دستگیری حفاران غیر مجاز آثار تاریخی در قم

شهر بیست/ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم از دستگیری پنج حفار غیرمجاز آثار تاریخی در یکی از خانه‌های قدیمی خیابان ارم قم خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
دستگیری حفاران غیر مجاز آثار تاریخی در قم
شناسه : 14287 | انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حمید یزدانی اظهار کرد: پیرو گزارشات مردمی مبنی بر حفاری غیر مجاز به‌ قصد کشف اشیای تاریخی در یک خانه قدیمی در شهر قم، عملیات به صورت ویژه در دستور کار یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم قرار گرفت.

وی افزود: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی طی یک همکاری مشترک با عوامل کلانتری ۱۱ و با هماهنگی مقامات قضایی و با رعایت موازین قانونی به این منزل قدیمی ورود پیدا کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم گفت: طی عملیات صورت گرفته در این خانه قدیمی یک مورد حفاری به عمق حدود هشت متر صورت گرفته بود که ۵ نفر دستگیر و به همراه آلات و ادوات حفاری شامل بیل و کلنگ و همچنین یک دستگاه موتور برق، یک نردبان، یک عدد هواکش و یک دستگاه بالابر جهت سیر مراحل قانونی ثبت و ضبط گردید.

وی به اشاره به اینکه حفاری مذکور در خیابان ارم اتفاق افتاده است، ادامه داد: خیایان ارم جزو بافت تاریخی و قدیمی قم محسوب می‌شود و آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و مجموعه بازار و گذر تاریخی خان در این خیابان واقع شده است.

یزدانی تصریح کرد: هرگونه کاوش و حفاری غیرمجاز برای دستیابی به اشیاء تاریخی برابر ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده و مرتکب به حبس و ضبط اشیاء مکشوفه محکوم می‌شود.

وی در پایان از مردم قم خواست تا برای حفظ میراث فرهنگی استان، گزارش اقدام‌های مشکوک در اطراف محوطه‌های تاریخی و تپه‌های باستانی را به فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی قم به شماره‌های ۳۷۷۴۰۴۹۲ و ۳۷۷۳۸۱۹۹ اعلام کنند یا از طریق سامانه جامع ارتباط تلفنی ۰۹۶۶۲ یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی اطلاع دهند تا نیروهای یگان در اسرع وقت حضور پیدا کنند و مانع حفاری‌های غیرمجاز شوند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.