افزایش ۶۰ تا ۸۰ درصدی کرایه اتوبوس‌های بین شهری در ایام اربعین

شهر بیست/ در حالی که همه امکانات کشور برای تسهیل حضور زائران در ایام پیاده روی اربعین حسینی بسیج شده است، از ۱۰ تا ۲۷ مهرماه به صورت رسمی بین ۶۰- تا ۸۰ درصد نرخ کرایه اتوبوس‌های بین شهری از مقصد قم به سمت پایانه های مرزی پایانه‌های مرزی افزوده شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
افزایش ۶۰ تا ۸۰ درصدی کرایه اتوبوس‌های بین شهری در ایام اربعین
شناسه : 13200 | انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری فارس استان قم گزارشی به قلم محمدرضا آقاباقری با عنوان «افزایش ۶۰ تا ۸۰ درصدی کرایه اتوبوس های بین شهری در ایام اربعین» منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:  

ایام اربعین حسینی نزدیک است و یکی از دغدغه‌های زائرین کربلای حسینی و مشتاقان حضور در راهپیمایی عظیم اربعین نحوه تردد به سمت کربلا و بالعکس است.

در این ایام تمام کشور به ویژه شهرهای زائرپذیر امکانات خود را بسیج کرده‌اند تا زائرین اربعین در مسیر کربلا از آرامش خاطر و خدمات بهتری برخوردار شده و کمترین هزینه را در مسیر سفر عشق داشته باشند.

تدابیر دولت هم از ماه‌ها قبل صورت گرفته و بسترهای لازم برای سفری بدون دغدغه برای زائرین فراهم  شده است که یکی از آنها را می‌توان حذف ویزای اربعین عنوان کرد اما با این وجود مشکل اصلی زائرین تردد به سمت مرزهای کشور و علی‌الخصوص برگشت است.

شهر قم یکی از شهرهایی است که زائرین در مسیر رفت و برگشت از کربلا ضمن زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، چند روزی را در آن استراحت می‌کند و بعضا بسیاری از زائرین از این شهر به سمت مرز حرکت می‌کنند؛ همچنین به دلیل بافت مذهبی که در این شهر وجود دارد زائرین زیادی در ایام اربعین از آن برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین به کربلا سفر می‌کنند به همین خاطر مجموعه دستگاه‌های خدمات‌رسانی تدابیر زیادی را در خصوص خدمت‌رسانی به زائرین اربعین در دستور کار قرار داده‌اند.

نکته حائز اهمیت نوع و هزینه تردد زائرین به سمت مرزهای کشور است که بعضا سودجویی‌هایی در این زمینه به دلیل تراکم بالای زائرین به چشم می‌خورد.

قم فرودگاه ندارد و افرادی که می‌خواهند به صورت هوایی به شهرهای مرزی و یا عراق سفر کنند باید از فرودگاه امام خمینی(ره) استفاده کنند اما امکان تردد با اتوبوس، قطار و خودروهای شخصی از قم به شهرها مرزی فراهم شده است و به گفته مدیران مسوول ظرفیت این ناوگان و تنوع خدمات آن‌ها به مناسبت ایام اربعین افزایش یافته تا زائرین با سهولت بیشتری به مرزهای کشور دسترسی داشته باشند.

با تمام این مسائل به نظر می‌رسد هزینه برخی خدمات حمل و نقل با مصوبه مجامع صنفی و با هماهنگی دولت افزایش یافته است.

علیرضا پوریافر مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، این خبر را تایید کرده و می‌گوید: نرخ‌نامه حمل و نقل مسافر با ناوگان اتوبوسرانی توسط اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها مصوب شده و ارتباطی با سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری ندارد.

افزایش سرسام آور قیمت اتوبوس از قم به سمت مرزها

براساس نرخ‌نامه‌ای که در پایانه‌های مسافربری شهر قم اجرایی شده از ۱۰ تا ۲۷ مهرماه حدود ۸۰ درصد به نرخ مصوب تردد به پایانه‌های مرزی افزوده شده است.

براساس این نرخ‌نامه نرخ تردد به پایانه مرزی مهران و چذابه با اتوبوس درجه دو ۷۰ هزار تومان، اتوبوس ویژه ۴۴ نفره ۱۱۰ هزار تومان، اتوبوس ۳۲ نفره ۱۴۰ هزار تومان و اتوبوس وی‌آی‌پی ۲۵ نفره ۱۸۰ هزار تومان است.

