مشارکت پایین دانشجویان و بانوان در اهدای خون

شهر بیست/ مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به مشارکت پایین دانشجویان و بانوان در اهدای خون، گفت: سطح تحصیلات بیشتر اهدا کنندگان خون، دیپلم و زیر دیپلم است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مشارکت پایین دانشجویان و بانوان در اهدای خون
شناسه : 14110 | انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایسنای قم، مرتضی نوریان در بازدید از جهاد دانشگاهی قم، عنوان کرد: اهدای خون در جامعه بسیار مورد اهمیت است و باید فرهنگ اهدای خون در کشور نهادینه شود، زیرا نیاز به خون، نیازی همیشگی و مستمر است.

مدیرکل انتقال خون قم بیان کرد: شاخص میزان اهدا کننده در جهان بر اساس تعداد اهدا کننده بر هزار نفر است که در کشورهای پیشرفته این شاخص، ۳۸بر هزار نفر است و میانگین جهانی نیز ۱۳بر هزار نفر است؛ شاخص میزان اهدای خون در کشور، ۲۷بر هزار نفر و در استان قم، ۳۰ بر هزار نفر است که نسبت به متوسط جهانی بسیار بالاتر است.

وی ادامه داد: طبق پژوهش‌های انجام شده، از هر سه نفر در جهان، یک نفر به خون و فراورده‌های آن در طول عمر خود نیاز پیدا می‌کند، همچنین در هر ده‌ دقیقه، یک فراورده خونی در استان قم توزیع می‌شود که نشان‌دهنده نیاز بالا به خون و فراورده‌های آن در روند درمانی است، از همین جهت نیاز است که همه افراد واجد شرایط به اهدای خون توجه داشته باشند.

نوریان تصریح کرد: متاسفانه میزان مشارکت دانشجویان و بانوان در اهدای خون بسیار پایین است که این امر نیازمند فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی میان این اقشار است، سطح تحصیلات اکثر اهدا کنندگان خون، دیپلم و زیر دیپلم است که نیاز است قشر تحصیل‌کرده نیز، توجه بیشتری به امر اهدای خون داشته باشند.

وی با بیان اینکه ضایعات خونی زیر ۵درصد است، اضافه کرد: در سال گذشته، ۵۳هزار واحد خون و فراورده خونی در مراکز درمانی قم توزیع شد که با هر کیسه خون، سه نفر از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کنند؛ بسیاری از بیماران همچون بیماران تالاسمی و هموفیلی، به شدت نیازمند خون تازه هستند و لازم است مشارکت مردمی در اهدای خون مستمر افزایش پیدا کند تا این افراد با مشکلی مواجه نشوند.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه ۵ در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.