.

برخی اقلام معروف اصلاً در بازار نیست و آمار موجودی کالاها ماه‌ به‌ ماه گرفته می‌شود البته در استان قم بنکدار و واردکننده به آن حد نداریم که احتکار کننده کالا داشته باشیم و وضعیت استان قم با استان‌هایی مثل تهران متفاوت است.

تسنیم: نقش دلالان در نابسامانی‌های قیمت ارز در بخش لوازم‌خانگی چیست؟

وقتی بازار مقداری دچار التهاب می‌شود و نابه‌سامانی به وجود می‌آید قطعاً پای تعدادی از دلالان و کسبه‌ای که در هر قشری و صنفی هستند و در پی عدم رعایت قانون هستند باز می‌شود در واقع این خود ما هستیم که زمینه را برای دلالان به وجود می‌آوریم اما اگر قرار باشد که همه کارشان را خوب انجام دهند جایی برای دلالان نمی‌ماند.

تسنیم: خریداران به دلیل بالا رفتن قیمت دلار با مشکل خرید روبه‌رو هستند این افزایش قیمت بر روی زندگی مردم چه اثراتی داشته است؟

قیمت‌ها به‌شدت افزایش پیداکرده ولی هنوز از یک مرجع رسمی مکتوب به ما اعلام‌ نشده که  لوازم‌ خانگی آزاد شد و این مسئله را باید وزارت مربوطه به دستگاه اتاق اصناف اعلام کند در حالی‌که نه مکتوب شده و نه اعلام‌ شده که خود این‌ها سرگردانی برای مردم ایجاد می‌کند.

تسنیم: جولان دادن دلالان در بازار به چه چیزی برمی‌گردد؟

بخشی به سوء مدیریت، سلیقه‌ای عمل کردن و بخشی هم به مسئله اجرایی و تصمیم‌گیری‌ها برمی‌گردد گاهی اوقات متأسفانه منشأ کار را رها می‌کنیم و به خرده‌پا گیر می‌دهیم کالایی که وارد کشور شده و تولید می‌شود باید از منشأ مورد بررسی قرار بگیرد در حالی‌ که با مغازه‌های کف بازار برخورد می‌کنیم که سبب هجوم مردم برای خرید می‌شود اما اگر درست عمل کنیم و به مردم اطمینان دهیم این فضا به وجود نمی‌آید. این مسائل به خاطر خریدهای کاذب و التهاباتی که به وجود می‌آید که سبب می‌شود تا نقش دلالان پررنگ شده و تفاوت قیمت ایجاد شود که در نهایت نارضایتی برای مردم و کسبه ایجاد می‌کند.

نوشته های مشابه
آمادگی شهرداری برای تأمین خودروی اعمال قانون تخلفات رانندگی
برگزاری نمایشگاه «کوچه آرامش» در نگارخانه شهید آوینی
«مصلحت» روی پرده سینماهای قم رفت
هفت موزه و مکان تاریخی قم میزبان مسافران نوروزی است/ آغاز فصل جدید کاوش در تپه تاریخی قلی‌ درویش
طلبه حوزه علمیه قم برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد شد
گذرهای بافت تاریخی قم مرمت می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.