نظریه تفسیر قرآن به قرآن کاملا قابل دفاع است

شهر بیست/ رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی با تأکید بر اینکه نظریه تفسیر قرآن به قرآن کاملا قابل دفاع است، گفت: طهارت و تزکیه، شرط فهم باطن قرآن است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نظریه تفسیر قرآن به قرآن کاملا قابل دفاع است
شناسه : 14840 | انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیت‌الله غلامرضا فیاضی، رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی با عنوان دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: قطار انقلاب در حال ظهور در حال حرکت است و امیدوارم ما هم در این قطار باشیم و در این مسیر حرکت کنیم.

وی با اشاره به تفسیر قرآن به قرآن علامه با اشاره به تعبیر شریفه «… وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ» بیان کرد: علامه در اینجا در مورد کتاب دو احتمال فرموده است، یک احتمال این است که کتاب قرآن، کتاب علم الهی است و احتمال دوم این است که آنچه برای هدایت بشر لازم است در قرآن وجود دارد و علامه احتمال دوم را تایید کرده است.

وی با بیان اینکه خیلی از جزئیات و هزاران فروع عقیدتی و فقهی و اخلاقی در قرآن نیست بنابراین توجیه این آیه چگونه است؟ افزود: توجیه این است که قرآن، ظاهری دارد که برای همه کسانی که مقدمات فهم ظاهر را کسب کرده‌اند (ادبیات عرب را بلد هستند و از علم اصول مطلعند) قابل فهم است اما قرآن علاوه بر اظهار لایه‌هایی دارد که در روایات به بطن تعبیر شده و در برخی روایات آمده که امام معصوم آیه را به چیزی که ظاهر نیست تفسیر فرموده و گفته‌اند که بطن قرآن است.

آیت الله فیاضی با بیان اینکه روش استنتاجی که در منطق داریم برای اینکه یک آیه را با آیه دیگر بسنجیم مفید است، تصریح کرد: هزاران راه استنباط از ضمیمه کردن آیات مبارکات برای رسیدن به یک مطلب جدید وجود دارد بنابراین کنار هم گذاشتن آیات با یکدیگر استنباط تصاعدی از قرآن به ما می‌دهد تا مطلب جدیدی به دست آید.

قرآن، بی نهایت علم است

استاد علوم عقلی حوزه علمیه اظهار کرد: در این روش به طور کامل از قرآن استفاده می‌شود بنابراین اگر کسی مدعی شود که قرآن، بی نهایت علم است ادعای درستی است؛ مرتبا ثروت علمی کسی که با قرآن کار می‌کند زیاد می‌شود تا معلومات جدیدی به دست آورد.

وی با بیان اینکه قرآن، ساخته بشر نیست بیان کرد: براساس آیه پایانی سوره مبارکه یوسف قرآن، تفصیل همه چیز است و چیزی نیست که در قرآن بیان نشده باشد و روایات معتبری هم هست که بر این موضوع تاکید کرده است؛ در تفسیر علی بن ابراهیم روایتی است که قرآن تبیان برای همه چیز است و هیچکس تمنی نمی‌کند که چیزی در قرآن باشد که نیست.

آیت الله فیاضی تصریح کرد: بسیاری از روایات دارای سند معتبر در این زمینه یعنی تبیان بودن قرآن وجود دارد از جمله امام صادق(ع) فرمودند که خدا با پیامبر شما پیامبران را ختم کرد و با کتاب شما کتب را ختم کرد و آن را تبیان لکل شیء قرار داد. پس در قرآن همه چیز هست بنابراین کسی نمی‌تواند مدعی شود که تفسیر قرآن نیازی به چیزی بیرون از خود قرآن داشته باشد لذا علامه طباطبایی فرمود، قرآن نور است و همه چیز در آن است.

وی افزود: هرگز علامه نفرمود که هر مفسری همه چیز را می‌تواند بفهمد، بنابراین مفسرانی همه چیز را از قرآن را می‌فهمند که خود قرآن و روایات به آن اشاره کرده‌اند یعنی بیان پیامبر تفسیر تمامی قرآن است و سر اینکه در حدیث ثقلین آمده «لن یفترقا…» این است که کسی که قرآن را می‌خواهد بفهمد باید مبین قرآن را هم داشته باشد و مبین قرآن هم هر علمی دارد از قرآن است.

آیت الله فیاضی بیان کرد: به همین دلیل ائمه از مردم می‌خواستند که اگر ما حرفی زدیم استناد قرآنی آن را بخواهید و علامه طباطبایی در مقدمه المیزان فرمودند که پیامبر و عترت طاهرین در هیچ کجا به جز قرآن تمسک نکرده است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: اگر کسی اهل تهذیب و تزکیه بود و به لایه‌هایی از باطن راه یافت می‌تواند برای تفسیر قرآن به قرآن از این لایه هم بهره ببرد بنابراین سخنان علامه قابل دفاع جدی است و غیر از آن نمی‌توان گفت.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.