آیین نکوداشت استاد رضا بابایی برگزار شد

شهر بیست/ آیین نکوداشت استاد رضا بابایی با عنوان «فرزند قلم» با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار قم و اهالی قلم و ادبیات در مجتمع ناشران قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آیین نکوداشت استاد رضا بابایی برگزار شد
شناسه : 17631 | انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیین نکوداشت استاد رضا بابایی با عنوان «فرزند قلم» با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالمجید معادیخواه وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهرام سرمست استاندار قم، سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، وحید فرجی قائم مقام و معاون فرهنگی حوزه هنری استان فارس و جمع بسیاری از استادان حوزه و دانشگاه، نویسندگان و اهالی قلم در مجتمع ناشران قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با قرائت یکی از یادداشت‌های رضا بابایی با عنوان «وصیت اول و آخر»، گفت: فرهنگ ما مدیون بزرگمردانی چون استاد بابایی است که سال‌ها عمر خود را برای پویایی و نشر کتاب‌های ارزشمندی گذاشت.

در ادامه، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه حاضر شد و گفت: دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مصمم بود در این برنامه حضور داشته باشد، هم به دلیل تقدیر از زحمات و خدمات علمی و فرهنگی استاد رضا بابایی و هم به جهت سابقه مودت و دوستی طولانی که با ایشان داشت اما به دلیل تداخل کاری نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند و از بنده خواست سلام و ارادت خود را خدمت استاد و حضار گرامی ابلاغ کنم.

وی در ادامه، متن پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آیین نکوداشت استاد رضا بابایی را قرائت کرد که در آن از سیر و سلوک علمی و ادبی این نویسنده تجلیل شده بود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در سخنان خود، اعتدال در فکر و عمل را از دیگر ویژگی‌های استاد رضا بابایی دانست و افزود: قلم او هم مانند ذهن و ضمیرش حرمت دیگران را پاس داشته و می‌دارد حتی اگر آن دیگران با زبان خود، او را زخمی کرده باشند.

همچنین بهرام سرمست استاندار قم در سخنان کوتاهی از یک عمر تلاش علمی استاد رضا بابایی در نگارش آثار قدردانی و تکریم کرد.

در ادامه، علی حیدری مدرس حوزه و دانشگاه، از استاد رضا بابایی به عنوان مثنوی‌دان و مثنوی‌شناس یاد کرد و گفت: استاد سال‌هاست که به ادبیات جلا می‌دهد.

وی افزود: بنده در آغاز، استاد بابایی را با حافظ شناختم و تا امروز که در بعضی جلسات خدمت ایشان هستم، با سنایی و مولانا و عطار و بسیاری از این بزرگان ادب شعر فارسی می‌شناسم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: استاد بابایی در عرصه ادبیات نه فقط نخل، بلکه سرو بود و در مقابل جلوه‌های فریبنده روزگار سر فرود نیاورد، از این روست که امروز سرافراز است.

همچنین محمد اسفندیاری از استادان حوزه و دانشگاه در سخنانی با بیان اینکه رضا بابایی با زبان پدری می‌نویسد نه مادری، گفت: زبان مادری همان پانصد تا هفتصد کلمه‌ای هست که ما آموختیم و اغلب نویسندگان می‌نویسند اما رضا بابایی با زبان پدری می‌نویسد که برگرفته از فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ است.

وی، رضا بابایی را یکی از یادداشت‌نویسان مطرح و مؤثر در کشور یاد کرد و گفت: آقای بابایی نثر درخشانی دارد و در یادداشت‌های خود می‌کوشد مسئله‌ای را حل کند، مشکلی را رفع کند و مسئله‌ای طرح کند.

همچنین، شعرخوانی ابوالفضل طریقه‌دار از مدرسان ویرایش و درست نویسی و روشن سلیمانی از شاعران از دیگر بخش‌های این آیین نکوداشت بود.

در بخش دیگری از این مراسم، کلیپی از مصاحبه با استاد رضا بابایی پخش شد که به روایت زندگی خود از کودکی تا میانسالی بود.

سخنران پایانی این مراسم، استاد رضا بابایی در سخنانی با اشاره به مشکل تارهای صوتی خود که به دلیل بیماری بوجود آمده و سخن گفتن را برای او سخت کرده است، گفت: از سخنرانان برنامه به ویژه آقای جوادی تشکر می‌کنم که من حتی استعداد شاگردی ایشان را نداشتم و از پیام جناب سید عباس صالحی، دوست مهربانم قدردانی می‌کنم.

این نویسنده افزود: در این مدت که بیمار بودم آنقدر محبت و بزرگواری و انسانیت دیدم که به اندازه چند دهه ذخیره دارم اما توان ابراز آن را ندارم.

بابایی با تأکید بر اینکه صدای مردم بودن بالاترین امتیاز و مرتبه است، اظهار کرد: تنها آرزوی من این بود که صدای مردم را به گوش تعدادی کر و لال برسانم اما نتوانستم.

در پایان این مراسم، لوح‌ تقدیر به همراه هدایایی از سوی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، آیت الله ری شهری رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، بهرام سرمست استاندار قم، سقائیان‌نژاد شهردار قم، بنیاد نخبگان قم، اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و انجمن قلم حوزه به پاس سال‌ها تلاش و دغدغه‌مندی دینی و فرهنگی و سیر و سلوک علمی و ادبی به استاد رضا بابایی اهدا شد.

خاطرنشان می‌شود کتاب «فرزند قلم»، ارج نامه استاد رضا بابایی حاوی «شناخت‌نامه استاد»، «سروده‌ها» و «استاد بابایی از منظر دیگران» به مناسبت برگزاری آیین نکوداشت استاد بابایی از سوی مؤسسه انتشاراتی امام عصر(عج) منتشر شد.

نوشته های مشابه
برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند
پوستر سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در قم رونمایی شد
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.