سفیر فرانسه در قم:

اسلام در اروپا و فرانسه دین دوم است/ گفت‌وگوی بین ادیان بسیار قابل تحسین و احترام است

شهر بیست/ سفیر فرانسه در ایران گفت: اسلام در اروپا و فرانسه دین دوم است و پیروان زیادی دارد؛ در فرانسه پروتستان‌ها و یهودی‌ها نسبت به مسلمانان اقلیت محسوب می‌شوند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اسلام در اروپا و فرانسه دین دوم است/ گفت‌وگوی بین ادیان بسیار قابل تحسین و احترام است
شناسه : 13242 | انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادین و مذاهب، فیلیپ تیه‌بو سفیر فرانسه در ایران در جلسه‌ای با رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب سفیر فرانسه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این دانشگاه، اظهار کرد: گفت‌وگوی بین ادیان و بین ایران و فرانسه و اروپا بسیار قابل احترام و تحسین است. فراتر و مهم‌تر از این‌ها، گفت‌وگو بین تمدن‌ها در راستای درک بین ادیان و مذاهب است. فرانسه یک جمهوری لائیک است و کلیساها در فرانسه کلاً جدا از دولت هستند ولی دین آزاد است و دولت هم امنیت آن‌ها را تأمین می‌کند و به انتخاب مردم احترام می‌گذارد.

سفیر فرانسه در ایران گفت: گفت‌وگوی بین دینی بسیار مهم است، خصوصاً برای کلیساهای فرانسه. اسقف کاتولیک مارسی در سال گذشته به ایران آمد و بسیار علاقه‌مند است گفت‌وگوی بین دینی را با شما ادامه دهد. ما علاقه فراوانی به همکاری‌های بین‌المللی داریم و این مهم است که رسانه‌ها که تصویری پرتنش از ایران منعکس می‌کنند، واقعیت‌های ایران را درک کنند و این تصویری که شما سعی می‌کنید از ایران ارائه کنید، ارائه دهند.

وی ضمن ابراز تمایل به توسعه روابط دانشگاه ادیان و مذاهب با دانشگاه‌های فرانسه در زمینه تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره‌های مشترک اظهار کرد: اسلام در اروپا و فرانسه دین دوم است و پیروان زیادی دارد. در فرانسه پروتستان‌ها و یهودی‌ها نسبت به مسلمانان اقلیت محسوب می‌شوند. جامعه مسلمان فرانسه بسیار متنوع است. بخشی از شمال آفریقا، بخشی از جنوب آفریقا هستند. افرادی که از جامعه شمال آمده‌اند، بسیار گرایش به تصوف دارند و بخشی نیز شیعه هستند که از سنگال و مالی آمده‌اند.

تیه‌بو در پایان گفت: به دلیل جدایی دولت از دین، به جز منطقه‌ای در شمال شرق فرانسه، دین در دانشگاه‌های دولتی تدریس نمی‌شود. ما آگاه به اهمیت موضوع مطالعات اسلامی هستیم و به نظرم دولت‌ها باید به دنبال این باشند که یک آموزش با کیفیت برای علمای دینی فرانسه ارائه دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب نیز در این دیدار از فرانسه به عنوان مهد علم و فکر یاد کرد و گفت: این خبر خوبی برای ما است که سفرای فرانسه به قم سفر می‌کنند و ما فرانسه را مهد علم و فکر می‌دانیم. در قرون گذشته جنگ‌های دینی و مذهبی زیادی وجود داشته است. پیش‌تر جنگ‌های صلیبی و جنگ‌های جهانی رخ داده‌اند و بعد از آن، جنگ‌های دینی در جهان رخ داده‌اند. ازجمله جنگ بوسنی در قرن گذشته و در قرن بیست و یکم جنگ‌های مذهبی که متأسفانه عمدتاً در کشورهای اسلامی بوده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: ما جنگ را بد می‌دانیم ولی جنگ به اسم دین را بدتر و جنگ به اسم مذهب را بدتر از همه می‌دانیم. معتقدیم دانشگاه ادیان و مذاهب باید گفت‌وگو بین ادیان و مذاهب مختلف را سرعت ببخشد و نیروهای علمی برای آن تربیت کند. این کاری است که دانشگاه ادیان و مذاهب در حال انجام آن است.

وی ضمن تأکید بر این‌که ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با فرانسه بسیار نزدیک است، افزود: ما برای ادامه همکاری‌ها کاملاً آماده هستیم. ارتباط ما با فرانسه بسیار نزدیک است. یکی از اعضای هیئت علمی ما برای تکمیل تحصیلات خود در دانشگاه سوربن به سر می‌برد و همواره میزبان کاردینال‌های فرانسوی در دانشگاه ادیان و مذاهب هستیم. خود من نیز با دانشگاه‌های فرانسه گفت‌وگو داشته‌ام و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت. ما در مراکز آکادمیک فرانسه دوستان بسیار خوبی داریم. ارتباطات فرهنگی ایران و فرانسه بسیار گسترده است و ما در فرانسه احساس غربت نمی‌کنیم.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.