استقبال از «جمیله» در روز نخست جشنواره «سینما حقیقت» در قم

شهر بیست/ فضای روز نخست سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم در سایه اکران مستند «جمیله» به کارگردانی محمدباقر شاهین قرار گرفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
استقبال از «جمیله» در روز نخست جشنواره «سینما حقیقت» در قم
شناسه : 15891 | انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در قم، در روز نخست برگزاری سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در استان قم، ۴ مستند به روی پرده رفت.

در سانس نخست روز و از ساعت ۱۵، مستند «نه کوچک نه بزرگ» به کارگردانی محمدصادق رمضانی مقدم اکران شد. تدوین این مستند برعهده جواد یقموری از مستندسازان قم بوده است.

در سانس دوم جشنواره که با استقبال بیشتری نیز همراه بود، دو مستند «آبشار» به کارگردانی علی شهابی نژاد و «جمیله» به کارگردانی محمدباقر شاهین به روی پرده رفت.        

در سانس سوم نیز، مستند «بانو عصمت» به کارگردانی محمد حبیبی منصور اکران شد.

مستند «جمیله» را می‌توان مهم ترین مستندی عنوان کرد که در روز نخست جشنواره به روی پرده رفت.

این مستند، داستان زنی را روایت می‌کند که در جریان جنگ سوریه بینایی خود را از دست داده و حالا در آرزوی دیدن فرزندانش است.

در پایان اکران مستند «جمیله»، نقد و بررسی این مستند با حضور محمد تقی رحمتی، بلال الفت و مهدی بنکدار انجام شد.

*بلال الفت: کارگردان مسئله اصلی فیلم را فراموش می‌کند 

بلال الفت، عضو هیئت مدیره خانه سینمای مستند قم و کارگردان مستند «زندگی در ثانیه صفر»، با اشاره به سوابق محمدباقر شاهین در مستندسازی، گفت: این مستندساز جوان با مستند «مالکیه» جایزه جشنواره «سینما حقیقت» را کسب کرده بود. دومین اثر او، «ادوارد» بود که درباره زندگی یک منافق خارج از کشور بود و حالا مستند «جمیله» را تولید کرده است.

وی در نقد مستند «جمیله»، گفت: اوایل قصه خیلی خوب شروع می شود و دوره پساجنگ سوریه را نمایش می دهد و مسئله فیلم، نابینایی خانمی با نام جمیله است که بر اثر اصابت موشک به منزل او، چشمان خود را از دست داده و می خواهد چشمش را عمل کند اما پول ندارد.

این مستندساز افزود: ما یک مادر، همسر، زن و دختر را می‌بینیم که در جمیله جمع شده و مسئله اصلی فیلم، این است که جمیله می خواهد عمل کند اما پول ندارد و کارگردان فراموش می کند به مسئله اصلی فیلم بپردازد.

الفت تصریح کرد: امید به بهبودی چشم جمیله را در ادامه فیلم نمی‌بینیم و جایی مشاهده نمی کنیم که همسر او برای جمع کردن پول عمل، تلاش خاصی انجام دهد و از اواسط فیلم به مسئله اصلی فیلم جواب نمی دهد.

محمد تقی رحمتی: «جمیله» ضدجنگ است

محمد تقی رحمتی، نایب رئیس خانه سینمای مستند قم و کارگردان مستند «ابوالفضل نیستان»، در مخالفت با اظهارات بلال الفت، گفت: پول نداشتن برای جراحی چشم جمیله، تنها مسئله فیلم نیست، مسئله اصلی این فیلم، دغدغه های درونی و حس مادرانگی جمیله است.

وی افزود: جمیله، حس مادرانگی را از دست داده و دغدغه آینده فرزندانش را دارد و مخاطب این موضوع را درک می کند؛ اینکه کارگردان به سمتی که آقای الفت می‌گوید، حرکت نکرد به این دلیل است که می خواهد مخاطب با شخصیت فیلم هم‌ذات پنداری کند.

این مستندساز با تأکید بر اینکه مستند «جمیله» ضدجنگ است، گفت: فیلم های ضدجنگ زیادی دیدیم اما اینجا فیلم ضدجنگ منصفانه دیدیم که ما را وارد بحث یارکشی سیاسی و مذهبی نکرد. یک خانواده جنگ‌زده را نشان داد و بی طرفی فیلم، به عنوان یک فیلم ضدجنگ خیلی خوب بود و یک قربانی جنگ را نشان داد.

رحمتی تصریح کرد: یکی از نکات قوی این فیلم مستند، برق‌کار بودن همسر جمیله بود که تاریکی ها را روشن می کرد و روشنایی را به دیگران هدیه می داد و در تلاش بود که این روشنایی را برای جمیله نیز به ارمغان آورد.

وی افزود: استفاده از طرح داستان مادرانگی در این مستند خیلی هوشمندانه و به دنیای مستند نزدیک بود. من با کار ارتباط برقرار کردم و اثر را دوست داشتم.    

*مهدی بنکدار: تلخی پایان فیلم هوشمندانه بود 

همچنین مهدی بنکدار، از کارشناسان سینما نیز با بیان اینکه مسئله اصلی فیلم، دغدغه شخصیت جمیله و آینده فرزندانش است، گفت: مسئله اصلی جمیله، اهمیت آینده فرزندانش و نگاه آنها به مادر نابیناست و برای همین، تمام زندگی خود را به وسط می آورد و حتی به امید یک درصد بهبودی، جراحی می کند.

وی با بیان اینکه بازسازی‌ها در این مستند خوب بود، افزود: کارگردان مستند در پایان‌بندی فیلم می خواهد تلخی جنگ را به مذاق مخاطب بنشاند اما حدود ده تا پانزده دقیقه فیلم را می توانست کم کند.

این کارشناس سینما درباره ضدجنگ بودن اثر «جمیله»، گفت: بنده این موضوع را قبول ندارم، آنچه در عمق ذهن ما می‌ماند تجاوز عده‌ای است که انسانیت، عواطف و معصومیت ها را از بین برده است.

خاطرنشان می‌شود سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و با همکاری «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و «خانه سینمای مستند قم» در روزهای ۲۳ و ۲۴ آذرماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به طور رایگان به تماشای این آثار بنشینند.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
اجرای پرچالش پروژه‌های عمرانی در بافت شهری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.