نگاه فقهی متفاوت رهبری به موسیقی/ نمی‌شود موسیقی در یک شهر حلال باشد و در شهر دیگر حرام!

شهر بیست/ نویسنده کتاب «فقه، موسیقی، انقلاب اسلامی، تهدید یا فرصت» با اشاره به تعابیر خاص و نگاه متفاوت رهبری به فقه موسیقی، گفت: موج چهارم فقه موسیقی که مبتنی بر آرای ایجابی رهبر انقلاب است، تحولی در فقه موسیقی‌ است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگاه فقهی متفاوت رهبری به موسیقی/ نمی‌شود موسیقی در یک شهر حلال باشد و در شهر دیگر حرام!
شناسه : 15778 | انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰   پرینت
به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، حجت الاسلام فلاحتی در نشست نقد و بررسی کتاب «فقه، موسیقی، انقلاب اسلامی، تهدید یا فرصت» به انگیزه تالیف این کتاب اشاره کرد و گفت: «انگیزه اولیه این کتاب بیانات رهبری درباره موسیقی بود. البته این کتاب جلد نخست از مجموعه ۴ جلدی کتاب‌هایی تحت عنوان «تحلیل جامع موسیقی»‌ است که در دست انتشار هستند و قصد دارم که تا ۲۰ جلد آن را مکتوب کنم. در این کتاب‌ها به ملاک‌های مورد نظر رهبری درباره موسیقی حلال و حرام اشاره شده‌است.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد: «وقتی به نصوص دینی نگاه می‌کنیم این شبه ایجاد می‌شود که ذات موسیقی از نظر دین مشکل دارد. ۱۳۵۰ سال است موسیقیِ سازی از نظر فقهای شیعه حرام دانسته شده‌است. به نظر می‌رسد این بخاطر شرایط نامناسب موسیقی بوده‌است. اما باید توجه کرد که اگر روایاتی در مذمت موسیقی داریم در مدح آن هم داریم.»

فلاحتی در ادامه گفت: «مرحوم آیت الله خویی درباره حرام بودن موسیقی تردید داشتند. مرحوم حضرت امام هم تا سال ۱۳۶۲ مردد بودند اما وقتی مسیر موسیقی از موسیقی‌های لهوی جدا شد و تولیدات فاخر دهه ۶۰ از جمله موسیقی انقلابی و دفاع مقدس وارد عرصه شد، فقها ترغیب شدند که برخی انواع موسیقی ایرادی ندارد تا جایی که حضرت امام هم گفتند: تمام انواع موسیقی حرام نیستند.»

وی درباره نظرات رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی، خاطر نشان کرد: «باید تحلیل رهبری را از دیگر فقها جدا کرد. ایشان سخنان متفاوتی از دیگر فقها در باب موسیقی دارند. نظرات ایشان در این باره بسیار متعالی‌ است. چنانچه می‌فرمایند: «موسیقی، علمی و هنری مبتنی بر پایه الهی‌ است.» یا «ابزار موسیقی بر اساس فطرت انسانی ساخته‌شده است» یا اینکه می‌فرمایند: «موسیقی می‌تواند در خدمت مکتب و انقلاب ما قرار گیرد.» و یا این تعبیر که «موسیقی می‌تواند ما را شفا دهد». در تاریخ اسلام حکیم و  فیلسوفانی هستند که در مدح موسیقی سخن گفته باشند اما فقیهی نداریم که چنین تعابیری به کار برده باشد. در واقع موج چهارم فقه موسیقی که مبتنی بر آرای ایجابی رهبر انقلاب است، تحولی در فقه موسیقی‌ است.»

فلاحتی ادامه داد: «با این وجود ما چه کرده‌ایم که وقتی نام این هنر والا را می‌شنویم به یاد مضامین عشقی و ارتباط دختر و پسر می‎افتیم. جناب ملاصدرا می‌گوید موسیقی ما را به معراج می‌برد. ما باید ملاک‌های موسیقی حلال و حرام را تبیین کنیم. هنری که لهوی نباشد و از مضامین عشقی و جنسی فارغ باشد. در واقع موسیقی لهوی و رقص‌آور است که حرام است تازه آن هم ۶ نوع رقص است که از نظر اسلام ایراد دارد. این طور نیست که موسیقی در یک شهر حلال و در یک جغرافیایی حرام باشد. متأسفانه صداوسیما و ارشاد ما پروتکل نوشته شده‌ درستی برای موسیقی ندارند.»

فلاحتی در پایان خبر از برگزاری نشست‌های موسیق‌دانان متدین داد که در آن نظرات و آرای رهبری درباره موسیقی حلال و حرام تبیین می‌شود با این هدف که نظرات رهبری در این خصوص تبدیل به یک گفتمان شود.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.