یادداشت/ محمدحسین رضایی

«منطقه پرواز ممنوع»؛ تحرک مؤثر نوجوان در برابر تخیل لگام گسیخته

شهر بیست/ فیلم «منطقه پرواز ممنوع» حرف‌های مهمی از زبان چند نوجوان دارد که با قصه‌ای جذاب، جسارت و جرئت تغییر و ساختن آینده ایران را برای دهه هشتادی‌ها ترسیم می‌کند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«منطقه پرواز ممنوع»؛ تحرک مؤثر نوجوان در برابر تخیل لگام گسیخته
شناسه : 14737 | انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰   پرینت

شهر بیست/ محمد حسین رضایی، مستندساز و روزنامه‌نگار: در دورانی که سینمای کودک و نوجوانان ابزاری جذاب برای کسب درآمد فیلمسازان داخلی و خارجی شده و فیلم های موزیکال و طنز مبتذل به نام فیلم های شاد کودکانه به خانواده های ایرانی عرضه می شود، «منطقه پرواز ممنوع» خلاف جهت سینمای تجاری و‌ مبتذل متولد شد.

ماجراجویی‌های کودکانه این بار به جای رفتن به سرزمین عجایب و شهر تخیلی آرزوها در سرزمین ایران حکایت می‌شود. منطقه پرواز ممنوع قصه واقعی از دنیای امروز کودکان ایران است که با داستان جذاب و ماجراجویانه با معنا بخشی به سرگرمی و نشاط پاک کودکانه، جلوه ای حقیقی از رشد و تحرک پویای کودکان و نوجوان را به تصویر می‌کشد.

ساخت موشک، پرتاب ماهواره به فضا و تولید هواپیمای بدون سرنشین، اقتدار نظامی و شکست تکفیری‌ها و داعش، مقابله با دشمنان دین و ملت صدها کیلومتر آن طرف‌تر از مرزهای این سرزمین و … همه از آرزوهای محقق شده این ملت است که به واسطه امید به فردای ایران و اعتقاد به پدید آمده و امروز سطح این شورآفرینی به نوجوانان رسیده و این فیلم درپی روایت آن است.

بهترین خدمت فیلم منطقه پرواز ممنوع ارائه تصویر صحیح و واقعی از نشاط اجتماعی نوجوانان و تحرک مؤثر در برابر طنز مخرب و تخیل لگام گسیخته و به دور از زندگی واقعی ایرانیان در آثار سینمایی کودک و نوجوان ایران است. نشاطی که امیدآفرین، پیشرو، تحرک زا و شورآفرین است.

نگاه سازندگان منطقه پرواز ممنوع به نشاط کودک و نوجوان مقطعی و‌ مخدر نیست که در رقص و آواز و فیلم موزیکال خلاصه شود، نشاطی که در کنار بازیگوشی‌ها و غم و شادی کودکانه، روان آنها را به واقعیت گره می‌زند نه خیال.

منطقه پرواز ممنوع حرف های مهمی از زبان چند نوجوان دارد که با قصه ای جذاب، جسارت و جرئت تغییر و ساختن آینده ایران را برای دهه هشتادی‌ها ترسیم می‌کند. این فیلم علاوه بر ویژگی‌های محتوایی، ریتم‌خوبی دارد و به نسبت، تکنیک های سینمایی را رعایت کرده و از نظر فرم نیز به عنوان اولین تجربه تولید سینمایی امیر داسارگر فیلم خوبی است.

  • نویسنده : محمد حسین رضایی
نوشته های مشابه
اعلام جزئیات مراسم تحویل سال در حرم و مسجد جمکران
«تگرگ» روی میز تدوین رفت
نرخ جدید پارکینگ‌های عمومی شهر قم اعلام شد
طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟
مجتمع آب درمانی در قم به‌زودی افتتاح می‌شود
اتمام پروژه احداث کمربندی بلوار خداکرم تا شهریور سال آینده
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • عطیه

    تاریخ : 1 - خرداد - 1399

    خیلی خیلی خوب بود به شما دوستانم پیشنهاد می کنم که این فیلم را ببینید✋💝😊


    پاسخ