در سی و هفتمین نشست چای و داستان مطرح شد

روایت نویسنده پرفروش ترین کتاب دفاع مقدس از شهید آوینی

شهر بیست/ نویسنده پرفروش ترین کتاب دفاع مقدس مهمان سی و هفتمین برنامه چای و داستان در مدرسه اسلامی هنر بود و تجربیاتش را در زمینه خاطره نویسی در ادبیات جبهه مقاومت با مخاطبان به اشتراک گذاشت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
روایت نویسنده پرفروش ترین کتاب دفاع مقدس از شهید آوینی
شناسه : 1548 | انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست به نقل از ایبنای قم، سعید عاکف در سی و هفتمین نشست چای و داستان در مدرسه اسلامی هنر، سخنانش را با اهمیت ادبیات در فرهنگ هر ملت و کشور آغاز کرد و جایگاه نویسنده را در کشورهای دیگر فراتر از دیگر هنرمندان برشمرد و گفت: بهایی که کشورهای دیگر به فرهنگشان به خصوص ادبیات میدهند، بسیار چشمگیر است و جایگاهی که برای نویسندگانشان تعریف میکنند، فراتر از جایگاه دیگر هنرمندان است.

این نویسنده از تجربههای دوران نوجوانی در حوزه نوشتن و انتشار مطالبش در مجله «سوره» به سردبیری «سید مرتضی آوینی» گفت و افزود: اکنون پس از سالها نوشتن حدود پنجاه عنوان کار تألیفی دارم که «بزم باران» تازهترین آنهاست.

نویسنده «بزم باران» در رابطه با این کتاب توضیح داد و گفت: «بزم باران» زندگی سردار شهید «حاج حبیب لکزایی» را روایت می‌کند. به روایت نویسنده حاج حبیب ۷۷ درصد سلامتیاش را به خاطر دین با خدای دین معامله کرده است. به واسطه سلامتی روحی‌اش، با آن ۲۳ درصد باقی مانده در طول بیست و پنج سال در مسیر انسانیت، خدمترسانی میکرد.

نویسنده «خاکهای نرم کوشک» نوشتههایش را مبتنی بر تجربههای میدانی و حضور نویسنده در فضا و و موقعیت رخداد معرفی کرد و آن را برای نوشتن ضروری برشمرد و تصریح کرد: از نوجوانی در جنگ حضور داشتم و سعی کردم در نوشته‌هایم تجربه میدانی را داشته باشم. برای نوشتن از جنگ سوریه هم همین گونه بود و آنچه را در سوریه دیدم، نوشتم که بخشی از آن در کتاب «گمشده مزار شریف» آمده است.

عاکف در ادامه از روی آوردنش به داستاننویسی در سال‌های آغاز کار نوشتن گفت و یادآور شد: آن روزها وقتی نوشتههایم را برای دوستان می خواندم میگفتند اگر میخواهی کتابت خوانده شود، یا از عشق بنویس یا از فقر. چون فقط این موضوعات جواب میدهد، اما من در ادامه نوشتن از زندگی و خاطرات شهدا و رزمندگان را انتخاب کردم.

وی درباره تجربه داستاننویسیاش گفت: رمانی نوشتهام به نام «رقص در دل آتش» که سال‌ها پیش منتشر شده و در آغاز در مجلهای که زیر نظر «شهید آوینی» اداره میشد، منتشر شد. بعدها در قالب یک کتاب جداگانه و مستقل انتشار پیدا کرد. این کتاب شخصیت‌های واقعی دارد ولی نام این شخصیتهای واقعی در رمان نیامده است.

نویسنده «در جست وجوی ثریا» خاطرهنویسی را پایه و اساس ادبیات جبهه مقاومت و پایداری که امتداد ادبیات جنگ تلقی می‌شود، برشمرد و گفت: عامه مردم ما با خاطرهنویسی ارتباط برقرار میکنند چون در فرهنگشان پیشینه چند صد ساله دارد ولی با گونههای دیگر ادبی از جمله داستان کمتر ارتباط برقرار میکنند، چون پیشینهاش کمتر است.

نویسنده «رقص در دل آتش» قدرت نویسندگی شهیدآوینی را برتر و بیشتر از قدرت فیلمسازیاش دانست و گفت: قدرتی که شهید آوینی در قلم داشت و به همان سبب هم رهبر انقلاب او را به سید شهیدان اهل قلم خواند، به نظر من هزار بار بیشتر از قدرتش در فیلم‌هایش بود.

او در توصیه به نویسندگان گفت: کسی که مینویسد، باید کتاب «آینه جادو» شهید آوینی را بخواند و اگر نخواند در نوشتن میلنگد.

نویسنده «گمشده مزار شریف» همچینن به خواندن کتاب «یک تجربه ماندگار» شهید آوینی توصیه کرد و گفت: شهید آوینی به ما یاد داد که خودمان را کنار بگذاریم و برای خدا کار کنیم.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.