۱۸۰ هزار قطعه طیور مبتلا به بیماری نیوکاسل در قم تلف شدند

شهر بیست/ رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی قم گفت: ‌از مجموع ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در سال جاری، ‌۱۸۰هزار قطعه به دلیل ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف شدند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۱۸۰ هزار قطعه طیور مبتلا به بیماری نیوکاسل در قم تلف شدند
شناسه : 13141 | انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، علی حیدری افزود: با توجه به این‌که بیماری نیوکاسل سال گذشته و امسال شیوع بیشتری درکشور داشت،‌ ۲۷ مرغداری استان قم نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و طیور این مرغداری‌ها مبتلا به نیوکاسل شدند.

وی بابیان این‌که وضعیت تهویه در فصل تابستان باعث افزایش این بیماری می‌شود، ‌اضافه کرد: معمولا این بیماری در مرغداری‌هایی که شرایط بهداشتی مناسبی ندارند و یا طیور را علیه بیماری واکسینه نکرده باشند، شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: شرایط بد آب و هوایی قم در فصل تابستان و همچنین تراکم مرغداری‌ها از دیگر دلایلی است که باعث افزایش ابتلای طیور به بیماری نیوکاسل شده است.

حیدری با بیان این‌که ابتلا به بیماری نیوکاسل در فصل‌های سرد سال کاهش می‌یابد،‌ ادامه داد: موارد مشکوک بیماری پیگیری و نمونه‌گیری می‌شود و با کشف منبع بیماری، از ابتلا طیور سایر مرغداری‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

وی با اشاره به این‌که با تزریق واکسن می‌توان از ابتلا به بیماری پیشگیری و یا روند رشد آن را کند نمود، خاطرنشان کرد:‌ در سال جاری حدود ۳۰ میلیون دُز واکسن به سه میلیون قطعه طیور مرغداری‌های قم تزریق‌شده است.

وی بیان کرد: نیوکاسل می‌تواند از نظر گوارشی، ‌عصبی و تنفسی طیور را بیمار کند، در مرغ‌های تخم‌گذار باعث کاهش تولید و در مرغ‌های گوشتی باعث مرگ‌ومیر و عقب افتادن رشد می‌شود.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی قم با تاکید بر رعایت امنیت زیستی در مرغداری‌ها،‌ به مرغداران توصیه کرد: هرگونه ورود و خروج افراد باید تحت شرایط خاص باشد، ورود بدون تعویض لباس در مرغداری ممنوع است و طیور را در زمان‌های مناسب واکسینه نمایند.

نوشته های مشابه
اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به محلات کم برخوردار قم در سال ۱۴۰۳
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
مناطق برتر در حوزه مدیریت بحران شهرداری قم مشخص شدند
پاک‌سازی حریم شهر توسط دانش‌آموزان قمی
آئین‌نامه نظام آراستگی شهرداری قم ابلاغ شد
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.