مدیرکل مدیریت بحران قم:

بافت فرسوده قم آسیب پذیرترین نقطه در حوادث است

شهر بیست/ مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: سازه های بافت فرسوده که در مناطق مختلف قم وجود دارد، در مقابل حوادث به ویژه زلزله و سیل آسیب پذیری بیشتری دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بافت فرسوده قم آسیب پذیرترین نقطه در حوادث است
شناسه : 1666 | انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست، محسن اوروجی در گفت و گو با ایرنای قم، با بیان اینکه تاکنون ۱۸ نوع از بلایای طبیعی در استان قم تجربه شده است، افزود: سیل، زلزله، خشکسالی، یخ زدگی، طوفان، گرد و خاک، بادهای شدید، برف و کولاک و بیماری های دامی از جمله حوادثی است که در قم رخ داده و سالانه خسارت هایی را به این استان تحمیل می کند.

وی اضافه کرد: سیل، زلزله و خشکسالی عمده ترین حوادث طبیعی است که در قم رخ می دهد و در این راستا برنامه های مختلفی از جمله برگزاری مانور، دوره های آموزشی برای قشرهای مختلف مردم، دانش آموزان و دستگاه های امدادی و اجرایی برگزار می شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم با اشاره به این که برآورد خسارت این حوادث ممکن نیست، ادامه داد: سازه های بافت فرسوده که در مناطق مختلف قم وجود دارد و همچنین ساخت هایی که زیر نظر کارشناس فنی صورت نگرفته، در مقابل زلزله و سیل آسیب پذیری بیشتری دارد.

اوروجی خاطرنشان کرد: اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری اقدام های خوبی در زمینه مقاوم سازی سازه ها انجام داده اند و مردم نیز با رعایت مسائل ایمنی، نقش اصلی را در این راستا ایفا می کنند.

وی با اشاره به اینکه رعایت قوانین ساخت و ساز می تواند جامعه را مقابل حوادث ایمن کند، گفت: حدود ۵۰ درصد ساختمان های روستایی از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقاوم سازی شده است و در شهر قم این روند با ارائه تسهیلات به متقاضیان جریان دارد.

مدیرکل مدیریت بحران قم بیان کرد: در استان قم آمادگی و هماهنگی خوبی بین دستگاه های امدادی وجود دارد که این همدلی در حوادثی که در این استان و یا استان های دیگر رخ داده، ثابت شده است.

اوروجی افزود: آمادگی دستگاه های امدادی و مردم با برگزاری دوره های آموزشی، آموزش دانش آموزان در مرکز آموزش شهرداری در بوستان علوی و برگزاری مانور زلزله در مدارس با هدف آشنایی مردم با حوادث غیرمترقبه، پناهگیری صحیح و تخلیه ایمن تقویت می شود.

وی گفت: جلسه های شورای هماهنگی مدیریت بحران بر اساس برنامه زمان بندی با هدف ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاست گذاری، برنامه ‌ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام در استان برگزار می شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم اضافه کرد: این شورا دارای ۱۴ کارگروه تخصصی زیرمجموعه است که این کارگروه ها نیز هر ۱۴ روز یک بار جلسه های خود را در چهار محور پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برگزار می نمایند.

اوروجی افزود: رعایت ساخت و ساز در حریم رودخانه ها و سیل بندهایی که بالای دست رودخانه قمرود احداث شده است تا از وقوع سیل جلوگیری کند و درختکاری و مالت پاشی برای پیشگیری از پدیده گرد و غبار، از نمونه اقدام هایی است که برای پیشگیری از حوادث در استان قم انجام می شود.

وی از شهروندان خواست: در رعایت نکات و قوانین ایمنی مطالبه گری داشته و پیشتاز باشند تا به جامعه ایمن و تاب آور برسیم.

نوشته های مشابه
حفظ خط B متروی قم ضروری است/ زیرگذر امام موسی صدر امسال احداث می‌شود
دولت به دنبال حذف خط B متروی قم/ شورا تحت فشار است
انتقاد شدید عضو شورای شهر قم از دولت/ می‌خواهند خط B مترو را هوا کنند/ به هیچ قیمتی از مترو نمی‌گذریم
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.