«شهر بیست» گزارش می‌دهد

آوای پر سیمرغ/ پرونده کامل فیلم‌های جشنواره فجر در قم

شهر بیست/ در کمتر از ۲۴ ساعت مانده به آغاز اکران فیلم‌های جشنواره فجر در قم، پرونده کاملی از آنچه علاقه‌مندید درباره فیلم‌های این دوره جشنواره بدانید، پیش روی شماست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آوای پر سیمرغ/ پرونده کامل فیلم‌های جشنواره فجر در قم
شناسه : 17964 | انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمدمهدی عنایت پور: انگار همین دیروز بود که علاقه‌مندان به هنر هفتم به تماشای فیلم‌های سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر نشسته بودند. جشنواره‌ای که با «متری شیش‌ونیم»، «سرخپوست»، «شبی که ماه کامل شد»، «تختی»، «قصر شیرین» و «رد خون» بیشتر به چشم آمد و در حافظه سینمایی طرفداران هنر هفتم خاطره شد.

حالا و در آستانه تحویل سال نو سینمای ایران و جشن سی‌وهشت سالگی جشنواره فیلم فجر، ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ معرفی شدند و همه در تقلا هستند که ببینند فیلم‌ها چه حال و هوایی دارد و داستانشان بر چه مداری می‌چرخد.

خوشبختانه امسال هم جشنواره فیلم فجر از حصار مرزهای پایتخت خارج شد و مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در نهایت چانه‌زنی‌های خود، ۱۱ فیلم بخش سودای سیمرغ و ۳ فیلم بخش نگاه نو جشنواره سی‌وهشتم را از تهران به قم سوغات آوردند که در شب‌های ۱۵ تا ۲۱ بهمن ماه در سینماهای ونوس و تربیت به روی پرده می‌روند.

«شنای پروانه»، «پوست»، «عامه پسند»، «تعارض»، «مردن در آب مطهر»، «خروج»، «آبادان یازده ۶۰»، «خون شد»، «ابر بارانش گرفته»، «درخت گردو»، «بی صدا حلزون»، «روز صفر»، «پدران» و «سینما شهر قصه»، چهارده فیلم جشنواره سی‌وهشتم در قم هستند که نام‌های «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا، «خون شد» مسعود کیمیایی و «درخت گردو» محمد حسین مهدویان بیشتر به چشم می‌آید و «روز صفر» سعید ملکان احتمالا شگفتی‌ساز این دوره خواهد شد.

با اینکه بسیاری از علاقه‌مندان به سینما برای دیدن تمامی فیلم‌ها به صف می‌شوند و حتی از ندیدن یک فیلم جشنواره هم نمی‌گذرند اما شاید شما هم جزو بخشی از مخاطبانی باشید که به هر دلیل فرصت دنبال کردن تمامی فیلم‌های جشنواره را ندارید، پس با خواندن این پرونده سینمایی و خلاصه داستان‌ها تا حدودی دست‌تان می‌آید که در انتظار چه فیلم‌هایی هستید و کدام فیلم‌ها ارزش صف کشیدن جلوی سینماها را دارند.

 

*شنای پروانه

کارگردانش از مستندسازان مشهور و حرفه‌ای سینمای ایران است که حالا برای اولین بار با ساخت «شنای پروانه» از سینمای مستند به داستانی آمده. محمد کارت که نامش با مستندهای «آوانتاژ» و «بچه‌خور» گره خورده، امسال با اولین فیلم داستانی خود در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ جشنواره سی‌وهشتم حاضر است.

تهیه کنندگی نخستین فیلم داستانی محمد کارت را کارگردان مطرح و شناخته شده سینمای ایران یعنی رسول صدرعاملی به عهده گرفته است. صدرعاملی که هنوز هم با سه‌گانه «دختری با کفش‌های کتانی»، «من ترانه پانزده سال دارم» و «دیشب باباتو دیدم آیدا» یاد می‌شود، سال گذشته با فیلم «سال دوم دانشکده من» در جشنواره سی‌وهفتم حاضر بود که موفقیت خاصی را برای او به دنبال نداشت و حالا از یک فیلم اولی جوان حمایت کرده است.

