«فرزند قلم» منتشر شد

شهر بیست/ کتاب «فرزند قلم»، ارج‌نامه استاد رضا بابایی از سوی مؤسسه انتشاراتی امام عصر(عج) منتشر شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«فرزند قلم» منتشر شد
شناسه : 17722 | انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، همزمان با برگزاری نکوداشت استاد رضا بابایی، کتاب «فرزند قلم» از سوی جمعی از دوستان و دوستداران این نویسنده گردآوری و به همت مؤسسه انتشاراتی امام عصر(عج) منتشر شد.

این کتاب در ۲۴۶ صفحه مشتمل بر شناخت‌نامه استاد بابایی، گفتارها و گفتاره‌ها، استاد بابایی از منظر دیگران، سروده‌ها و تصاویری از این نویسنده است.

در بخش «استاد بابایی از منظر دیگران»، ۵۰ یادداشت‌ و مقاله به قلم استادان حوزه و دانشگاه درباره رضا بابایی نگارش شده است که از جمله آنان می‌توان به سید ابوالقاسم حسینی ژرفا، مهدی مهریزی، مهراب صادق‌نیا، بیژن عبدالکریمی، مظفر سالاری، احمد شهدادی، ابوالفضل طریقه‌دار، محمد اسفندیاری، محمد باقر انصاری، محمد هادی خالقی، مهدی صالحی، محمد مهدی باقری و محمد باقر ملکیان اشاره کرد.       

در بخش آغازه این کتاب آمده است: «گرامیداشت نام ارباب فکر و قلم که روشنی بخش جان ها و جامعه اند، مسئولیت اجتماعی و اخلاقی همه ماست. با یادکرد خدمات، زحمات و آثار و برکات وجودی این گرامیان، به مقام دانش و بینش ارج می‌نهیم و رسم ادب و تکریم معرفت را به جا می‌آوریم. ارج نامه اهل تفکر، چاپلوسی ارباب ثروت و قدرت نیست، ستایش از جایگاه بلند علم و دانایی است؛ ستایش آنان که عمری را بی‌نام و گمنام در دل تاریکی‌ها نور بینش و نظر افروخته‌اند و خود در آتش درد دانایی سوخته‌اند.

در کتابی که پیش روی خوانندگان ارجمند است، مجموعه‌ای از یادداشت های گوناگون اهل اندیشه و قلم گرد آمده که همه به نیت ارج نامه استاد فرهیخته و گرانمایه، جناب رضا بابایی، نگاشته شده و هر کس به فراخور مجال ومقال سخنی گفته و اندیشه‌ای سُفته است.

این استاد ارجمند در طی سالیان دراز پژوهش، آموزش، نگارش و ویرایش در حوزه‌های گوناگون دینی، علمی و ادبی، منشأ خدمات علمی و دینی بسیار بوده و برگ های زیبای بی شمار به کتاب ذهن حوزویان، دانشگاهیان و مشتاقان بینش و فرهنگ افزوده است.

آنچه هست عرض ارادت به پیشگاه علم و قلم است و یادکرد خاطرات و آثار ارجمند فکری و قلمی این استاد عزیز.

از همه استادان، نویسندگان و پژوهشگران گرامی که هر یک به سهم خود برگی در این ارج‌نامه یادگار گذاشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

برای استاد رضا بابایی عزیز هم آرزوی سلامت و عافیت داریم و امید می‌بریم که این مجموعه مختصر را به چشم کرامت بپذیرد و نشانه ارادت استوار دوستان و دوستداران خود بداند.»

خاطرنشان می‌شود رضا بابایی، متولد اول خرداد ۱۳۴۳ در قزوین است. دوره راهنمایی را در مدرسه محمد قزوینی تحصیل کرد و دیپلم پایان متوسطه را در رشته تجربی از دبیرستان پاسداران ( شهید میهن دوست) گرفت. سپس برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه شد و هم زمان گاهی به جبهه جنگ می رفت. از سال ۱۳۷۰ در دانشگاه تدریس کرده است. مواد درسی او در دانشگاه عبارت بودند از: منطق، فلسفه، متون عرفانی، ادبیات فارسی و عرب.

از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ سردبیری مجله صحیفه مبین، و از سال ۱۳۸۳تا۱۳۸۹ مسئولیت انجمن قلم حوزه را بر عهده داشت و اکنون بیشتر به کار پژوهش، نگارش و ویرایش اشتغال دارد. برگزاری بیش از سی دوره کلاس نویسندگی در قم و تهران و شهرهای دیگر ایران، بخشی از کارنامه علمی اوست. حدود سی کتاب و بیش از پنجاه مقاله در زمینه های فرهنگی، ادبی و تاریخی و چند صد یادداشت در فضای مجازی و مطبوعات، به قلم وی در زمینه های دین شناسی فرهنگی، تاریخ معاصر، سیاسی و ادبی منتشر شده است.

رضا بابایی اکنون در قم زندگی می کند و بیشتر در حوزه فرهنگ و دین شناسی می نویسد. وی را از روشنفکران دینی و نویسندگان معاصر به شمار می آورند.

«مولوی و قرآن»، «درآمدی بر دین شناسی حافظ»، «دیانت و عقلانیت»، «آیین قلم»، «امام خمینی از ولادت تا ولایت»، «این پنج تن»، «بهتر بنویسیم»، «پیشوای صالحان»، «پیشوای مؤمنان»، «پیوند جان و جانان»، «حکایت خوبان»، «داستان‌هایی از زندگانی علی(ع)»، «رستاخیز خون و خرد»، «سفرنامه وصال»، «زندگی و بندگی بر پایه آموزه‌های قرآن و حدیث»، «لحظه دیدار نزدیک است» و «نوبت عاشقی» از جمله کتاب‌هایی است که به قلم رضا بابایی به نگارش درآمده است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.