چالش جدی مدیریت شهری و حرم بر سر تقاطع کیوانفر

شهر بیست/ در حالی که معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در اظهارات چند روز قبل خود بر لزوم حراست از خیابان‌های حرم نما در طرح‌های عمرانی در قم تأکید و از عدم دعوت و نظرخواهی از مدیران حرم مطهر در جلسات احداث تقاطع کیوانفر انتقاد کرده بود، حالا رئیس شورای شهر قم، ساخت‌وسازهای حرم در صحن جوادالائمه(ع) را فاقد مجوز از شهرداری و موجب مخدوش شدن دید حرم مطهر عنوان کرده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
چالش جدی مدیریت شهری و حرم بر سر تقاطع کیوانفر
شناسه : 13870 | انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، ۲۳ مهرماه بود که هادی محمودنژاد معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر قم با اشاره به کلنگ‌زنی پروژه تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و بلوار شهید کیوانفر، تأکید کرد که آستان مقدس حضرت معصومه(س) در تصمیم‌گیری برای این پروژه دخالت داده نشده و شهرداری و شورای شهر از ما در این باره نظری نپرسیدند.

او با مطرح کردن موضوع حراست از گنبد مطلا و تأکید بر حفظ حرم نما ماندن خیابان امام خمینی(ره) که با اجرای پروژه تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و بلوار شهید کیوانفر به عنوان نخستین خیابان حرم نمای قم به زیر سطح خواهد رفت، تأکید کرد: شاید به دلیل فاصله‌ای که این پروژه تا حرم دارد از این موضوع صرف نظر شده باشد اما به هر حال مسئله حراست از منظر گنبد مطلا موضوع مهمی است و با توجه به قدمت و اهمیت خیابان امام خمینی(ره) به عنوان یک حرم نما باید نسبت به این موضوع در طرح‌های عمرانی توجه شود.

حالا به فاصله ۵ روز، عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم در مصاحبه ای با تسنیم قم که به نظر می‌رسد بی ارتباط با اظهار نظر اخیر معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیست، در واکنش به موضوع ساخت‌وسازهای اخیری که درصحن جوادالائمه(ع) حرم مطهر صورت گرفته، با اشاره به مخدوش شدن دید حرم مطهر توسط بناهای ساخته‌شده، تأکید کرده که با بررسی‌های انجام‌شده، احداث این بناها در صحن جوادالائمه(ع) فاقد مجوز از شهرداری است و وقتی بنایی احداث‌شده و فاقد مجوز باشد، می‌تواند مغایر با سیما و منظر شهری باشد.   

رئیس شورای شهر قم همچنین تأکید کرده تا ارائه طرح جامع به شهرداری، ادامه فعالیت‌های عمرانی در صحن جوادالائمه (ع) باید متوقف شود و از شهرداری انتظار داشتیم که در چارچوب وظیفه ذاتی و قانونی خود با هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز برخورد کند.

به نظر می‌رسد چالش احداث طرح تقاطع غیرهمسطح بلوار شهید کیوانفر و خیابان امام خمینی(ره) که تا پیش از این به عنوان موضوع اختلافی میان مدیریت شهری و شورای ترافیک تبدیل شده بود، حالا پای آستان مقدس را هم باز کرده تا روشن شدن تکلیف این پروژه نیازمند زمان بیشتری باشد.

پیش از این، روح الله امراللهی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با اذعان به اینکه اجرای این تقاطع به این دلیل که به صورت زیرگذر انتخاب شده هیچ ضربه‌ای به حریم قدسی حرم مطهر نمی‌زند، تصریح کرده بود مخالفت‌هایی که با نوع اجرای طرح وجود دارد، سلیقه‌ای است چرا که اگر قرار باشد به جای خیابان امام خمینی(ره)، خیابان کیوانفر زیر سطح برود، به دلیل وجود پل هوایی در ادامه مسیر، زیرگذر باید به‌صورت تونل تا تقاطع معصومیه ادامه پیدا کند که منطقی نیست و هزینه سرسام‌آوری را نیز به شهر تحمیل می‌کند.

محسن بهشتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم نیز با تأکید بر این‌که خیابان امام خمینی(ره) به عنوان یک خیابان تاریخی و اولین خیابان حرم‌نمای قم باید مسطح بماند، گفته بود: اگر بپذیریم که اجرای این طرح اولویت فوری دارد کیوانفر باید از زیر سطح خیابان امام خمینی(ره) عبور کند تا همان طور که آن طرف حرم مطهر بلوار پیامبر اعظم(ص) با هزینه زیاد ایجاد شد، در این سمت هم یک خیابان ۸۰ ساله را از دست ندهیم.

وی با اشاره به اصرار اعضای شورای شهر برای اجرای این طرح گفت: با احترام به اعضای شورای شهر، بدنه کمیسیون ماده ۵ و شورای ترافیک وزن فنی بیشتری در مقایسه با دوستان شورای شهر دارند. قانون گذار هم به همین دلیل این مسئولیت را به شورای ترافیک و کمیسیون ماده ۵ داده است نه شورای شهر.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.