تغییر دادن اسم ربا دردی را دوا نمی‌کند و حرام است/ لزوم نظارت بر طرح جدید بانکداری

شهر بیست/ آیت‌الله علوی گرگانی گفت: اگر کسی عمداً از پرداخت وام خود ممانعت کند، در نظر گرفتن جریمه توسط دولت یا نهادهای نظارتی اشکال ندارد اما تعیین جریمه دیرکرد برای هر وام‌گیرنده‌ای که به خاطر مشکلات متعدد اقتصادی توان پرداخت ندارد و سپس تغییر دادن اسم آن به اسم تعزیر حکومتی، دردی را دوا نمی‌کند و حرام است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تغییر دادن اسم ربا دردی را دوا نمی‌کند و حرام است/ لزوم نظارت بر طرح جدید بانکداری
شناسه : 15454 | انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی ظهر پنج‌شنبه در دیدار حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی نیا، عضو شورای سیاستگذاری مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه، اظهار داشت: مسائل فقهی احتیاج به کارشناسی دینی دارد و هرکسی نیز نمی‌تواند کارشناس دینی باشد.

وی افزود: طرح جدید بانکداری که در مجلس در حال تصویب آن است باید به نظر کارشناسان خبره در بحث اقتصاد و فقه برسد تا مشکلات دینی و علمی آن حل شود.

این استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه بنگاه‌داری بانک‌ها مشکلات زیادی برای کشور و کارخانجات تولیدی ایجاد کرده است، افزود: یکی از مشکلات کنونی بحث رباست.

وی ادامه داد: زمانی که مراجع تقلید از ایراد ربا سخن می‌گویند پاسخ می‌دهند که شورای فقهی اجازه داده، اما یک فقیه این حرف را نمی‌زند که ربا ایرادی ندارد.

آیت‌الله علوی گرگانی با تأکید بر اینکه باید بر قوانین جدید، فقیه جامعه الشرایط با نظارت رهبری معین شود تا همه مشکلات را بررسی کند، افزود: اینکه کلمه ربا گرفته شود اما کارهایی انجام گیرد که در حقیقت همان رباست، صحیح نیست.

وی با تأکید بر لزوم مراقبت برای جلوگیری از اجرای مسائلی که به نام اسلام در حال انجام است، افزود: ربا اعلام جنگ با خدا است بنابراین باید با تلاش زیادی جلوی آن گرفته شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر کسی عمداً از پرداخت وام خود ممانعت کند در نظر گرفتن جریمه توسط دولت و یا نهادهای نظارتی اشکال ندارد اما تعیین جریمه دیرکرد برای هر وام‌گیرنده‌ای که به خاطر مشکلات متعدد اقتصادی توان پرداخت ندارد و سپس تغییر دادن اسم آن به اسم تعزیر حکومتی دردی را دوا نمی‌کند و حرام است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.