همچنین نرخ تردد به پایانه شلمچه به ترتیب، ۸۰ هزار تومان، ۱۱۵ هزار تومان، ۱۵۰ هزار تومان و ۱۹۰ هزار تومان و نرخ تردد به پایانه خسروی به ترتیب، ۶۵ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان، ۱۲۵ هزار تومان و ۱۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

این درحالی است که در ایام عادی سال بلیط اتوبوس تنها به سمت پایانه مرزی مهران از قم صادر شده و مابقی پایانه‌های مرزی فاقد بلیط بوده و در این ایام نرخ تردد به پایانه مرزی مهران با اتوبوس درجه دو ۴۰ هزار تومان، اتوبوس ویژه ۴۴ نفره ۶۰ هزار تومان، اتوبوس ۳۲ نفره ۸۰ هزار تومان و اتوبوس وی‌آی‌پی ۲۵ نفره ۱۰۰ هزار تومان است.  

پوریافر همچنین در خصوص خدماتی که به زائرین در پایانه مسافربری قم ارائه می‌شود اظهار کرد: ستاد خدمات‌رسانی به زائرین اربعین حسینی در سازمان متشکل از نماینده اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ها، مدیران انجمن صنفی رانندگان و شرکت‌های مسافربری، پلیس پایانه  و نماینده حوزه علمیه تشکیل شده و برنامه‌ریزی در خصوص اقدامات در آستانه اربعین صورت گرفته است.

وی از برپایی موکب خدمت‌رسانی به زائرین اربعین در محوطه پایانه مرکزی قم خبر داد و افزود: در این موکب خدماتی چون راهنمایی زائر، خدمات فرهنگی، ایستگاه صلواتی، شارژ تلفن همراه و توزیع روزانه هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری قم سیاهپوش کردن محوطه پایانه‌ها، آماده‌باش پرسنل سازمان، نظافت محوطه و امکانات پایانه‌ها، بازرسی مستمر روند خدمت‌رسانی به زائرین، برپایی مراسم عزاداری روزانه را از دیگر اقدامات عنوان کرد.

وی بیان کرد: همچنین ایستگاه فرهنگی پایانه با حضور مبلغین حوزه علمیه ضمن پاسخگویی به سوالات شرعی و اعتقادی زائرین بسته‌های فرهنگی را شامل کتاب فضائل زیارت و نقشه راهنمای مسیر بین زائرین توزیع می‌کنند.

قیمت بلیط قطار گران نشد

همچنین راه‌آهن قم هم برنامه‌ریزی مطلوبی برای خدمت‌رسانی به زائرین اربعین داشته ضمن اینکه با افزایش تعداد قطارهای مسیر کرمانشاه و خرمشهر، نرخ تردد و هزینه سفر افزایشی نداشته است. محسن اعتماد مدیرکل راه‌آهن استان قم با بیان اینکه از ۱۷ مهرماه مجموعا ۷ رام قطار زائرین را به سمت کرمانشاه و خرمشهر منتقل خواهند کرد گفت: ۴ رام قطار رفت و برگشت به خرمشهر و سه رام هم به کرمانشاه پیش‌بینی شده است که از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه وظیفه انتقال زائرین را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه قطار کرمانشاه در این تاریخ هر روز ساعت ۱۷ و قطار خرمشهر هر روز ساعت ۲۱٫۴۰ از قم حرکت خواهد کرد افزود: هزینه قطارهای اتوبوسی کرمانشاه در این مسیر حدود ۳۸ هزار تومان و قطار ۶ تخته خرمشهر نیز حدود ۱۰۰ هزار تومان است.

اعتماد بیان کرد: به دنبال این هستیم که یک قطار هم پنجشنبه قبل از اربعین از قم به کرمانشاه راه‌اندازی کنیم که هنوز موفق نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۲۶۰ رام قطار هم از تهران به مقصد کرمانشاه و خرمشهر از فردا سیر دارد گفت: تردد این قطارها تا ۳۰ مهر به صورت شناور ادامه دارد و زائرین از قم هم می‌توانند از خدمات آنها در صورتی که ظرفیت داشته باشند استفاده کنند.

مدیرکل راه‌آهن قم با بیان اینکه ظرفیت این قطارها از ۴۶۰ نفر تا ۵۴۰ نفر است خاطرنشان کرد: تمام امکانات ایستگاه‌های راه‌آهن قم برای خدمت‌رسانی به زائرین اربعین آماده شده است.

