نشست نقد و تحلیل «۲۳ نفر» در قم برگزار شد/ شوخی «حاج قاسم» با ۲۳ نفر

شهر بیست/ اکران و نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی «۲۳ نفر» با حضور کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم در قم برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نشست نقد و تحلیل «۲۳ نفر» در قم برگزار شد/ شوخی «حاج قاسم» با ۲۳ نفر
شناسه : 17229 | انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰   پرینت
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، اکران، نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی «۲۳ نفر» از جمله برنامه های هفته هنر مقاومت دفتر تبلیغات اسلامی با عنوان «یادمان سردار آسمانی» شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد.

مجتبی فراورده «تهیه کننده فیلم ۲۳ نفر» در این نشست اظهار داشت: تاریخ ۴۰ ساله انقلاب و ۸ ساله دفاع مقدس ما سرشار از نکات نورانی و ناگفته‌ای است.

وی گفت: زمانی که صحبت از تولید فیلم ۲۳ نفر شد، سعی کردیم که خود را در این کار دخیل کنیم؛ این داستان، داستانی بی نظیر است و همین اتفاقات می تواند در ایرانیان بعد از انقلاب نیز بیفتد.

تهیه کننده فیلم «۲۳ نفر» تصریح کرد: وقتی که تمام جنگ ها را ملاحظه می کنیم، سرشار از قصه ها و رشادت های مختلف و متنوعی است اما این که ۲۳ نوجوان که شاید حتی برخی از آنها به سن بلوغ هم نرسیده بودند، در یک برهه زمانی یک حماسه ای را خلق کردند که ما بعد از گذشت ۳۰ سال هم از آنها تجلیل می کنیم.

* حضور حاج قاسم سلیمانی در پشت صحنه تولید فیلم سینمایی «۲۳ نفر»

وی با اشاره به حضور حاج قاسم سلیمانی در پشت صحنه تولید این اثر افزود: حضور ایشان در صحنه، برای ما افتخار بزرگی بود و ایشان نه قبل و نه بعد از آن بر سر صحنه هیچ فیلمی حاضر نشدند و حضورشان پربرکت بود و حضور ایشان فضای خاصی را بر فیلم حاکم کرد.

فراورده به نکاتی در خصوص سردار سلیمانی پرداخت و اظهار داشت: یکی اینکه همه ایشان را قلباً دوست داشتند و کسی نبود که نسبت به ایشان کدورت داشته باشد و حضور ۲۳ نفر یک فضای خاصی را بر فیلم حاکم کرده بود و حضور حاج قاسم بر سر صحنه برکت آورد و امیدواریم که فیلم را به نتیجه خوبی رسانده باشیم.

در ادامه این نشست، مهدی جعفری «کارگردان فیلم ۲۳ نفر» گفت: حاج قاسم سلیمانی فرمانده مستقیم این ۲۳ نفر بود و پس از اسیر شدن در جریان ماجرای آنها قرار گرفته بود؛ وقتی که آقای یوسف زاده در سال ۱۳۹۲ کتاب «آن ۲۳ نفر» را منتشر کرد، حاج قاسم خیلی مشتاق بود که فیلمی در این خصوص تولید شود اما نمی دانستند که ما از سال ۱۳۹۰ پیگیر تولید این فیلم بودیم.

وی تصریح کرد: وقتی که کار فیلمبرداری این فیلم شروع شد، دوستانمان در مرکز رسانه ای اوج ایشان را دعوت کردند و ایشان اشتیاق داشتند آن ۲۳ نفر رزمنده قدیمی خود را ببیند و در صحنه تشریف آوردند و برای ما روز به یاد ماندنی شد و خاطره خوبی به لحاظ دیدار ایشان و آن ۲۳ نفر بود؛ ایشان در صحنه فیلم با رزمنده های آن دوران شوخی می کرد و خاطرات آن دوران را یادآوری می کرد.

کارگردان فیلم «۲۳ نفر» افزود: برای من قطعی نیست که بچه های امروزی نتوانند مانند بچه های آن دوران باشند اما بسیجیان سال ۶۱ محصول مستقیم انقلاب و نسلی بودند که می خواستند از کشورشان دفاع کننند و این دفاع، ریشه در ایرانی بودن و اعتقادات و دینشان داشت و فرماندهانی از جمله حاج قاسم را داشتند.

وی اظهار داشت: این که در آن دوران این ۲۳ نفر بدون حضور فرمانده تصمیم گرفتند که شکنجه ها و اعتصاب را قبول کنند اما به مجاهدین خلق نپیوندند، نشان از تربیت درست آنها بوده که اگر هر ۲۳ نفر دیگری بودند، این اتفاق می افتاد و اینها نمایندگان نسلی بودند که به دفاع از کشور می رفتند.

جعفری گفت: این داستان جنبه هایی در خود دارد که افراد حاضر در این فیلم نیت خالصی را در خود می دیدند؛ وقتی که حاج قاسم در صحنه حاضر شد، افراد متوجه شدند که با فیلم متفاوتی رو به رو هستند که حاج قاسم به پشت صحنه این فیلم آمده است.

وی تصریح کرد: دیگر کشورها آثارشان را به کتب و دیگر منابع اقتباس می کنند و ما نیز باید به این سمت برویم.

کارگردان فیلم «۲۳ نفر» افزود: در صحنه فیلم در برگه ای همه ۲۳ نفر امضایی زدند که حاج قاسم خطاب به آن ۲۳ نفر نوشتند «جان من فدای جان شما که جان خود را فدای اسلام کردید».

* ضرورت ادای دِین نسبت به تولید آثار مرتبط با دفاع مقدس

وی اظهار داشت: ادبیات حوزه دفاع مقدس جلوتر از سینماست و سینما نتوانسته ادای دِین به دفاع مقدس کند و از دفاع مقدس گنجینه های زیادی داریم که بتوان نسبت به آنها اقتباس کرد و این به هنرمندان بر می گردد و باید میان فیلم سازان و منابع ارتباطی برقرار شود.

جعفری با بیان این که هر اثر هنر مخاطب خاص خود را دارد، گفت: به اندازه یک سریال ۵۰ قسمتی جا دارد که داستان ۲۳ نفر کار شود و امیدواریم روزی بیاید که این داستان مستند به سریال تبدیل شود.

در این نشست، همچنین یحیی کسایی «یکی از ۲۳ رزمنده» با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس ۱۶ ساله بودم، تصریح کرد: ملت و رزمندگان ما مقاوم هستند و ما در سال ۱۳۶۱ موقعیتی قرار گرفته بودیم که باید یا نسبت به پیوستن به مجاهدین خلق تسلیم می شدیم و یا اعتصاب غذا می کردیم و با تصمیم همه دوستان اعتصاب کردیم و کار ما در مقابل شهدا و جانبازان به حساب نمی آید.

وی با بیان اینکه این فیلم مستند است و در واقعیت اتفاق افتاده است، افزود: در آن دو ماه در استخبارات عراق در بغداد بودیم، اعتصاب غذا صورت گرفت و برای اعتراف گرفتن از رزمنده ها شکنجه می دادند اما رزمنده های ما حرفی را علیه کشورمان بر زبان جاری نمی کردند و شکنجه هایی که از دوران دفاع مقدس در خاطرات به گوشمان می رسد، واقعیت دارد.

شایان ذکر است فیلم «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی شد.

«۲۳ نفر» به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده، روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.