معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم:

مشق شب حذف نشده است/ جایگزینی تکالیف مهارت‌محور به جای مشق‌های کسالت‌آور

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم گفت: تکلیفی که دانش‌آموز به عنوان مکمل آموزشی در منزل انجام می‌دهد حذف نمی‌شود و آنچه که طی چند ماه اخیر در رسانه‌های مختلف با عنوان حذف مشق شب بیان می‌شود، درست نیست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مشق شب حذف نشده است/ جایگزینی تکالیف مهارت‌محور به جای مشق‌های کسالت‌آور
شناسه : 1656 | انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶   پرینت
به گزارش پایگاه خبری شهر بیست، مریم سادات پناهنده در گفت‌وگو با ایسنای قم، در خصوص طرح حذف مشق شب عنوان کرد: من جزء پایه گذاران این برنامه بوده‌ام و کاملاً در جریان جزئیات این طرح هستم، مشق شب حذف نشده بلکه این طرح یک برنامه جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق‌های تکراری و کسالت آور است.
وی افزود: اصلاً تکلیفی که دانش‌آموز به عنوان مکمل آموزشی در منزل انجام می‌دهد حذف نمی‌شود و آنچه که طی چند ماه اخیر در رسانه‌های مختلف با عنوان حذف مشق شب بیان می‌شود، درست نیست.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم در رابطه با هدف اجرای این طرح اظهار کرد: بعد از بررسی‌های انجام شده و با توجه به تغییر رویکرد آموزشی و محتوای کتب که از ابتدای سال ۱۳۹۰ شاهد آن بوده‌ایم، محتوا مبنی بر انجام فعالیت توسط دانش‌آموز و محور قرار گرفتن دانش‌آموز با راهنمایی و هدایت آموزگار تنظیم شد، در مدرسه این برنامه با افزودن مکمل‌های فرضی و تغییر شیوه‌های یاددهی و یادگیری توسط معلمان به مرور در حال انجام بوده و هست.
تکلیف منزل؛ سنت نوشتاری تکراری
وی ادامه داد: تکالیف منزل همچنان با توجه به رویکرد سابق به دانش‌آموز داده می‌شد و این به سنتی نوشتاری و تکراری تبدیل شده بود؛ تکلیفی ارزشمند است که پلی بین آموخته دانش‌آموز و تثبیت آن با زندگی حال حاضر و آینده وی ایجاد کند و به همین دلیل بحث مهارت آموزی مطرح شد و این برنامه اجرا شد، البته هنوز جای کار دارد و نیاز به آموزش معلمان، بررسی بیشتر طرح و توجیه اولیا و دانش‌آموزان احساس می‌شود.
پناهنده خاطرنشان کرد: این برنامه در کلاس‌هایی به صورت دقیق و فنی قابل اجرا است که تعداد دانش‌‌آموزان حداکثر ۲۶ نفر باشد، با توجه به تراکم جمعیت در مدارس، این برنامه به صورت گزینشی در برخی کلاس‌ها در حال اجراست، باید توجه داشت که این طرح مخصوص پایه‌های اول تا سوم ابتدایی بوده و به همین دلیل دایره انجام کار محدود است، البته این مسئله نافی انجام فعالیت‌های مهارتی توسط معلمان و پیگیری توسط اولیا در منزل نیست.
تکالیف مهارت‌محور می‌شود
وی در ادامه تأکید کرد: یک سری برنامه آموزشی برای مجریان این برنامه که با احتساب مدارس غیردولتی به بیش از ۱۰۰ کلاس درسی در سطح استان می‌رسد، تدارک دیده شده و کارگاه‌های آن به صورت مسیری در حال برگزاری است و تعدادی کلاس تخصصی هم در حال حاضر و تعدادی در ماه‌های آینده برگزار می‌شود، علاوه بر این‌ها بروشورهای آموزشی در اختیار معلمان قرار گرفته و در جلسات اولیا و مربیان، معلمان آموزش دیده شرکت کرده و به اولیا توضیحات لازم را ارائه داده‌اند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش قم بیان کرد: با توجه به اینکه هر تغییری مقاومتی در پی دارد و برنامه مشق شب سال‌ها در دستور محورهای آموزشی کشور وجود داشته و هنوز هم قرار دارد، قطعاً اذهان آماده پذیرش این مسئله نیستند و ما تمام تلاش خود را برای این مسئله به کار می‌گیریم.
وی در پایان گفت: تأکید می‌شود که حذف مشق شب را در برنامه نداریم بلکه تکالیف تکراری حذف و تکالیفی که بتواند به دانش‌آموز کمک کند تا آنچه را که می‌آموزد در زندگی واقعی استفاده کند، جایگزین مشق شب شود.

 

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.