وی با اذعان به اینکه با نهادهای فرهنگی و آستان مقدس حضرت معصومه هماهنگی شده تا خدمات فرهنگی هم به زائرین ارائه شود اظهار کرد: پرسنل اداره کل نیز موکب خدمات‌رسانی به زائرین راه‌اندازی کرده تا بهره‌ای از این فرصت معنوی داشته باشند.

اوضاع نابسامان مسافربرهای شخصی

بررسی خبرنگار فارس نشان می‌دهد مسافربرهای شخصی نیز در این ایام فعال شده‌اند و نرخ‌های متفاوتی از زائرین برای تردد به سمت مرزها دریافت می‌شود.

طبق بررسی صورت گرفته برای تردد به سمت مرز مهران از زائرین ارقامی از ۱۵۰ هزار تومان و بیشتر دریافت می‌شود که بعضا هیچ‌ نظارتی نیز بر این مسافربرها وجود نداشته و سفر با این خودروها که مختص تردد در این مسیر نیستند حد خطرپذیری بالایی نیز داشته و سال‌های گذشته حوادث ناگواری بر جای مانده است.

برخی از رانندگان خودروهای سواری این روزها در حوالی میدان ۷۲ که به نوعی محل اصلی تبادل مسافر در قم محسوب می شود حضور داشته و اقدام به جابه جایی مسافر به مرزهای غربی کشور می کنند.

قیمت های اعلام شده برای خودروهای سواری در این ایام از ۱۵۰ هزار تومان شروع شده در حالی که پیش از این نرخ کرایه خودرو سواری برای این مسیر بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان متغیر بوده است. بر اساس گفته برخی مسافران هرچه که به ایام اربعین نزدکتر شویم قیمت ها نیز افزایش سرسام آوری خواهد داشت و ممکن است تا به دو برابر این رقم نیز برسد.

سید مسعود صالح آبادی از طلاب مدرسه عالی دارالشفا که همراه با دو تن از دوستان خود راهی پیاده روی بزرگ اربعین است گفت: چند روزی است که درگیر تهیه بلیط و انتخاب وسیله سفر هستیم، تهیه بلیط قطار خیلی دشوار است و به سرعت ظرفیت ها پر می شود.

وی ادامه می دهد: گفتیم با خودروهای سواری به سمت مرز برویم ولی باز هم دیدیم که قیمت هایی که می گویند اصلا مقرون به صرفه نیست، اگر بلیط اتوبوس پیدا نکنیم، با خودروی شخصی یکی از دوستان که قصد عزیمت دارد ولی چند روز دیگر عازم است به مرز می رویم. 

حسین یارجانی نیز که از سمنان عازم پیاده روی اربعین است می گوید: گفتیم در مسیر خود به سمت مرز حرم حضرت معصومه(س) را زیارت کنیم و ابتدا برای قم بلیط گرفتیم ولی هنوز بلیط برای کرمانشاه پیدا نکردیم ولی فکر می کنیم بتوانیم با اتوبوس به کرمانشاه بریم هرچند که قیمت خیلی افزایش یافته است.

عزیزالله قرائی که در حاشیه میدان ۷۲ تن پشت سر هم فریاد «مهران ۲ نفر، مهران ۲ نفر» را سر می دهد می گوید: من خودم عازم پیاده روی اربعین هستم، گفتم ۴ مسافر نیز با خودم ببرم که لااقل خرج ماشینم تامین شود.

وی نرخ کرایه برای خودرو پژو ۴۰۵ خود را ۱۰۰ هزار تومان اعلام می کند و ادامه می دهد: دنبال درآمدزایی نیستم ولی با پول کرایه رفت و برگشت اگر هزینه پارکینگ این ایام تامین شود هم خوب است.

در مجموع به نظر می‌رسد با همه تدابیری که از سوی نهادهای مردمی و بعضا دولت برای خدمت‌رسانی به زائرین و تسهیل سفر اربعین در داخل کشور صورت گرفته مساله حمل و نقل به سمت مرزها همچنان دغدغه ویژه‌ای است و زائرین باید هزینه‌های بالایی نسبت به دیگر ایام سال برای تردد به سمت مرز پرداخت کنند در حالی که در این ایام باید هزینه‌ها بسیار کمتر از دیگر ایام سال باشد.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.