محمد کارت ۳۳ ساله که بعد از برادران ارک، جوان‌ترین فیلمساز جشنواره فیلم فجر هم هست، همیشه نشان داده محله‌های حاشیه نشین شهرهای بزرگ را خوب می‌شناسد و برای ساخت «شنای پروانه» هم به سراغ یک قصه ملتهب اجتماعی رفته که احتمالا مثل فیلم‌های کوتاه و مستندهای جنجالی‌اش، سروصدا خواهد کرد.

جواد عزتی، امیر آقایی، طناز طباطبایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، مه‌لقا باقری و آبان عسکری از جمله بازیگران «شنای پروانه» هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «در جنوب شهر، شنای پروانه طوفان به پا می‌کند».

جشنواره فیلم فجر در قم با «شنای پروانه» آغاز می‌شود. این فیلم در ساعت ۱۷ سه‌شنبه ۱۵بهمن در سینما تربیت و در ساعت ۲۰ در سینما ونوس به روی پرده می‌رود.

   

*پوست

اگرچه پیش‌تر فیلم سینمایی «ائو» به زبان ترکی آذری ساخته شده بود اما این روزها از «پوست» به عنوان نخستین فیلم سینمایی ترکی ایران یاد می‌شود. فیلمی که به کارگردانی جوان‌ترین فیلمسازان این دوره جشنواره با نام‌های بهمن و بهرام ارک راهی جشنواره سی‌وهشتم شده و در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ حضور دارد.

برادران دو قلوی ارک که ترک زبان هستند و با ساخت فیلم کوتاه «حیوان» و کسب جایزه از جشنواره «کن» و سیمرغ بلورین جشنواره فجر به شهرت رسیدند، حالا نخستین فیلم بلند سینمایی خود را در ۳۰ سالگی و به زبان ترکی و در «اسکو»، شهری در اطراف تبریز ساخته‌اند که احتمالا مخاطبان جشنواره باید این فیلم را با زیرنویس فارسی ببینند.

موضوع فیلم «پوست»، عشق، جادو و خرافه‌پرستی است و داستانی عاشقانه را با الهام از افسانه های محلی در فضایی آمیخته با سحر و جادو تعریف می‌کند.

این فیلم در روز نخست جشنواره فجر در قم از ساعت ۱۷:۳۰ در سینما ونوس و  ۱۹:۳۰ در سینما تربیت اکران خواهد شد.   

 

*عامه‌پسند

سهیل بیرقی هم یکی دیگر از کارگردانان جوان و دهه شصتی است که حالا با ساخت «عامه پسند»، برای سومین بار، جشنواره فیلم فجر را تجربه می‌کند.

او فعالیت سینمایی‌اش را با دستیار کارگردانی فیلم «آدم» در سال ۱۳۸۵ آغاز کرد و اولین فیلم سینمایی‌اش را به نام «من» در سال ۱۳۹۴ ساخت. فیلم «من» در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در دو بخش بهترین بازیگر مکمل زن(بهنوش بختیاری) و بهترین بازیگر مکمل مرد(امیر جدیدی) نامزد سیمرغ بلورین شد.

بیرقی یک سال بعد با «عرق سرد» و کلی حاشیه و سروصدا به جشنواره فجر آمد و تمامی بازیگرانش کاندیدای دریافت سیمرغ شدند که از میان آنها، در نهایت امیر جدیدی و سحر دولتشاهی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و نقش مکمل زن را شکار کردند.

حالا جدیدترین فیلم بیرقی که از تولیدات مستقل سینمای ایران هم هست بازهم به محوریت یک کاراکتر زن ساخته شده و ظاهرا تکمیل سه گانه او درباره دغدغه‌های زنان است. شخصیت‌های محوری دو فیلم قبلی این فیلمساز یعنی «من» و «عرق سرد» را لیلا حاتمی  و باران کوثری بازی کردند که به ترتیب نماینده‌ای از زنان دهه پنجاه و شصت بودند و شخصیت اصلی فیلم «عامه پسند»، نماینده‌ی زنی از دهه چهل است که فاطمه معتمد آریا نقش آفرینی آن را برعهده دارد.

فاطمه معتمد آریا، هوتن شکیبا و باران کوثری بازیگران اصلی «عامه پسند» هستند. در خلاصه داستان فیلم که برآمده از معنی «عامه پسند» در لغتنامه دهخدا است، آمده: «عامه پسند. [ م مَ / مِ پَ سَ ] (ن مف مرکب) آنچه را مردم معمولی پسندند. آنچه را عرف پسندد.

