رئیس سازمان نظام مهندسی قم:

نمای رومی در زلزله خطرساز است

شهر بیست/ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم گفت:نمای رومی باتوجه به حجم سازه ای که بر ساختمان تحمیل می کند، ایمنی آن و ساکنان را هنگام زلزله به خطر می اندازد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نمای رومی در زلزله خطرساز است
شناسه : 1532 | انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست به نقل از ایرنای قم، امین مقومی اظهار کرد: شهروندان در ساخت ساختمان باید بیش از این که به تزئینات خانه بپردازند، نسبت به ایمنی آن توجه ویژه داشته باشند.
وی اضافه کرد: مواردی از جمله اتصال دیوارها و اجزایی که سازه ای نیستند با ستون ها در ساختمان بسیار مهم است و رعایت نکردن مسائل ایمنی می تواند آسیب زا باشد.
وی با بیان اینکه نمای رومی در زلزله خطرساز است، گفت: البته با فرهنگ سازی صورت گرفته، اقبال عمومی به نمای رومی در این استان کاهش یافته است.
مقومی افزود: زمانی که زلزله ای رخ می دهد، قرار نیست ساختمان آسیب نبیند، بلکه تمام تلاش ما برای افزایش تاب آوری آن است که این مساله با آگاهی مردم از اقدامات صحیح قابل تحقق است.
وی بیان کرد: ساخت و ساز سه حلقه شامل اجرا، طراحی و نظارت دارد که ۲ حلقه طراحی و نظارت در قم به صورت کامل وجود دارد، ولی در حوزه اجرا با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی افزود: وجود افرادی که سازنده ذی صلاح نیستند و پروانه اشتغال نیز ندارند، مشکل قم در حوزه ساخت و ساز است که می تواند باعث آسیب هایی شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم ادامه داد: از سوی دیگر برخی دستگاه ها نیز در حل این مسئله همراهی خوبی ندارند و از این نظر دلایلی برای خود دارند.
وی گفت: زمانی که سازنده ذی صلاح نباشد و پروانه اشتغال نداشته باشد، پاسخگویی به بهره بردار پیش نمی آید و شرکت های بیمه ای نیز خدمات نخواهند داد.
وی در عین حال افزود: با توجه به اطلاع رسانی صورت گرفته این مطلب برای مردم استان قم کاملاً قابل لمس است که باید برای استحکام بنا هزینه های کافی صورت گیرد.
مقومی تصریح کرد:با وجود تلاش های صورت گرفته برای فرهنگ سازی، همچنان از اجرای کامل مقررات ملی ساختمان فاصله داریم، به ویژه در حوزه انرژی باید اقدام جدی صورت گیرد.
وی افزود: نمای ساختمان، معماری، ریزه بندی های داخلی و اجزای غیرسازه ای ساختمان ها از دیگر نکاتی است که درساخت ساختمان ها باید مورد توجه مالکان قرار گیرد و تغییراتی که درساختمان ها صورت می گیرد، باید با هماهنگی مهندسان ناظر باشد.
وی همچنین گفت: فناوری های جدیدی که ایمنی ساختمان ها را برابر زلزله افزایش می دهد، وارد استان قم شده است، ولی استقبال کم است و پذیرش آن با کندی پیش می رود.
مقومی با تأکید بر فرهنگ سازی در استفاده از فناوری های جدید، افزود: بخشی از فناوری های نوینی که وارد قم شده، از نظر سازه ای سبک و مشخصات فنی قابل قبولی دارد که این ویژگی ها موجب افزایش تاب آوری ساختمان ها در برابر زلزله می شود.

نوشته های مشابه
برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند
پوستر سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در قم رونمایی شد
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.