یادداشت/ سید مرتضی میرسراجی

جوان جانانه در نگاه پیر فرزانه

در نگاه و نظر رهبر فرزانه انقلاب، موضوع جوان‌گرایی در سطوح مختلف مدیریتی در کشور به خصوص در بیانیه گام دوم انقلاب رابطه‌ای مستقیم با بحث شایسته سالاری در مناصب اجتماعی و سیاسی دارد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
جوان جانانه در نگاه پیر فرزانه
شناسه : 15615 | انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷   پرینت

شهر بیست/ سید مرتضی میرسراجی، پژوهشگر و دانشجوی دکتری تخصصی الهیات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث: طبقه پر شور و نشاط «جوان» از جمله سرمایه های گرانقدر و ارزشمند مادی و معنوی در جامعه پیشرفته و کمال طلب محسوب می شود. رهبر معظم انقلاب(حفظه الله تعالی) در عمده بیاناتشان از حضور جوانان و نیروی پر صلابت آنان در عرصه ها و میدان های مختلف اجتماعی، سخنان دُرربار و گهرباری فرموده اند که شایسته و بایسته است که این سفارش ها و توصیه های گرانسنگ، علاوه بر نسل جوان انقلابی و خدا جو در مقام نخست، متوجه مسئولان محترم اجرایی کشور از صدر تا ذیل  در مرتبه دوم واقع شود تا منویات راهگشای معظم له همیشه نصب العین و منظور خاطر جامعه اسلامی باشد.

نگاه مثبت و متعالی مقام معظم رهبری( زید عزه) به جوانان این مرز و بوم در قالب «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» یکی دیگر از نمونه های شاخصِ عنایت های ویژه آن مقام ارجمند به مسئله و جایگاه جوانان در آینده با شکوه نظام مقدس جمهوری اسلامی و جریان انقلابی خود جوش و زاینده است.

در اصل این بیانیه مستطاب که با رویکرد مستقیم نسبت به نسل جوان و وظایف آن ها در راه و مسیر خطیر و مبارک انقلاب، نگاشته شده است، کلید واژه «جوان» با قریب به ۴۰ بار تکرار در این بیانیه مهم، نشان و گواهی دیگر از اهمیت و تاکیدات بلیغ حضرت آقا( سلمه الله تعالی) نسبت به حضور جدی جوانان در گام  استوار بعدی انقلاب شکوهمند اسلامی است که از سویی مسئولیت این طبقه اجتماعی را نیز بیش از پیش سنگین می کند.

عجیب و شگفت نیست که استکبار جهانی با اذناب پلید و خبیث خود در سطوح مختلف و با ترفندهای گوناگون در مورد جوانان و نسل آتیه ساز این کشور با ظهور و بروز برنامه های منحوس و منحرف کننده ماهواره ای، رادیویی و اینترنتی، سعی در خارج نمودن آن ها از مسیر انقلابی‌گری و حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد و در این بزنگاه مهم تاریخی، اهمیت و لزوم اجرای اوامر و منویات رهبر فرزانه انقلاب (ادام الله ظله) در توجه ویژه به جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیش از پیش احساس می شود.

نکته جالبی که در بیانیه رهبری در زمینه جوانان وجود دارد این است که حضرت آقا (اطال الله فی عمره الشریف)،آخرین کلمه ای که در این بیانیه مرقوم فرموده است نام‌واژه «جوانان» است و این خود نکته ظریفی است که ایشان به شکل هنرمندانه و مدبرانه ای اهمیت جایگاه جوانان را در ذهن و قلب خود و همین طور آینده جامعه اسلامی یاد آور شده اند، آنجا که در اختتام بیانیه فرموده اند:

«سلام بر حضرت بقیّه‌الله (ارواحنا فداه)؛ سلام بر ارواح طیّبه‌ شهیدان والا مقام و روح مطهّر امام بزرگوار؛ و سلام بر همه ملّت عزیز ایران و سلام ویژه به جوانان.»

بیانیه با نام‌واژه جوانان پایان یافته است و  این بیانگر این حقیقت است که جوان جانانه[۱] در نگاه رهبر معظم انقلاب( زید عزه) و پیر فرزانه ما، جایگاهی رفیع و منیع دارد و در این جُستار، چندین توصیه ایشان به جوانان که بیانگر نقش آنان در تداوم و استمرار انقلاب اسلامی است از لا به لای بیانیه گام دوم معظم له تقدیم می شود.

سبک زندگی

یکی از هجمه های دنیای عاری از معیار های الهی، ترویج سبک زندگی غربی است. دشمنِ یکتا پرستی و توحید با تدارک برنامه های ماهواره ای اعم از فیلم، سریال و نظایر آن ها سعی در ترویج اندیشه های مادیگرایانه و دنیا پرستانه خود دارد. رهبر عزیز انقلاب(اید الله تعالی) با درایت و هوشمندی مثال زدنی در بیانیه سیاسی – الهی خود صف اول مبارزه با این هجوم ضد ارزشی را جوانان بر شمرده و فرموده اند:

«تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است.»

دفاع از کیان و سرشت انقلاب اسلامی

پیر فرزانه انقلاب( مد ظله العالی)، عامل تناوری و سایه گستری شجره طیبه انقلاب اسلامی و همچنین استقلال و آزادی کنونی را آبیاری این درخت با خون هزاران انسان والا مقام می دانند که در بیان شاخصه  امتیازات باطنی این شهیدان الهی باز از نقش جوانان یاد می نمایند و چنین می فرمایند:

«استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صد‌ها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت.»