سینما تربیت قم فیلم سینمایی «عامه پسند» را چهارشنبه ۱۶ بهمن در ساعت ۱۷ به روی پرده می‌برد و سینما ونوس نیز پذیرای این فیلم در ساعت ۲۰ خواهد بود.     

 

*تعارض

«تعارض» با نام قبلی «ریست» دومین تجربه فیلمسازی محمدرضا لطفی است که نامش در بخش نگاه نو جشنواره سی‌وهشتم دیده می‌شود.

لطفی در تجربه نخست فیلمسازی خود فیلمی متفاوت در ژانر پرریسک وحشت با نام «روایت ناپدید شدن مریم» ساخت و حالا هم با گرایش و علاقه خود به سینمای تجربه‌گرا و نگاهی متفاوت، فیلمنامه «تعارض» را نوشته که به چالش‌های حریم شخصی انسان‌ها می‌پردازد.

او در فرم و ساختار نیز قالبی نو و چالش‌برانگیز را انتخاب کرده که همین موضوع «تعارض» را به یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های امسال تبدیل خواهد کرد.

«تعارض» از دریچه دوربین‌های مداربسته روایت و فرم و ساختار آن برای اولین بار در ایران تصویربرداری شده و سودابه بیضایی، رضا بهبودی، محمد صدیقی مهر، حامد رحیمی نصر، پریسا محمدی و رقیه افشین پور بازیگران این فیلم سینمایى هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «احساس می‌کنم دیوونه شدم… یه جورایی به تمام دوربین های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می کنن حساسیت پیدا کردم… اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می کنم پشت همه این دوربینا یه نفره…یه نفر که چهار چشمی داره منو نگاه می کنه!»

فیلم سینمایی «تعارض» در روز دوم جشنواره یعنی چهارشنبه ۱۶ بهمن در ساعت ۱۷:۳۰ در سینما ونوس و در ساعت ۱۹:۳۰ در سینما تربیت اکران می‌شود.  

 

*مردن در آب مطهر

شش سال قبل بود که جمشید محمودی در قامت کارگردان و نوید محمودی به عنوان تهیه‌کننده با فیلم تحسین شده «چند متر مکعب عشق» به سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر آمدند. فیلمی که برای آنان حسابی خوش یمن بود و هم دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بخش نگاه نو جشنواره را شکار کردند و هم در هفدهمین جشن سینمای ایران برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین طراحی صحنه و معرفی استعداد شدند.

حالا بازهم برادران محمودی، مهاجران افغان را برای دومین بار سوژه فیلمسازی خود کرده‌اند و نام این دو برادر به عنوان کارگردان و تهیه کننده فیلم «مردن در آب مطهر» در بخش مسابقه جشنواره سی‌وهشتم به چشم می‌خورد.

در فیلم جدید برادران محمودی، علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا و علیرضا مهران نقش آفرینی کردند. عاشقانه‌ای که داستان چند جوان مهاجر افغان را روایت می‌کند که قصد رفتن به اروپا را دارند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «هر بلایی که سر عشق می‌آید از دربه‌دری است. رونا: حامد از دریا نترسی‌‌ها؛ از هرچی بترسی بلای جونت میشه، حامد: نمی‌ترسم.»

فیلم سینمایی «مردن در آب مطهر» در روز سوم جشنواره فیلم فجر به قم می‌آید. این فیلم در روز پنجشنبه ۱۷ بهمن در ساعت ۱۷ در سینما تربیت و ساعت ۲۰ در سینما ونوس به روی پرده نقره‌ای می‌رود.   

 

*خروج

سال‌هاست که ابراهیم حاتمی‌کیا برای گرفتن سیمرغ بلورین از پله‌های مراسم اختتامیه جشنواره فجر بالا می‌رود و چه خوش‌تان بیاید یا نیاید، نام او با جشنواره فجر و سیمرغ گره خورده.

حاتمی‌کیا در طول ادوار برگزاری جشنواره فجر با «مهاجر»، «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، «به نام پدر» و «به رنگ ارغوان» سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر را دشت کرده و از این حیث رکورددار تاریخ جشنواره هست.

