چهل‌وهفتمین محفل طنز «قمپز» برگزار شد

شهر بیست/ چهل و هفتمین محفل طنز «قمپز» با موضوع «روز قم» و با حضور رضا رفیع مجری برنامه قندپهلو برگزار شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
چهل‌وهفتمین محفل طنز «قمپز» برگزار شد
شناسه : 14984 | انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، چهل و هفتمین محفل طنز قمپز شامگاه چهارشنبه ۲۹ آذر به همت حوزه هنری قم و با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم و با حضور عباس احمدی دبیر دفتر طنز حوزه هنری قم، محمد غفاری معاون فرهنگی هنری حوزه هنری قم، جمعی از طنزپردازان قم و علاقه‌مندان به طنز در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد.

قمپز چهل و هفتم که به مناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم و نامگذاری روز قم، حسابی رنگ و لعاب قمی گرفته بود، مهمان مطرح و برجسته‌ای را در کنار عباس احمدی به خود دید که برای نخستین بار به قمپز آمده بود.

مهمان چهل و هفتمین محفل طنز قمپز، رضا رفیع نویسنده، روزنامه نگار، طنزپرداز و مجری برنامه‌‌های طنز تلویزیون بود.     

چهره این طنزپرداز که در ذهن مخاطبان تلویزیون با اجرای برنامه «قند پهلو» گره خورده است، متولد تربت حیدریه و تحصیلکرده کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است و از جمله آثار وی می‌توان به «حرف اضافه»، «بزن در رو»، «طنز و تغزل»، «آب در هاون»، «باد در غربال»، «دایره بی زنگ» و «مشت بر سندان» اشاره کرد.

رضا رفیع که پیشتر دو مرتبه برای جشنواره «سوهان روح» در قم حضور پیدا کرده بود، با ابراز خرسندی از حضور در محفل طنز قمپز، گفت: شهر قم به لحاظ ادبیات طنز مستغنی است. در هر دوره برنامه «قند پهلو» که خواستم شرکت کننده انتخاب کنم با حجم زیادی از طنزپردازان قمی مواجه شدم و به همین خاطر، سعی کردم طنزپردازان قمی را به گونه‌ای تقسیم کنم که قمی بودن قندپهلو زیاد نباشد و در دوره های مختلف از عزیزان استفاده کنم.

در ادامه، سید مصصطفی فاطمی، علی بهاری، محمد حسین فیض اخلاقی، حسن بشتاب، سید جواد یثربی، سید جواد میرصفی، حسین صادقی، حسن رحمانی نکو، امین شفیعی، عمران معماریان، فرهاد موحدی، رضا عیوضی و محمد حسین علیان از چهره‌های طنزپردازی بودند که به پشت تریبون قمپز رفتند و آثار خود را که رنگ و بوی قمی داشت، در قالب شعر و نثر طنز خواندند.

معرفی کتاب طنز «دختر به شرط چاقو: شعر طنز از آغاز تا امروز» از سوی مؤلف قمی این اثر یعنی غلامعلی گلایی، یکی از بخش‌های این برنامه بود. «پیشینۀ طنز در ایران»، «انواع طنز و شوخ‌طبعی»، «تفاوت طنز، هجو و هزل»، «هدف و خاستگاه طنز»، «عناصر طنز»، «شیوه‌های طنز»، «نخستین طنزپردازان»، «طنزپردازان مشروطه» و «طنزپردازان امروز» از جمله سرفصل‌های این کتاب هستند که به همت نشر «خاموش» به چاپ رسیده است.

اجرای مشترک شعرخوانی طنز با لهجه قمی از سوی فرهاد موحدی و رضا عیوضی و اجرای موسیقی و پخش کلیپ‌های طنز از دیگر بخش‌های قمپز چهل و هفتم بود.

تجلیل از صاحبان بهترین آثار برگزیده با موضوع روز قم و عکس یادگاری طنزپردازان قم با رضا رفیع، قاب پایانی چهل و هفتمین محفل طنز قمپز را رقم زد.      

گزارش تصویری

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.