مدیریت اجرایی

از سیره و رفتار مقام معظم رهبری( سلمه الله تعالی) دریافت می شود که معظم له اعتقاد راسخی به نیروی نسل جوان و استعدادهای شگرف این طبقه در کشور دارند و بر خلاف برخی مدیران که جوانان را از عرصه های اجرایی در کشور طرد می کنند یا آن ها را مناسب مناصب اجرایی و سیاسی نمی بینند برعکس ایشان نیرو و روحیه با طراوت و پر نشاط جوان را عامل موفقیت های اجرایی حتی در سطوح مدیریتی کلان در بیانیه گام دوم انقلاب بر می شمرند. ایشان در ذیل مطلبی که در نفی و نهی و مبارزه اساسی با «ویژه خواری» و «توزیع ناعادلانه منابع عمومی» آورده اند، راه برون رفت از این نابسامانی ها را حضور جوانان در مدیریت و میدان های مختلف اجرایی کشور دانسته و در این باب فرموده اند:

« برای اجرای شایسته‌ آن چشم امید به شما جوان‌ها است؛ و اگر زمام اداره‌ بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءالله.»

به خصوص معظم له در زمینه های اقتصادی، بهترین راهکار را حضور جوانان در پیکره های اجرایی کشور در حوزه اقتصاد می دانند و چنین مرقوم فرموده اند:

«بی‌گمان یک مجموعه‌ جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند. دوران پیشِ رو باید میدان فعّالیّت چنین مجموعه‌ای باشد.»

شکست پروژه مأیوس سازی دشمن

در دین مبین اسلام از جمله بدترین گناهان، یأس و نومیدی است بدین منظور شیطان نیز پیوسته انسان را به نا امیدی وسوسه و اغوا می کند. استکبار جهانی برای دور کردن مردم از ارزش ها و هنجارهای جامعه اسلامی آن ها را از عملکردهای موجود  به شکل پیوسته مایوس می کنند و با این طرز تلقی، موارد نابهنجار و مشکلات در جامعه را چند برابر و غلو آمیز پیش چشم مردم قرار می دهند در حالی که  بر اساس همدلی و تعاون اجتماعی، اتفاقات خوشایند و سراسر امیدوارانه نیز در مملکت اسلامی وجود دارند که هیچگاه به آن ها اشاره نمی کنند. رهبر معظم انقلاب ( دامت تاییداته) با اطمینان و اعتقاد مثال زدنی به جوانان، بزرگترین مانع در برابر این تبلیغات سوء و سیاه نمایی های دشمنان تا بُن دندان مسلح را همین نسلِ جوانِ حاضر در صحنه های اجتماعی و سیاسی می دانند و در این باره در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده اند:

«خبر‌های دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّت ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ی همیشگی هزاران رسانه‌ی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید.»

ظرفیت‌های مادی کشور

رهبر گرانقدر انقلاب(سلمه الله من کل شر) در خصوص ظرفیت های مادی بهره برداری نشده در کشور، با اعتماد و اعتقاد کاملی که به قشرجوان دارند آنان را با صلاحیت ترین افراد در زمینه استفاده از این پتاسیل ها دانسته و فرموده اند:

«بسیاری از ظرفیّت‌ها دست‌نخورده مانده است. گفته شده است که ایران از نظر ظرفیّت های استفاده نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه‌ اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید.»

بی گمان شاه بیت غزل بیانیه الهی – سیاسی رهبر معظم انقلاب (ادام الله ظله الوارف) خطاب به جوانان در این فقره اخیر ظهور یافته که حضرت ایشان چنین مرقوم فرموده اند:

«امّا راه طی شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود. مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ انقلابی و عمل جهادی را به‌کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازند.»[۲]

سخن آخر

در نگاه و نظر صائب رهبر فرزانه انقلاب( دام ظله) موضوع جوان‌گرایی در سطوح مختلف مدیریتی در کشور به خصوص در بیانیه گام دوم انقلاب رابطه‌ای مستقیم با بحث شایسته سالاری در مناصب اجتماعی و سیاسی دارد. جوانان با نشاط و شور فراوان در جهت اصلاح امور و حل معضلات و مشکلات پیش روی جامعه و جریان انقلابی، توان مضاعف تری نسبت به مدیران سالخورده دارند اگر چه از تجربیات آنان بایستی نهایت استفاده و بهره برداری لازم برده شود. در نگاه حضرت آقا( اطال الله فی عمره و متعه بالصحه) خلاقیت ذهن و فکرِ جوانان که در ابتدای مسیر خدمت به جامعه اسلامی هستند از دیگر مولفه ها و امتیازات این قشر، جهت روند رو به رشد جریان انقلابی به شمار می رود.


پی نوشت

[۱] به معنای: بزرگ، بسیارقوی، بسیار بزرگ، محکم  و …( ر.ک: دهخدا ذیل ماده جانانه)

[۲] ر.ک : بیانیه گام دوم انقلاب،۲۲ بهمن ۱۳۹۷ شمسی.

http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673

  • نویسنده : سید مرتضی میرسراجی
نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
اجرای پرچالش پروژه‌های عمرانی در بافت شهری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.