این فیلمساز انقلابی که دو سال قبل با «به وقت شام» به جشنواره سی‌وششم آمده بود، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد. همان جشنواره‌ای که آقای کارگردان هنگام دریافت جایزه با حالت خشم و بغض، گفت: «ممنونم از محبت داوران عزیز. من فیلمساز وابسته و فیلمساز این نظامم. من افتخار می‌کنم از کسانی حرف می‌زنم که باورشان دارم. من سی سال است روی این سن می‌آیم و می‌روم. افتخار می‌کنم برای مدافعان حرم فیلم ساختم. افتخار می‌کنم از بچه‌های سپاه و حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم. بابت کارهایم پشیمان نیستم.»

حالا امسال ابراهیم حاتمی‌کیا که با ساخت آثار متعددش در حوزه جنگ، لقب «پدر سینمای دفاع مقدس» را هم به یدک می‌کشد با «خروج» راهی سی‌وهشتمین جشنواره فجر شده. فیلمی که بعد از «بادیگارد» و «به وقت شام»، سومین تجربه همکاری آقای کارگردان با سازمان هنری رسانه‌ای اوج هم هست.  

«خروج» به عنوان بیستمین اثر کارنامه فیلمسازی ابراهیم حاتمی‌کیا، یک فیلم اجتماعی انتقادی است. فیلمی که از اواسط شهریور در گچساران کلید خورد اما تصویربرداری آن از اوایل آبان ماه به قم آمد و چند روزی عوامل و بازیگران این فیلم مهمان قم شدند و حاتمی‌کیا، سکانس‌هایی از این فیلم را در خیابان‌های قم و حرم حضرت معصومه(س) قاب گرفت.

مضمون جدیدترین فیلم حاتمی‌کیا در حوزه عدالت اجتماعی است. کاری شبیه به آژانس شیشه‌ای که نگاهی منتقدانه نسبت به وضعیت موجود اجتماعی و سیاسی داشت.

این فیلم زندگی گروهی پنبه‌کار شهرستانی را روایت می‌کند که محصول‌شان بر اثر بارش شدید باران، آب خورده و به وعده‌هایی که به آنها داده شده، عمل نشده. این گروه تصمیم می‌گیرند که برای اعتراض به وضعیت‌شان نزد هیئت دولت در نهاد ریاست جمهوری بروند.

فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی، رامین پور ایمان و محسن صادقی نسب بازیگران جدیدترین فیلم حاتمی‌کیا هستند.

حاتمی‌کیا البته در جشنواره امسال کار راحتی برای شکار سیمرغ ندارد چراکه در کنار خود نام مجید مجیدی را هم می‌بیند. این دو فیلمساز نسل انقلاب احتمالا رقابت سختی سر جوایز اصلی دارند. فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی ظاهرا برگشتی به فضای آواز گنجشک‌ها دارد و در جنوب شهر تهران فیلمبرداری شده و درباره کودکان کار و رنج آنهاست.

علاقه‌مندان به فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا می‌توانند به تماشای «خروج» در روز پنجشنبه ۱۷ بهمن از ساعت ۱۷:۳۰ در سینما ونوس و از ساعت ۱۹:۳۰ در سینما تربیت بنشینند.

 

*«آبادان یازده ۶۰»

«آبادان یازده ۶۰» بر اساس قرائن و شواهد تنها فیلم دفاع مقدسی جشنواره سی‌وهشتم به شمار می‌رود که به کارگردانی مهرداد خوشبخت ساخته شده و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

خوشبخت پیش از این، «جای او دیگر خالی نیست»، «صدای پای من» و «عقاب صحرا» را ساخته بود و «به وقت شام» حاتمی‌کیا را هم تدوین کرده بود.

گفته می‌شود «آبادان یازده ۶۰» فیلمی متفاوت در حوزه فیلمسازی دفاع مقدس است که ۴۰ روز اول جنگ و فعالیت و نقش رادیو نفت ملی آبادان در آن برهه زمانی را روایت می‌کند. در این فیلم به سقوط خرمشهر هم اشاره شده و برداشتی آزاد از اتفاقات و حوادث حقیقی است که در بحبوحه جنگ بر سر مردم آبادان و خرمشهر آمد.

مهرداد خوشبخت، کارگردان آبادانی سینمای ایران برای ساخت «آبادان یازده ۶۰» نیم نگاهی هم به صفحات کتاب «فرکانس یازده ۶۰» داشته. فیلمی که به گفته بازیگرانش، کار جذابی از آب درآمده و علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در آن بازی کرده‌اند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «مردم غیور آبادان… شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!»

