آیت‌الله مرعشی نجفی برای حفظ میراث شیعه یک تنه به میدان آمد

استاد حوزه علمیه قم گفت: آن روزی که بیگانگان و انگلیسی‌ها در حال انتقال آثار علمی موجود در کتابخانه‌های نجف به کتابخانه‌های اروپایی بودند، آیت الله العظمی مرعشی نجفی یک تنه به میدان آمد و همه زندگی خود را وقف حفظ و صیانت از میراث گرانبهای شیعه کرد و در این راه حتی به زندان نیز رفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
آیت‌الله مرعشی نجفی برای حفظ میراث شیعه یک تنه به میدان آمد
شناسه : 13129 | انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از تسنیم قم، حجت‌الاسلام سید حسین حسینی قمی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی مرجع تقلید فقید شیعیان که در حسینیه آن مرحوم برگزار شد، اظهار کرد: آیت‌الله مرعشی نجفی عالمی متواضع، با اخلاص و مجاهدی پارسا و مردم‌دار بود که با تلاش خستگی‌ناپذیر، درراه اعتلای میراث ارزشمند شیعه گام برداشت.

وی بابیان این‌که آن مرجع فقید در جوانی و در سن ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد رسید،بیان کرد: آیت‌الله مرعشی نجفی کتابخانه‌ای در قم تأسیس کردند که امروزه به لحاظ تعداد و کیفیت نسخه‌های کهن و خطی نخستین کتابخانه ایران و سومین کتابخانه جهان اسلام است.

استاد حوزه علمیه در این مراسم با اشاره به خدمات ارزشمند آیت‌الله مرعشی نجفی، او را میراث دار علمای پیش از خود و شخصیت‌های بزرگی مانند شیخ صدوق و شیخ طوسی دانست و تصریح کرد: آن فقیه وارسته عزم خود را برای حفاظت از این میراث گران‌بها جزم کرد و این اراده را خداوند بر قلب و فکر او انداخت.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با ذکر این مطلب که اگر بزرگانی چون شیخ صدوق و شیخ طوسی و شیخ کلینی نبودند امروزه هیچ‌کدام از مبانی اهل‌بیت(ع) را در اختیار نداشتیم ،تصریح کرد: امروز با همه پژوهش‌های خوبی که در حوزه انجام می‌شود بازهم نمی‌توانیم مدعی باشیم که می‌توانیم کتابی چون شرایع علامه حلی تألیف کنیم؛ این کتاب باآنکه ۸۰۰ سال پیش تألیف شده است ولی بازهم طراوت و تازگی دارد.

حسینی قمی بیان گرد: آن روزی که بیگانگان و انگلیسی‌ها در حال انتقال آثار علمی موجود در کتابخانه‌های نجف به کتابخانه‌های اروپایی بودند، این مرد بزرگ یک تنه به میدان آمد و همه زندگی خود را وقف حفظ و صیانت از میراث گرانبهای شیعه کرد و در این راه حتی به زندان نیز رفت.

وی گفت: از دیگر ویژگی های بارز علمای ما در تاریخ، می توان به زمان شناسی، دین شناسی و عمل در زمان مورد نیاز اشاره کرد، از این روی است که حوزویان امروز ما نیز باید عالمانی دین شناس و به روز باشند و بر اساس نیازهای جامعه روز خود بر مشکلات غلبه کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرحوم مرعشی نجفی یکی از کم نظیرترین عالمان دینی در احیای آثار شیعی به شمار می آید، گفت: آن فکری که این بزرگوار ۷۰ یا ۸۰ سال پیش داشت، اگر از نو شروع می کردیم و کسی تازه امروز به فکر آن می افتاد، عملا امکان‌پذیر نبود و بسیاری از این آثار ار دست رفته بود.

حسینی قمی یکی از سفارش های موکد ذکر شده در وصیت نامه آیت الله نجفی را تعلیم، تعلم و تدریس عنوان کرد و گفت: آن فقیه عالیقدر در کنار فعالیتهای گسترده علمی و فقهی خود، همواره در کنار مردم بود و به حل مشکل‌ نیازمندان و خدمات عمومی جامعه اهتمام ویژه ای داشت.

محقق وپژوهشگر حوزه علمیه مردمی بودن را یکی از ویژگی های مهم این مرجع عالیقدر توصیف کرد و خاطرنشان کرد: توجه به نیازهای اجتماعی مردم را از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله مرعشی نجفی(ره) بود؛ آیت الله العظمی مرعشی از آن دسته از علمایی نبود که در کتابخانه خود بماند و تحقیق کند بلکه همیشه با مردم مرتبط بود و به دنبال رفع نیازهای آنها بود.

نوشته های مشابه
بلوار شهید کبیری زیرگذر می‌شود
احداث مقابر جدید در آرامستان بهشت معصومه
قراردادهای متوسط شهرداری قم در سامانه ستاد بارگذاری می‌شود
خط ویژه خیابان امام خمینی(ره) ایمن‌سازی می‌شود
رینگ‌های ترافیکی قم تکمیل می‌شود
ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.