بی‌توجهی مسئولان قم به معضل آلودگی هوا/ زیرساخت‌های قم پاسخگوی مهاجرپذیری نیست

شهر بیست/ مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با تأکید بر جدی بودن معضل آلودگی هوا در قم، از بی توجهی برخی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به این موضوع انتقاد کرد و گفت: در برخی موارد درخواست صدور مجوز برای ایجاد شهرک‌های صنعتی در داخل شهر قم مطرح می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بی‌توجهی مسئولان قم به معضل آلودگی هوا/ زیرساخت‌های قم پاسخگوی مهاجرپذیری نیست
شناسه : 17425 | انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، سید رضا موسوی مشکینی  روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اقدامات پایشی و کنترلی صورت گرفته در راستای مقابله با آلودگی هوا همزمان با اوج این معضل در آذرماه گذشته، گفت: پس از بازرسی‌های به عمل آمده ۹ پرونده تخلف زیست محیطی در این استان تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده‌شد. 

وی افزود: در این مدت ۲۰۰ مورد پایش روزانه از مراکز و واحدهای آلاینده استان انجام و ۳۳ واحد آلاینده را نیز شناسایی و معرفی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم همچنین ارائه ۳۰ اخطار کتبی به واحدهای آلاینده را از جمله دیگر اقدام های انجام شده ذکر کرد و افزود: با توجه به حساسیت شهرک صنعتی سلفچگان سه بازدید شبانه از این شهرک صورت گرفت و به منظور نظارت دقیق، نیرویی به صورت پاره وقت مستقر شد.

موسوی تصریح کرد: پلمب یک واحد آلاینده قیر، توقیف یک کامیون حامل پسماندهای نفتی و انجام هشت عملیات پایش شبانه در داخل شهر نیز از دیگر فعالیت‌های نظارتی حفاظت محیط زیست قم در روزهای پیک آلودگی هوا در این استان بوده‌است‌.

وی با یادآوری اینکه قم به دلیل مهاجرپذیر بودن در بین کلانشهرهای کشور بالاترین ضریب شهرنشینی را دارد، گفت: از سوی دیگر جانمایی واحدهای تولیدی و صنعتی دراین استان به گونه‌ای انجام شده که بیشتر آنها در محدوده و حریم شهر قرار گرفتند.

موسوی با تاکید بر جدی بودن معضل آلودگی هوا در قم، از بی توجهی برخی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به این موضوع انتقاد کرد و گفت: در برخی موارد از محیط زیست درخواست صدور مجوز برای ایجاد شهرک‌های صنعتی در داخل شهر قم مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: اگر عزم و اراده‌ای برای برطرف نمودن آلودگی هوا در قم نباشد شاهد روند رو به رشد آن خواهیم بود، اتفاقی که امسال رخ داد، جدی بودن این تهدید را ثابت کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم، منابع آلودگی هوا در قم را در دو بخش ثابت و متحرک دانست و گفت: نیروگاه‌های حرارتی از جمله منابع ثابت و موتورسیکلت ها و خودروها از منابع متحرک آلودگی هوا به شمار می‌آیند، ولی اکنون سهم هر یک در استان مشخص نیست‌.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم خاطرنشان کرد: عموم صنایع و خودروها در قم از سوخت پاک استفاده می کنند، ولی با این حال جانمایی نامناسب واحدهای صنعتی بر وضعیت هوای استان تاثیر منفی می گذارد.

وی افزود: تردد ۳۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در قم به معضلی بزرگی برای این شهر تبدیل شده از این رو موضوع ممانعت از پلاک گذاری موتورسیکلت های یورو ۳ و آلاینده با جدیت بیشتری دنبال شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم همچنین با اشاره به تصویب جانمایی ۳۵ هکتاری تصفیه خانه فاضلاب شهرک پردیسان در بالادست قم در جاده اراک بیان کرد: با وجود تصویب این طرح در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان، ولی احداث این تصفیه خانه در محل مورد نظر نیازمند انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.