فیلم «آبادان یازده ۶۰» از ساعت ۱۷ روز جمعه ۱۸ بهمن در سینما تربیت به روی پرده می‌رود و همچنین سینما ونوس نیز این فیلم را در ساعت ۲۰ اکران خواهد کرد.

 

*خون شد

تنها فیلمساز از نسل قدیم سینمای ایران که در جشنواره امسال فیلم دارد، مسعود کیمیایی ۷۸ ساله است؛ «خون شد» سی‌اُمین تجربه فیلمسازی این کارگردان کهنه کار سینمای ایران است که فیلمش در سکوت خبری ساخته شده و هنوز قصه دقیقی از آن منتشر نشده.

«خون شد» با نام قبلی «عدالت شوم» در محله‌های قدیمی تهران مثل خیابان ری فیلمبرداری شده و یک فیلم قهرمان پرور است که قهرمان امروزی دارد. می‌گویند «خون شد» از بهترین فیلم‌های کیمیایی در این سال‌هاست.

آنچه به عنوان خلاصه فیلم منتشر شده از این قرار است: «داستان «خون شد» به مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچ‌کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست. در این میان اما یکی از ساکنین این خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند».

سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق نورد و سیامک صفری از بازیگران جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی هستند.

حال باید دید بعد از آنکه «گوزن‌‏ها» در نظرسنجی منتقدان مجله‏‌ «فیلم» بیشترین رأی را به دست آورد و در روزهایی که جشن پنجاه سالگی ساخت «قیصر» گرفته شد، پازل سال خوب کیمیایی با موفقیت «خون شد» تکمیل می‌شود یا نه.

سینما ونوس قم در روز شنبه ۱۹ بهمن از ساعت‌ ۱۷:۳۰ و سینما تربیت از ساعت ۱۹:۳۰ پذیرای تماشاگران جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی هستند.

 

*ابر بارانش گرفته

از سینمای مستقل و متفاوت ایران امسال چند فیلم در جشنواره حاضر است، یکی از آنها، «ابر بارانش گرفته» به کارگردانی مجید برزگر است که نامش را از داستان شمیم بهار گرفته.

مجید برزگر، جشنواره فجر را برای اولین بار با «فصل باران‌های موسمی» در سال پرحادثه ۸۸ تجربه کرد، سه سال بعد «پرویز» را به جشنواره فرستاد و دو سال بعد از آن با «یک شهروند کاملا معمولی» به جشنواره آمد و حالا بعد از پنج سال با «ابر بارانش گرفته» از فرش قرمز جشنواره فیلم فجر عبور خواهد کرد.

فیلمی که در ادامه فیلم‌های پیشین این کارگردان، داستان و فرم آن متفاوت از فیلم‌های رایج در سینمای ایران است و در سکوت خبری در تهران و شمال ایران فیلمبرداری شده. در خلاصه داستان «ابر بارانش گرفته» آمده است: «سارا، پرستار ۳۵ ساله و مجرب به بیمارانش کمک می کند تا آرام شوند. حتی آنها که امیدی به زنده ماندنشان نیست!»

نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، علی ثانی‌فر و ارشیا نیک‌بین از بازیگران «ابر بارانش گرفته» هستند.

فیلم سینمایی «ابر بارانش گرفته» در روز شنبه ۱۷ بهمن به قم می‌آید. این فیلم در ساعت ۱۷ در سینما تربیت و ۲۰ در سینما ونوس قم به روی پرده می‌رود.     

 

*درخت گردو

انگار ناف محمد حسین مهدویان را با ساخت فیلم‌های سیاسی بریده‌اند. کارگردان خوش ذوق دهه شصتی که در ۲۳ سالگی متأثر از تماشای «روایت فتح» سید مرتضی آوینی، با «استخوان لای زخم» به وادی مستندسازی قدم گذاشت و یازده سال بعد با «ایستاده در غبار» به سینمای داستانی آمد، حالا چند سالی می‌شود که با ساخت فیلم‌های سیاسی در سینمای ایران نام و نشان‌دار شده است.

«ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «ماجرای نیمروز: رد خون» چهار فیلم بلند این کارگردان جوان سینمای ایران در این سال‌ها هستند که درباره ماجرای ترورهای دهه ۶۰، دفاع مقدس و مسائل اجتماعی ملتهب معاصر ساخته شدند و رنگ پرده نقره‌ای را به خود دیدند.

البته مهدویان که علاقه خاصی به روایت آثار تاریخ معاصر به ویژه دوران انقلاب و دفاع مقدس دارد، هفت سال قبل با مجموعه مستند ده قسمتی «آخرین روزهای زمستان» شناخته شد و در میانه این سال‌های فیلمسازی هم با ساخت مستند «ترور سرچشمه»، ماجرای انفجار هفتم تیر و شهادت آیت‌الله بهشتی و یارانش را به تصویر کشید.

مهدویان که پس از «ماجرای نیمروز، رد خون» گفته بود دیگر فیلمی با سوژه تاریخی نمی‌سازد، نتوانسته پای قولش بایستد و برای ساخت «درخت گردو» انگشت بر روی سوژه‌ای تلخ و بی‌رحمانه از دل جنگ گذاشته و یک درام اجتماعی با محوریت بمباران شیمیایی مناطق شمال غرب در سال‌های پایانی جنگ ساخته است.

گفته می‌شود داستان فیلم با الهام از ماجرایی واقعی، در خلال بمباران شیمیایی شهر سردشت شکل گرفته‌. فیلمی که در خلاصه داستان آن آمده: «شاید وقتش باشه که همه از این داستان باخبر بشن؛ داستانی که از کنار  درخت گردو شروع شد».

پیمان معادی، مینا ساداتی، مینو شریفی و مهران مدیری ترکیب به ظاهر عجیب بازیگران «درخت گردو» هستند.

جدیدترین فیلم مهدویان در ساعت ۱۷:۳۰ روز شنبه ۱۹ بهمن در سینما ونوس قم و در ساعت ۱۹:۳۰ در سینما تربیت قم به روی پرده می‌رود.

 

*بی صدا حلزون

بهرنگ دزفولی‌زاده در زمره عکاسان مشهور سینما و تلویزیون به شمار می‌رود که بیش از ۸۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را عکاسی کرده. او حالا بعد از ساخت  ۹ فیلم کوتاه مستند و داستانی که در اکثر جشنواره‌های خارجی و داخلی حضور داشته و موفق به دریافت جایزه هم شده، نخستین فیلمش را با نام «بی صدا حلزون» به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته ساخته و راهی بخش نگاه نو جشنواره سی‌وهشتم کرده است. 

فیلمی که دزفولی‌زاده به انگیزه توجه جامعه به مشکلات ناشنوایان ساخته و به «پرنده کوچک خوشبختی» هم بی‌شباهت نیست. «بی صدا حلزون» داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است.

هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی به همراه علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، الهه حسینی و بیژن بافکار بازیگران «بی‌صدا حلزون» هستند.

«بی صدا حلزون» ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۲۰ بهمن مهمان سینما تربیت می‌شود و در ساعت ۲۰ نیز در سینما ونوس به روی پرده می‌رود.  

 

*روز صفر

از «روز صفر» به عنوان یکی از فیلم‌های شگفتی‌ساز جشنواره سی‌وهشتم یاد می‌کنند. فیلمی که محصول سومین همکاری مشترک زوج سعید ملکان و بهرام توکلی بعد از «تنگه ابوقریب» و «غلامرضا تختی» هست.

ملکان که سال‌هاست نامش در چهره‌پردازی سینما شُهره شده و شش سیمرغ بلورین جشنواره فجر را هم فقط در همین بخش شکار کرده و تهیه‌کننده دوازده فیلم سینمایی از جمله «ابد و یک روز» هم بوده، سه سال قبل در اولین همکاری مشترک با بهرام توکلی در «تنگه ابوقریب» فقط تهیه‌کننده بود. دو سال بعد علاوه بر تهیه‌کنندگی، فیلمنامه «غلامرضا تختی» را هم با بهرام توکلی نوشت و حالا توکلی، «ساعت صفر» را نوشته و ملکان آن را در تجربه نخست فیلمسازی خود جلوی دوربین برده است.

