آیت‌الله جوادی آملی:

اگر جهانی حرف بزنیم و قمی فکر کنیم جهانی نخواهیم شد/ جز با عقل و فلسفه نمی‌توان غرب را مغلوب کرد

شهر بیست/ این مرجع تقلید گفت: قرآن از همان ابتدا خود را جهانی معرفی کرد بنابراین ما هم باید جهانی باشیم و قمی فکر نکنیم زیرا اگر نفهمیم دکارت و هایدگر و دیگران چه گفته‌اند، نمی‌توانیم حرف دین را جهانی کنیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اگر جهانی حرف بزنیم و قمی فکر کنیم جهانی نخواهیم شد/ جز با عقل و فلسفه نمی‌توان غرب را مغلوب کرد
شناسه : 14830 | انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در گردهمایی استادان علوم عقلی در دارالقرآن علامه طباطبایی، گفت: خداوند مسئولیتی را بر عهده علما قرار داد که از عهده آنان بر می‌آیند و می توانند تراث پیامبر و عترت را ارث ببرند و آن مسئولیت، معرفی قرآن در بعد جهانی است.

وی با بیان اینکه خود قرآن، قرآن را جهانی معرفی کرده است، تصریح کرد: براساس آیات متعدد، این کتاب بر تمامی مکاتب جهانی حکومت دارد و پیروز است و مرجع همه کتب است؛ خداوند این کتاب را به واسطه رسول گرامی برجسته می‌کند و این هدف رسمی رسالت پیامبر در سوره‌های مختلف از جمله سوره مبارکه فتح است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه ما اگر جهانی حرف بزنیم و قمی فکر کنیم و جهانی حرف بزنیم و به ایران بیندیشیم و جهانی حرف بزنیم ولی خاورمیانه‌ای بنیدیشیم با آیات قرآن هماهنگ نیست، افزود: در سوره مائده فرمود که قرآن، مهیمن بر همه کتب است بنابراین اگر نهایت سیر حرکت ما از حرم تا جمکران باشد جهانی نخواهیم شد.

این مفسر قرآن بیان کرد: انتظار ظهور و فرج، به جهانی فکر کردن و اندیشیدن است بنابراین اگر وقتی غرب رفتیم غربی و شرق رفتیم شرقی حرف زدیم، دین اسلام بر همه هیمنه خواهد یافت.

معنای اخلاص

وی افزود: امشب سخن از اخلاص علامه شد ولی اخلاص این نیست که اربعین بگیریم تا علامه شویم بلکه اخلاص آن است که از خدا جز خدا نخواهیم و اگر از خدا غیرخدا را خواستیم غبن است؛ فرمود اگر کسی می‌خواهد علامه شود ممکن است بشود ولی دیگر اخلاص نیست، بلکه تحصیل و درس خواندن است.

وی بیان کرد: قرآن از همان ابتدا خود را جهانی معرفی کرد بنابراین ما هم باید جهانی باشیم و قمی فکر نکنیم زیرا اگر نفهمیم دکارت و هایدگر و … چه گفته‌اند نمی‌توانیم حرف دین را جهانی کنیم؛ امروز چین تقریبا نزدیک ۲۰ برابر ما هست ولی دو نفر بنیاد فکری آن را راه انداختند؛ بنابراین حوزوی ما باید از طریق علوم عقلی با افکار مناطق شرق و غرب آشنا باشد تا سرباز امام زمان باشد.

عقل، زبان بین‌المللی قرآن

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: زبان بین‌المللی قرآن، عقل و استدلال و فطرت است و اگر می‌خواهیم با جهان حرف بزنیم باید با حکمت، برهان عقلی و استدلال حرف بزنیم.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه قبرستان برای ما در حد فاتحه خواندن است ولی برای کسانی مانند مرحوم قاضی، مدرسه است، بیان کرد: اگر کسی قبرستان برود و چیزی یاد نگیرد حق قبرستان را ادا نکرده است بنابراین مرحوم قاضی بسیاری از چیزها را از وادی السلام گرفته است.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: قرآن فرمود کشوری که خون داد و پاک شد باید میوه پاک بدهد و این باید به دست حوزویان صورت می‌گیرد. ما باید حتما میوه ای داشته باشیم که غرب را مغلوب کنیم و این مسئله جز با عقل محض و فلسفه نمی‌شود و باید این‌ها را احیا کنیم.

وی افزود: راه برهان عقلی که بتوانیم جواب دنیا را بدهیم از مسیر دانش‌های علوم عقلی و فلسفه و … قابل طی کردن است بنابراین ما وقتی منتظر هستیم که جهانی حرف بزنیم و فکر کنیم و عمل کنیم ولی اگر قمی فکر کنیم و حرف بزنیم جهانی نخواهیم شد.

نوشته های مشابه
برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند
پوستر سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در قم رونمایی شد
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.