حرم اهل‌بیت(ع) در سوگ کریمه اهل‌بیت(س)

شهر بیست/ شهر مقدس قم در سالروز رحلت شهادت‌گونه حضرت فاطمه معصومه(س) سوگوار شده و اقشار مختلف مردم با برگزاری آیین‌های مختلف مشغول سوگواری و عزاداری هستند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حرم اهل‌بیت(ع) در سوگ کریمه اهل‌بیت(س)
شناسه : 15562 | انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم،  پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، در این روز حزن انگیز، شهر کریمه اهل‌بیت(ع)‌ یکپارچه سیاهپوش است وعزاداران از سراسر کشور با حضور در این شهر مقدس در سوگ حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها سر و سینه می‌زنند و سوگنامه فراق می‌خوانند.

امروز هیات‌های عزاداری در قالب دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن از قم و سایر مناطق کشور، در حرم بانوی آب و آیینه اجتماع کرده‌اند و با عزاداری خالصانه خود گوشه‌ای از ارادت و عشق به خاندان اهل‌بیت(ع) را به نمایش گذاشته‌اند.

خادمان حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها و مردم مومن و متدین قم نیز در «بیت النور» (محل اقامت حضرت معصومه سلام‌الله علیها در زمانی که در شهر مقدس قم سکونت داشتند) اجتماع کرده و ضمن حرکت به سمت حرم مطهر با مرثیه‌سرایی مداحان اهل‌بیت به عزاداری مشغول هستند.

صحن‌ها و شبستان‌های مختلف حرم مطهر این بانو مملو از جمعیتی داغدار است که ضمن عزاداری، زیارت‌نامه بانوی کرامت را قرائت می‌کنند، همچنین سخنرانان گوشه‌هایی زندگانی و شخصیت گوهربار خواهر گرامی امام هشتم را تبیین می‌کنند.

آیین‌های عزاداری سالروز رحلت کریمه اهل‌بیت(س) در مساجد، تکایا، بقاع متبرک امامزادگان و دیگر اماکن مذهبی و شهرهای تابع قم در حال برگزاری است.

زائران غیر ایرانی از ملیت‌های مختلف نیز با حضور در کنار مضجع شریف کریمه اهل‌بیت(ع) و برگزاری عزاداری سنتی عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان دادند.

در مسجد مقدس جمکران، میعادگاه عاشقان امام زمان(عج) نیز آیین‌های مختلف عزاداری سالروز رحلت کریمه اهل‌بیت(س) در حال برگزاری است و زائران آمده‌اند تا این مصیبت بزرگ را به امام زمان(عج) تسلیت بگویند.

مراسم شمع گردانی و عزاداری خادمان حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها نیز امشب بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل‌بیت(ع) برگزار می‌شود.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی از عزاداران و زائران حضرت معصومه سلام‌الله علیها، برپایی غرفه‌های فرهنگی جمله برنامه‌های سالروز رحلت حضرت بانوی کرامت در قم است.

حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیهادر روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود؛ آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس‌ازآن که پدر بزرگوارش امام موسی کاظم علیه‌السلام به شهادت رسید از محضر برادر بزرگوارش امام رضا علیه‌السلام بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان می‌باشد.

لقب معصومه از سوی امام رضا علیه‌السلام به این بانوی والامقام اسلام داده‌شده است، علامه مجلسی دراین‌باره می‌گوید: امام هشتم شیعیان(ع) درجایی فرمودند که «هرکس معصومه سلام‌الله علیها را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»

پس از ورود امام رضا علیه‌السلام در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه سلام‌الله علیها بعد از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع‌الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل‌بیت(ع) قرار گرفت و پس از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی ابن خزرج که به «بیت النور» شهرت یافت، در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.