سعید ملکان، اما برای اولین تجربه اش در کارگردانی به سراغ یک سوژه حساس و سخت رفته و ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی رئیس گروهک تروریستی جندالشیطان را به تصویر کشیده. در جشنواره سال گذشته هم نرگس آبیار گوشه‌ای از جنایت‌های این گروه تروریستی را به تصویر کشید و تن و بدن خیلی از تماشاگران را به لرزه انداخت.

طبق شنیده‌ها، ساعد سهیلی در نقش عبدالمالک ریگی و امیر جدیدی در نقش مامور امنیتی خواهند بود. بخش عمده سکانس‌های «روز صفر» در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده و این فیلم به لحاظ تولیدی و جلوه‌های ویژه احتمالا یکی از آثار مهم جشنواره خواهد بود.

«روز صفر» سعید ملکان شنبه ۲۰ بهمن در ساعت ۱۷:۳۰ در سینما ونوس و ساعت ۱۹:۳۰ در سینما تربیت قم به نمایش در می‌آید.

   

*پدران

«پدران» هم یکی دیگر از فیلم‌های بخش نو جشنواره سی‌وهشتم است که سالم صلواتی از فیلمسازان کردستانی آن را روانه جشنواره کرده. این فیلم را محمدرضا گوهری به نگارش درآورده که پیش‌تر فیلمنامه فیلم‌های موفقی مثل «خیلی‌دور خیلی‌نزدیک»، «رخ دیوانه»، «یه حبه قند»، «ملکه» را نوشته بود.

سالم صلواتی که کارگردانی فیلم‌های کوتاه را در کارنامه خود دارد و با فیلم «زمستان آخر» به شهرتی بین‌المللی رسید، سال گذشته جایزه ویژه هیئت داوری جشنواره «ماکائو» چین را برای فیلم «آینه‌های پریده رنگ» بدست آورد.

«پدران» داستان رویارویی دو نسل را روایت می‌کند که می تواند حادثه بیافریند و دو نسل را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد. علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی و گلاره عباسی از بازیگران «پدران» هستند. گفته‌ می‌شود گلاره عباسی در این فیلم نقش‌آفرینی متفاوتی داشته است.

فیلم سینمایی «پدران» مهمان روز پایانی جشنواره فیلم فجر در قم خواهد بود. این فیلم در روز یکشنبه ۲۱ بهمن در ساعت ۱۷ در سینما تربیت و ساعت ۲۰ در سینما ونوس قم به روی پرده می‌رود.

*سینما شهر قصه

سینما شهر قصه اولین فیلمی است که کیوان علیمحمدی به تنهایی می سازد او که قبل تر فیلم هایش را با امید بنکدار می ساخت امسال فیلمی مفرح در ژانر کمدی عاشقانه را جلوی دوربین برده.

علی‌محمدی علاوه بر کارگردانی، به همراه محمدرضا مصباح تهیه‌کنندگی این فیلم را نیز به عهده دارد. در کارنامه کاری او کارگردانی فیلم‌هایی همچون گیلدا، ارغوان، شبانه و شبانه روز دیده می‌شود.

گفته می‌شود «سینما شهر قصه» روایتگر تاریخ معاصر از پیش از انقلاب تا امروز است با این تفاوت که زاویه دید این فیلم سینماست. یعنی هم تاریخ معاصر را روایت کرده و هم در دل آن تاریخ سینمای ایران را مرور می‌کند.

بازیگرانی همچون حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، فرخ نعمتی، سیاوش مفیدی، رویا میرعلمی، فریبا جدیکار، سیاوش پورخلیلی، حمیدرضا پگاه،  علی اوجی و افشین هاشمی در سینما شهر قصه بازایفای نقش کرده اند. یکی از نکات جالب این فیلم حضور هدیه تهرانی و زنده‌یاد جمشید مشایخی برای بازسازی سکانسی از فیلم کاغذ بی خط ناصر تقوایی است.

پرونده سی‌هشتمین جشنواره فیلم فجر در قم با «سینما شهر قصه» بسته خواهد شد. این فیلم در ساعت ۱۷:۳۰ در سینما ونوس و ساعت ۱۹:۳۰ در سینما تربیت اکران خواهد شد.

نوشته های مشابه
برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند
پوستر سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در قم رونمایی شد
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • احمد گائینی

    تاریخ : 14 - بهمن - 1398

    گزارش مفصل و خوبی بود خدا قوت دستتون درد نکنه


    پاسخ