«آشو» در قم نقد شد

شهر بیست/ مستند «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی در روز دوم اکران آثار منتخب سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم، نقد و بررسی شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«آشو» در قم نقد شد
شناسه : 15930 | انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم، نشست نقد و بررسی مستند «آشو» به کارگردانی جعفر نجفی با حضور محمد تقی رحمتی نایب رئیس خانه سینمای مستند قم، بلال الفت عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند قم و سید حمیدرضا منتظری منتقد سینما و رسانه در سینما آوینه قم برگزار شد.

مستند «آشو» که آبان ماه امسال جایزه و دیپلم افتخار بهترین مستند کوتاه شصت‌ودومین جشنواره جهانی لایپزیگ آلمان را از آن خود کرد، داستان «کودکی چوپان است که دل‌بسته‌ سینما و بازیگری است. او از صبح تا شب با گله‌اش مشغول است و در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی روزمره و کارش، اما هم‌زمان با عشقی که به فیلم‌های مطرح سینمای جهان و بازیگری دارد، زندگی‌اش آمیخته به رویاهایش می‌شود».

بلال الفت، کارگردان مستند «زندگی در ثانیه صفر» با ابراز شگفتی از اینکه «آشو» جزو نامزدهای کارگردانی سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» نشده است، گفت: به نظر بنده، «آشو» مستند بسیار خوبی بود و چیزی کم ندارد و پرتره یک پسر چوپان را به خوبی روایت کرده است.

وی تصریح کرد: تمامی اتفاقاتی که بناست در یک فیلم داستانی رخ دهد، در این فیلم مستند در کوتاه ترین زمان مشاهده می‌کنیم.

این مستندساز با بیان اینکه کارگردان به خوبی توانسته با پسر بچه ارتباط برقرار کند و او را برای کار جذب کند، افزود: بازسازی کردن کار جعلی نیست بلکه برای کشف حقیقت است؛ بازسازی برای کشف حقیقت یک نوع مستند است نه فیلم داستانی.

در ادامه محمدتقی رحمتی، مستندساز گفت: «آشو» هم مثل مستند «جمیله» به اثر داستانی نزدیک بود. در حالت طبیعی، دو کودک نمی‌توانند حرف های بزرگتر از سن خود را بزنند.

وی افزود: یکی از ویژگی های خوب «آشو» برقراری ارتباط قوی کارگردان با شخصیت «آشو» و تعامل دوربین با سوژه بود. کارگردان از پشت دوربین سؤال می پرسد و تعامل برقرار می کند و این به مستند، سندیت می‌دهد.

همچنین حمیدرضا منتظری، منتقد سینما و رسانه در رابطه با مستند «آشو»، گفت: نمی‌دانم آیا می شود از این اثر به عنوان مستند یاد کرد یا خیر؛ یک کارگردان که فیملنامه نوشته و قهرمان و ضدقهرمان درست کرده، تا چه اندازه مجاز است در تصویربرداری، روایت و ایجاد داستان دخل و تصرف کند.

وی افزود: عوامل یاد شده باعث نوعی تصنع در اثر شده و بخشی از صحنه‌ها آفریده و بازسازی شده بود. من نمی‌توانم باور کنم تمام آنچه در «آشو» مشاهده کردم، همان چیزی هست که در زندگی واقعی پسر بچه چوپان وجود دارد.

این منتقد سینمایی خاطرنشان کرد: دخل و تصرف فیلمساز، مخاطب را از جریان مستند دور کرد.

خاطرنشان می‌شود سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با همکاری «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «خانه سینمای مستند قم» در روزهای ۲۳ و ۲۴ آذرماه برگزار شد.

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.