نشست نقد و بررسی «واکس چه» در قم برگزار شد

شهر بیست/ مستند «واکس چه» به کارگردانی کامران حیدری از آثار منتخب سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم، نقد و بررسی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نشست نقد و بررسی «واکس چه» در قم برگزار شد
شناسه : 15934 | انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم، نشست نقد و بررسی مستند «واکس چه» به کارگردانی کامران حیدری با حضور محمد تقی رحمتی نایب رئیس خانه سینمای مستند قم، بلال الفت عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند قم و سید حمیدرضا منتظری منتقد سینما و رسانه، در سینما آوینه قم برگزار شد.

مستند «واکس‌ چه»، روایتی متفاوت از زندگی ابراهیم منصفی، شاعر، ترانه‌سرا و خنیاگر هرمزگانی است.

*رحمتی: خارجی‌ها مشتریان مستندهای حیدری هستند

رحمتی از هنرمندان مستندساز قم در ابتدای نشست با اشاره به سوابق کامران حیدری کارگردان مستند «واکس چه»، گفت: حیدری پیش از هم در قالب مستند «دینگومارو»، به موسیقی بندرعباس پرداخته بود و از جمله کارگردانانی هست که از آثارش در خارج ایران، استقبال می شود و شبکه های خارجی مستندهای او را خریداری می کنند.

وی افزود: حیدری مستندساز مطرحی است اما مستندسازان در ایران، زیاد او را تحویل نمی گیرند و آثارش در خارج از کشور مشتری دارد.

این مستندساز تصریح کرد: حیدری مستند «واکس چه» را خلاقانه شروع کرده و با استفاده از روح و پیام خوب آغاز می کند اما ضرب آهنگ کار کُند و خسته کننده بود.

رحمتی افزود: ورود کارگردان به داستان عاشقانه، نمادین بود و یکی از ویژگی‌های این مستند، استفاده از زبان موسیقی به عنوان یکی از نمادهای جهانی برای برقراری ارتباط با مخاطب بود.

وی تصریح کرد: «واکس چه» ادای دین به موسیقی بندرعباس بود اما شاید مخاطب این مستند، بیشتر خارجی‌ها باشند.

الفت: «واکس چه» شاعرانه بود

بلال الفت، مستندساز نیز با اشاره به پیشینه ابراهیم منصفی، گفت: ابراهیم منصفی در دهه ۵۰، اولین خواننده‌ای بود که دو قالب موسیقی محلی و غربی را تلفیق کرد و بچه های جنوب او را خیلی دوست دارند و ترانه های او را حفظ هستند.

وی افزود: کامران حیدری با توجه به شخصیت ابراهیم منصفی، مستند را جلو برده و فُرمت بدیعی را برای کار انتخاب کرده است.

این مستندساز تصریح کرد: در ابتدای این مستند، روح سرگردان ابراهیم منصفی بلند می‌شود و زندگی نامه خودش را تعریف می کند که فُرمت بدیعی محسوب می شود.

الفت افزود: شاید یکی از دلایل خستگی مخاطب به نوع نریتور مربوط می‌شد و مخاطب بعضی از کلمات را نمی‌فهمید.

وی با بیان اینکه مستند «واکس چه» اثر شاعرانه و مردم شناسانه بود، تصریح کرد:  این مستند مثل خود شخصیت ابراهیم منصفی که شعر و موسیقی محلی و غربی را تلفیق کرده بود، دو پاره هست.

*منتظری: «واکس چه» زمان طولانی و ریتم کندی دارد   

همچنین سید حمیدرضا منتظری، منتقد سینما و رسانه با اشاره به اینکه ابراهیم منصفی از هنرمندان شناخته شده در موسیقی بندرعباس محسوب می‌شود، گفت: از او در فضای رسانه‌ای به دلیل اعتقادات و نوع مرگش، کمتر یاد می شود ولی طرفداران خاص خودش را دارد.

وی با اشاره به مستند «واکس چه»، گفت: این مستند از زبان خود ابراهیم منصفی روایت شده و تأثیر ابراهیم منصفی را بر نسل فعلی اهل موسیقی بندرعباس نشان می‌دهد.

این منتقد سینما و رسانه افزود: زمان فیلم طولانی است و به رغم اینکه تلاش شده از فضای پرشور موسیقی جنوبی استفاده شود اما در بعضی مقاطع، فیلم حرفی برای گفتن نداشت.

منتظری خاطرنشان کرد: این مستند علاقه بیش از اندازه‌ای به فضای موسیقی جنوبی دارد و در گفتار متن و کار، دوپارگی احساس می شد.

خاطرنشان می‌شود سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با همکاری «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «خانه سینمای مستند قم» در روزهای ۲۳ و ۲۴ آذرماه برگزار شد.

نوشته های مشابه
حفظ خط B متروی قم ضروری است/ زیرگذر امام موسی صدر امسال احداث می‌شود
دولت به دنبال حذف خط B متروی قم/ شورا تحت فشار است
انتقاد شدید عضو شورای شهر قم از دولت/ می‌خواهند خط B مترو را هوا کنند/ به هیچ قیمتی از مترو نمی‌گذریم
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.