زخم فرشتگان سفیدپوش نیازمند مرهم مسئولان/ مشکلات پرستاران در قم

شهر بیست/ در حالی که پرستاران با چندین ساعت اضافه کاری اجباری، کمبود نیروی پرستاری قم را جبران می‌کنند معوقه حقوق آن‌ها با تأخیر پرداخت می‌شود و تعادل زندگی فرشتگان سفید پوش سلامت را به‌هم می‌زند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
زخم فرشتگان سفیدپوش نیازمند مرهم مسئولان/ مشکلات پرستاران در قم
شناسه : 1328 | انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست، خبرگزاری مهر قم در گزارشی با عنوان «زخم فرشتگان سفیدپوش نیازمند مرهم مسئولان» به بیان مشکلات پرستاران قم پرداخته است که در ادامه می خوانید:

پرستاران را می‌توان بارزترین ارائه دهندگان خدمات سلامت به مردم دانست که با تحمل مشقت‌های فراوان این روزها با توجه به کمبود نیروی پرستاری که در بخش‌های مختلف امور درمانی استان قم وجود دارد با تحمل شیفت‌های کاری و اضافه کاری بهترین خدمت را به بیماران خود ارائه می‌دهند.

 با گذشت چند سال از طرح تحول نظام سلامت که طرحی ملی و نویدبخشی برای رشد و ارتقای سلامت مردم به شمار می‌رود مشکلات پرستاران دو چندان شده است چرا که باید این فرشتگان سلامت با اضافه کاری اجباری و تحمل شیفت‌های کاری بسیار سخت کمبود نیروی پرستاری را جبران کنند در حالی که گاهی پرداختی و معوقات آن‌ها با تأخیر انجام می‌شود.

با توجه به این که در کشور ایران نسبت پرستار به تخت، کم‌تر از استاندارد جهانی است و این مورد در استان قم به نسبت ۱/۱ است یعنی اندکی بالاتر از متوسط کشوری. حال با وجود اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی پرستار در بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی این استان شاغل هستند ولی با توجه به حجم بسیار بیماران بومی و غیر بومی و هم‌چنین موقعیت استراتژیک شهر قم به عنوان یک شهر گردشگر پذیر، امر درمان در این شهر با کمبود نیروی پرستاری مواجه است.

تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت پرستاران در کنار مستمری و یا حقوق خود مبلغی را به عنوان اضافه کاری و یا کارانه دریافت می‌کردند و این امر باعث می‌شد مدیران درمانی بیمارستان‌ها در قبال پرداخت مبلغ ناچیزی خلأ کمبود نیروی انسانی و پرستاری را جبران کنند اما بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت دریافتی اضافه کاری و کارانه با هم ادغام شد و در قالب یک طرحی به نام «طرح قاصدک» به پرستاران پرداخت می‌شود که محاسبه دریافتی پرستاران را غیرشفاف محاسبه و موجب نارضایتی و افزایش موج اعتراض‌های پرستاران شده است در حالی که این پرستاران در کنار مشقات و رنج‌هایی که تحمل می‌کنند قانون سختی کار به آنها تعلق نگرفته است.

خبرنگار مهر به میان پرستاران استان قم در بخش‌های مختلف درمانی رفته تا از نزدیک در جریان مشکلات و گلایه‌های این فرشتگان سفید پوش سلامت باشد.

اجرا نشدن قانون تعرفه پرستاری

یکی از پرستاران قمی که در بخش «ای، سی، یو» بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) این استان شاغل است، گفت: قانون تعرفه پرستاری با توجه به این که ۱۱ سال از زمان تصویب در مجلس می‌گذرد و نمایندگان هم به آن رأی داده اند با روی کار آمدن چند وزیر بهداشت هنوز اجرایی نشده است.

فاطمه شکوری راد افزود: با توجه به تحمل چند ساعت کار پرستاری و چند شیفت کاری متأسفانه اضافه کاری و مزایایی که به ما تعلق می‌گیرد پرداخت نشده و هنوز کسی پاسخگو نیست. اضافه کاری برای پرستاران خانم سنگین است و این امر باعث رنجش ما پرستاران شده است.

نبود شفاف سازی در نحوه محاسبه پرداختی اضافه کاری

یکی از پرستاران که ۲۳ سال سابقه کاری در بخش‌های مختلف در خط مقدم بالین بیمار فعالیت داشته و اکنون در بخش آندوسکوپی بیمارستان کامکار شاغل است نیز گفت: میانگین ۸ ماه اضافه کاری و کارانه من و همکاران پرستارم پرداخت نشده است و علت آن اجرای طرح‌ها و برنامه‌های موقتی و غیر آزمون شده است.

اکرم ماه افزود: هم‌چنین نظام محاسبه پرداخت حقوق و اضافه کاری و کارانه هم شفاف سازی نشده است. حمایت‌های اولیه اساسی در ۲ دوران دانشجویی و بازنشستگی و علاوه بر آن ازدواج و تهیه فرزند و درمان پرستاران هم تأمین نشده است.

نظام محاسبه پرداخت حقوق و اضافه کاری و کارانه هم شفاف سازی نشده است

به گفته این پرستار، مسئولان با توجه به اعتراضی که داشتیم هنوز پاسخگوی واقعی نحوه محاسبه و پرداخت اضافه کاری و کارانه نیستند در حالی که این امر باعث کاهش کیفیت مراقبت‌های پرستاری و با فرسودگی شغلی در گروه‌های مختلف پرستاری در امور درمان خواهد شد.

تأخیر در پرداخت معوقات پرستاران و تأثیر آن بر کیفیت درمان

رئیس نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان قم نیز گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت مبلغ اضافه کاری و کارانه برای پرستاران پرداخت می‌شد ولی بعد از اجرای طرح تحول سلامت، مبلغ کارانه و اضافه کاری با هم ادغام و در قالب طرح «قاصدک» محاسبه می‌شود در حالی که معوقات پرستارانی که با اضافه کاری خلأ کمبود نیروی پرستار در استان قم را پر می‌کنند با تأخیر پرداخت می‌شود.

علی‌اکبر قربانی اظهار داشت: با توجه به پیگیری و نشست‌هایی که با مسئولان و کارشناسان وزارت بهداشت داشتیم بر غیر شفاف بودن طرح قاصدک تأکید شد ولی اقدامی برای حل این مشکل صورت نگرفته است و این طرح باعث شده است رقابت ناسالم بین بخش‌های مختلف ایجاد و دریافتی بین مدیران و بدنه پرستاری با اختلاف بسیاری محاسبه شود.

وی با بیان اینکه قبل از طرح تحول سلامت ۱۸ تا ۲۲ درصد از درآمد بیمارستان کسر و بر اساس سابقه کاری و میزان همکاری و اضافه کاری امتیازبندی شده و با شفاف سازی این رقم به صورت کارانه به پرستاران پرداخت می‌شد، گفت: قاصدک باعث اختلاف پرداختی بین مدیران و پرستاران شده و قانون سختی کار پرستاری هم در آن هم لحاظ نشده است.

رئیس نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: مردم ضعف در ارائه خدمات درمانی به بیماران در بیمارستان‌ها را از چشم پرستاران می‌بینید و پرستاران باید پاسخگوی مردم باشند.

به گفته قربانی، با این وجود برخی از پرستاران از تیم درمان بیمارستان‌ها خارج شده و به دنبال شغل دوم می‌روند و بخش درمان هم با افت روبرو خواهد شد و درنتیجه با توجه به کمبود نیروی پرستاری در استان قم مشکلات بیشتر می‌شود.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
اجرای پرچالش پروژه‌های عمرانی در بافت شهری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.