«وضعیت بی‌عاری» نامزد دریافت جایزه ادبی جلال شد

شهر بیست/ رمان «وضعیت بی‌عاری» نوشته حامد جلالی از نویسندگان قم، نامزد دریافت جایزه ادبی «جلال آل احمد» شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«وضعیت بی‌عاری» نامزد دریافت جایزه ادبی جلال شد
شناسه : 14995 | انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، هیئت داوران بخش داستان بلند و رمان دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد اسامی شش نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را  به شرح زیر اعلام کرد که رمان «وضعیت بی‌عاری» نوشته حامد جلالی از نویسندگان قم نیز در میان شش نامزد این بخش دیده می‌شود.

«وضعیت بی‌عاری» که پاییز سال گذشته از سوی انتشارات «شهرستان ادب» به چاپ رسید، برای دریافت این جایزه ادبی معتبر در رقابت با پنج رمان «بی‌کرانگی» نوشته‌ مهدی ابراهیمی لامع از نشر نیماژ، «دور زدن در خیابان یکطرفه» نوشته محمدرضا مرزوقی از نشر ثالث، «روزها و رویاها» نوشته پیام یزدانجو از نشر چشمه، «فوران» نوشته قباد آذرآیین از انتشارات هیلا و «ما را با برف نوشته‌اند» نوشته نسیم توسلی از انتشارات آگه قرار دارد.

این شش اثر به داوری شهریار عباسی، هادی خورشاهیان و احسان رضایی به مرحله نهایی داوری دوازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد راه پیدا کرده‌اند.

«وضعیت بی‌عاری» در مورد انسان‌هایی است که به دور از هیاهوی انقلاب و جنگ دنبال جای دنجی هستند برای زندگی. داستان عشقی است بین دو فرهنگ و دو دین که به دور از تمام مشکلات، انسانیت را جستجو می‌کنند. «وضعیت بی‌عاری» چرایی چالش‌ها را بررسی نمی‌کند، بلکه دنبال چگونگی انسان ماندن در میان این همه هیاهو است.

«وضعیت بی‌عاری» پیرو مکتب جنوب است و داستانی به شدت اقلیمی است که در ۳۲۰ صفحه از زبان ۱۱ راوی روایت می‌شود و به استیصال مادری می‌پردازد که بین میهن و شعائر دینی و فرزندانش باید یکی را انتخاب کند.

از جمله بخش‌های جذاب رمان پرداختن به پیروان دین «صابئین مندائی» است که در ایران زندگی می‌کنند و ارتباط‌شان با مسلمانان، انقلاب و جنگ دیده می‌شود.

حامد جلالی نویسنده این اثر متولد ۱۳۵۴ از قم است. او مترجمی زبان خوانده و مسئولیت دبیری تحریریه فصلنامه تخصصی ادبیات و هنر آفرینه را بر عهده دارد. جلالی علاوه بر فعالیت در حوزه ادبیات داستانی سابقه کارگردانی، نمایشنامه نویسی و چهره‌پردازی در تئاتر و تلویزیون را هم در کارنامه خود دارد. علاوه بر نوشتن داستان کوتاه و دریافت جوایز متعدد داستان نویسی، «وضعیت بی‌عاری» اولین تجربه وی در زمینه رمان نویسی است.

خاطرنشان می‌شود جایزه ادبی جلال آل‌احمد به منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در ایران پایه‌گذاری شده‌است. این جایزه به نام جلال آل احمد نویسنده مشهور ایرانی و از بزرگترین روشنفکران معاصر جهان نام‌گذاری شده‌است و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۷ نخستین دوره خود را در سال‌روز تولد آل‌احمد آغاز کرد.

از هفتمین دوره برگزاری جایزه ادبی جلال، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزارکننده این رویداد ادبی است. مؤسسه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در آذر ماه هر سال مقارن با تولد جلال آل احمد جشنواره جایزه ادبی جلال آل احمد را برگزار می‌کند. هدف از اهدای جایزه، «ارتقای زبان و ادبیات ملی- دینی» از رهگذر بزرگداشت پدید آورندگان آثار برجسته، بدیع و پیشرو است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.