سرطان در کمین بانوان قمی/ ۱۲ سرطان شایع در قم را بشناسید

شهر بیست/ رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت قم گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته از میان تعداد افرادی که مبتلابه سرطان شده‌اند، حدود ۵۲.۵ درصد خانم‌ها و ۴۷.۵ درصد آقایان هستند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سرطان در کمین بانوان قمی/ ۱۲ سرطان شایع در قم را بشناسید
شناسه : 13197 | انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، مهدی میرحیدری افزود: بر اساس نتایج آخرین تحقیقات صورت گرفته، سرطان پستان، روده بزرگ، معده، پوست، خون، تیروئید، مثانه، پروستات، ریه، مری و غدد لنفاوی ۱۲ سرطان شایع در سطح کشور هستند.

وی اضافه کرد: بر اساس همین تحقیقات، سرطان معده، روده بزرگ، پوست، خون، پروستات، مثانه، ریه، مری، غدد لنفاوی، کبد و تیروئید ۱۲ سرطان شایع در میان آقایان و سرطان پستان، تیروئید، کلورکتال، پوست، خون، معده، تخمدان، مثانه، رحم، ریه و مری نیز ۱۲ سرطان شایع میان بانوان قمی بوده است.

وی ادامه داد: وضعیت سرطان در استان قم تقریبا مطابق با الگوی کشوری پیش می‌رود و رتبه‌های شیوع سرطان در این استان در مقایسه با سطح کشور، مقداری جابه‌جاشده است.

وی گفت: آموزش‌های لازم برای پیشگیری از سرطان در پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت در طول سال ارائه می‌شود تا آگاهی عمومی مردم در این راستا افزایش یابد.

میرحیدری افزود: برخی غربالگری‌ها نیز در مراکز جامع سلامت انجام و کلاس‌های آموزشی نیز برای مراجعه‌کنندگان برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درصد بالایی از سرطان‌ها با رعایت سبک زندگی سالم از جمله وزن متعادل، تغذیه صحیح و عدم مصرف دخانیات قابل‌پیشگیری است.

میرحیدری به شهروندان توصیه کرد: برای کاهش احتمال خطر سرطان، میوه، سبزی‌ها و غذاهای حاوی فیبر را بیشتر مصرف کنند، از غذاهای چرب کمتر استفاده کنند و از تماس زیاد با نور خورشید بپرهیزند.

میرحیدری گفت: غذاهای فیبردار باعث می‌شود ماندگاری مواد زاید باقی‌مانده از مواد غذایی در روده‌ها کم شود و دفع راحت‌تر صورت گیرد.

وی افزود: غذاهای غذای فوری حاوی نیترات و مواد نگه‌دارنده است و به‌شدت می‌تواند برای بدن آسیب‌زا باشد و باعث بروز سرطان‌ها شود.

به گفته وی، غذاهای نیم‌سوخته و سوخته و غذای پخته‌شده که مدت زیاد مانده باشد، نباید مصرف شود و روش‌های صحیح پخت مانند بخارپز، آب پز و پخت ملایم باید جایگزین سرخ کردن عمیق، سوزاندن و پخت طولانی‌مدت شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت قم بیان کرد: شهروندان باید به‌طور منظم ورزش کنند، از مصرف الکل بپرهیزید و به‌طور مرتب برای معاینه و بررسی به پزشک خود مراجعه نمایند.

وی تاکید کرد: مصرف الکل در ایجاد بسیاری از سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، مری، کبد و لوزالمعده نقش دارد و مصرف الکل و دخانیات احتمال ایجاد سرطان را به‌شدت افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که مصرف گوشت‌های قرمز باید کاهش یابد، توصیه کرد: روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط برای همه افراد توصیه می‌شود و یک ساعت پیاده‌روی سبک در روز می‌تواند در پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها موثر باشد.

میرحیدری بیان کرد: تغییر قابل‌توجه و ماندگار در عادات روده‌ای و ادراری که علت واضح و مشخصی ندارد، یک زخم یا کبودی که به‌طور طبیعی بهبود نمی‌یابد و خونریزی یا ترشحات غیرمعمول از مقعد، مجرای ادرار یا مجرای تناسلی از علایم ابتلا به سرطان است.

وی افزود: ضخامت یا توده در پستان، بیضه یا هرجای دیگر در بدن، سوءهاضمه پایدار یا هر نوع اشکال در بلع، هر تغییر مشخص در اندازه، بافت و یا رنگ زگیل یا خال، یک سرفه یا خشونت صدای مداوم و مزاحم، سرفه با ترشحات خونی، استفراغ مداوم و پایدار و کاهش وزن مشخص(بدون علت واضح) از دیگر علایم ابتلا به بیماری سرطان است.

وی بابیان این‌که ژن از علت‌های مهم ابتلا به سرطان است، ادامه داد: اگر فردی در خانواده‌ای دچار سرطان شود، به دیگر اعضای خانواده نیز سفارش می‌کنیم تا غربالگری‌های لازم را در دوره‌های زمانی منظم انجام دهند.

نوشته های مشابه
نقش مؤثر تبلیغات شهری در رعایت مسائل فرهنگی
بیانیه فعالان رسانه‌ای قم در حمایت از عملیات «وعده صادق»
پیاده‌روهای خاکی پردیسان در سال‌های آینده سنگ‌فرش می‌شود
دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل را حل کند
پارکینگ خیابان امام خمینی تا پایان سال افتتاح می‌شود
تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.