«نذر نصرانی» در عصرانه داستان حوزه هنری قم نقد شد

شهر بیست/ بیست‌وپنجمین عصرانه داستان حوزه هنری قم به معرفی و نقد رمان «نذر نصرانی» نوشته سعید محمدی اختصاص یافت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«نذر نصرانی» در عصرانه داستان حوزه هنری قم نقد شد
شناسه : 15007 | انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان قم، بیست و پنجمین عصرانه داستان حوزه هنری قم به معرفی و نقد رمان «نذر نصرانی» نوشته سعید محمدی اختصاص یافت.

در ابتدای این جلسه که در سالن جلسات حوزه هنری قم برگزار شد، فهیمه شاکری مهر دبیر اجرایی این محفل ادبی و مجری برنامه به معرفی نویسنده اثر پرداخت. سعید محمدی نویسنده و فیلم‌نامه‌نویسی خوانده و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و تحصیلات حوزوی دارد. محمدی نویسنده دو رمان «ماموریت در قصر» و «نذر نصرانی» است که هر دو تاریخی و مذهبی هستند.

در ادامه سعید محمدی به سوابق و آغاز فعالیت‌های ادبی خود اشاره کرد و گفت: «نویسندگی را پیش از ورود به دانشکده صداوسیما با فیلمنامه‌نویسی شروع کردم. عضو گروه ادبی راوی هستم و در این گروه در کنار دوستان به کارشناسی کتاب و نقد آثار رمان و داستان کوتاه می‌پردازم.»

وی در معرفی نخستین رمان خود گفت: «مأموریت در قصر مربوط به دوران امام کاظم(ع) است و کرامتی از ایشان که باعث نجات جان وزیر اعظم هارون می‌شود را در بر می‌گیرد. این شخصیت در دربار نفوذ کرده بود و کارهای شیعیان را پیش می‌برد.»

محمدی درباره اینکه چرا در آثار خود اغلب به موضوعات تاریخی و مذهبی می‌پردازد، گفت: «مخاطب در ژانر تاریخی مذهبی همراه با لذت مطالعه رمان، معارفی نصیبش می‌شود که جز در خدمت ائمه و بزرگان دین، جای دیگری یافت نمی‌شود. به همین خاطر اولویتم در نوشتن،‌ داستان‌های تاریخی و دینی‌ است.»

وی در خصوص لازمه‌ کار در موضوعات مدهبی نیز گفت: «برای پرداختن به مبحث دینی علاقه شخصی مهم است، همچنین نویسنده باید در موضوعات مختلف مذهبی مطالعه داشته‌باشد. در ضمن باید داستانی را برای روایت پیدا کند که خودش با آن ارتباط برقرار کند و قابلیت تبدیل شدن به رمان را هم داشته‌باشد.»

نویسنده رمان «نذر نصرانی» درباره آثار جدیدش هم گفت: «رمان جدیدم درباره دفاع مقدس است و نگاهی طنز به این حوزه دارد. رمان دیگری هم که طی چند روز آینده نگارشش به پایان می‌رسد، درباره صداقت است و برای گروه سنی نوجوان نوشته ‌شده‌است.»

«نذر نصرانی» در عصر فقر داستان، غنیمت‎ است

در بخش نقد نیز مهدی کرد فیروزجایی نویسنده و منتقد ادبی و برگزیده جشنواره‌هایی چون داستان انقلاب، اشراق و طلوع خرداد، نظرتش را درباره این رمان با حاضران به اشتراک گذاشت.

کرد فیروزجایی در ابتدا تصریح کرد: «موضوع پایان‌نامه‌ آقای محمدی، چگونگی برگرداندن واقعه تاریخی به درام بوده‌ و این تسلط را دارند که در این حوزه چطور ورود کنند. نوشتن چنین رمانی کار مهم و با اهمیتی است و من این کار را در ادامه کار اصحاب امام(ع) می‌دانم. تجربیات زیادی در زندگی وجود دارد که انسان با آنها ارتباطی حسی و خیالی برقرار می‌کند و برایش معنایی حاصل می‌شود، یکی از این تجربیات ارتباط با امام و یارانش است. انسان‌هایی که به فکر دیگران هستند و می‌خواهند دیگران را هم در دریافت و لذتشان سهیم کنند پس آن را برایشان روایت می‌کنند. این روایت کردن ادامه کار امام معصوم است. ایشان می‌خواهد هم نوعشان هم از لطف معصوم بهرمند شود.»

نویسنده رمان «گرگ‌های تیمور قلعه» در ادامه افزود: «کسی که روایتگری مذهبی می‌کند در درجه اول خودش بار معنایی از این تجربه می‌گیرد، شاید خیلی‌ها روایت رمان نذر نصرانی را بخوانند و از کنارش رد شوند اما سعید محمدی در این روایت نکته‌ای دید و تاثیری در خودش احساس کرده و چون اهل لطف به دیگران است گفت که دیگران هم باید از این جام بنوشند و چون این کار را بلد بود طوری روایت کرد که روایت برای دیگران گوارا باشد.»

وی در توصیف اثر سعید محمدی نیز گفت: «رمان نذر نصرانی، داستانی پر ماجرا و پرکشمکش دارد. این داستان تعلیق دارد و تلخ است. مسئله اصلی روایت در شروع هوشمندانه و موفق آن مطرح می‌شود و این شروع دورنمایی از متن به خواننده می‌دهد.»

کرد فیروزجایی در پایان تصریح کرد: «این رمان به لحاظ ماجرا، قصه، ‌ماجراهای پی در پی و طرح خوبش اثری موفق است اما عیب کار این است که کار را وقتی می‌خوانی متوجه می‌شوی که این یک فیلم‌نامه بوده که بعدا تبدیل به رمان شده‌است. البته کار نثری نسبتا روان و فضاسازی خوب دارد. این رمان صفحه به صفحه قصه دارد و در عصری که در فقر داستان به سر می‌بریم غنیمتی است. نویسنده در این اثر تنها بازآفرینی نکرده بلکه قصه و ماجرا تولید کرده‌است.»

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.