سرطان پستان شایع‌ترین سرطان بانوان قمی

شهر بیست/ کارشناس برنامه سلامت زنان مرکز بهداشت قم گفت: شایع‌ترین سرطان میان بانوان قمی، سرطان پستان است که برخلاف تصور عام، یک بیماری قابل‌پیشگیری است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سرطان پستان شایع‌ترین سرطان بانوان قمی
شناسه : 15230 | انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، منصوره بناهان با بیان این‌که امروزه یکی از عوامل نگران‌کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است، ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است و عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان نیز در زنان است.

وی تصریح کرد: در ایران و استان قم نیز این بیماری در صدر سرطان‌های خانم‌ها قرار دارد و بروز آن در حال افزایش است.

وی ‌بیان کرد: باید به افراد آگاهی داده شود که سرطان برخلاف تصور عام، یک بیماری قابل‌پیشگیری است، به‌طوری‌که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری می‌باشند.

وی تاکید کرد: با شناخت علائم هشدار دهنده سرطان پستان و مراجعه به‌موقع می‌توان ضایعات پیش سرطانی را پیش از تبدیل‌شدن به سرطان، زودتر تشخیص داد.

به گفته کارشناس مرکز بهداشت قم، وجود توده در پستان یا زیر بغل، تغییر در شکل، عدم قرینگی، قوام و یا سفتی پستان، تغییرات پوستی پستان شامل پوست پرتقالی، اریتم یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته‌پوسته شدن و اگزمای پوست و تغییرات نوک پستان فرورفتگی یا خراشیدگی ازجمله علایم بروز سرطان پستان می‌باشد.

وی افزود: ترشح نوک پستان که از یک پستان باشد و نه هر دو پستان، از یک مجرا باشد و نه از چند مجرا، ترشح خود به خودی و ادامه‌دار باشد، در هنگام معاینه ترشح وجود داشته باشد و آبکی یا خونی باشد از دیگر علایم سرطان پستان به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: بر همین اساس، بانوان باید به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و خودآزمایی پستان ترغیب شوند و به مراکز بهداشتی برای تشکیل پرونده میان‌سالی و غربالگری سرطان پستان مراجعه کنند.

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.