افشین سنگ‌ چاپ در گفت‌وگو با «شهر بیست»:

قم قابل قیاس با گذشته نیست

شهر بیست/ این بازیگر تلویزیون گفت: خاطرات من از قم به دورانی کودکی برمی‌گردد که با پدرم، هر چند وقت یک بار به قم می‌آمدیم. البته آن موقع، شهر قم کوچکتر بود، ولی الان تبدیل به کلانشهر شده و در حال پیشرفت است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
قم قابل قیاس با گذشته نیست
شناسه : 12972 | انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ هانی احمدزاده: افشین سنگ چاپ، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون متولد ۱۳۴۷ در تهران دارای لیسانس بازیگری و لیسانس کارگردانی است. از سال ۱۳۶۴به طور حرفه‌ای جلوی دوربین رفت و اولین کارش با سریال «ما می‌توانیم» آغاز شد و آخرین کاری هم که از نقش آفرینی او در تلویزیون پخش شد، سریال «لیسانسه‌ها» بود.

او در عرصه‌های مختلف هنری از جمله دستیاری کارگردانی، بازیگردانی، بازیگری، مدیریت تولید و تدریس ظاهر شده، اگرچه در سال های اخیر بیشتر به بازیگری و تولید مشغول بوده است.

با این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در سفر اخیری که به شهر قم داشت، به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

 

*پیش از این هم به قم سفر کرده بودید؟

بله، سفرهای من به قم به دورانی کودکی برمی‌گردد که با پدرم، هر چند وقت یک بار به قم می‌آمدیم و از آنجا که برای صله رحم اقوام به اصفهان می رفتیم، در میانه راه برای زیارت در قم توقف می‌کردیم. البته آن موقع، شهر قم کوچکتر بود، ولی الان تبدیل به کلانشهر شده و قابل قیاس با گذشته نیست و این باعث خوشحالی هست که از لحاظ فرهنگ و هنر به اغنا رسیده و در حال پیشرفت است.

 

*تلویزیون هرساله با توجه به فضای ماه محرم و صفر، تولیدات مذهبی را روی آنتن می‌برد. به نظر شما از ظرفیت و فرصت ایام محرم و صفر برای تولید سریال‌های باکیفیت مذهبی استفاده شده؟

این اتفاق به صورت سنت دارد درمی آید که در ایام محرم و ماه صفر همیشه تولیداتی در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون در حال انجام است اما متاسفانه در سال های اخیر به این موضوع کم پرداخته شده. اگر می‌خواهیم فرهنگ سازی کنیم، هیچ پایگاهی بهتر از هنر وجود ندارد. بنابراین مردم اصرار دارند که آثار مذهبی ببینند و این سلیقه هنرمندان است که بتوانند با توجه به تقاضای بالا، در این عرصه ورود کنند و آثار فاخر بسازند که امیدوارم که این اتفاق بیش از پیش بیفتد.

 

*با توجه به اینکه بخشی از سوابق هنری به شما نقش آفرینی در تئاتر برمی‌گردد، جایگاه تئاتر را در بین جامعه و مردم چگونه می‌بینید؟

در این چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی باعث خرسندی است که رشد عجیبی حاصل شده است. جالب است بدانید در شهر تهران هر روز حدود صد و بیست گروه در حال فعالیت در عرصه هنر تئاتر در ژانرهای مختلف هستند که آمار درخشانی در این زمینه صورت گرفته است. این نشان می دهد که مردم به فرهنگ و هنر علاقه دارند و مثلی در بین جامعه شناسان است که می‌گوید «اگر می‌خواهی مملکت و مردم منطقه‌ای را بشناسی، برو تئاتر آنجا را ببین».

 

*اهل کتاب و مطالعه هستید؟ گسترش کتابخوانی چه تأثیری می‌تواند در پیشرفت جامعه داشته باشد؟

ما هنوز مردمی شفاهی هستیم و اگر کتبی شویم، مردمی با پیشرفت بالا خواهیم شد و اتفاقات بزرگی حاصل می‌شود. درمورد خودم باید بگویم که فردی کتاب‌خوان بودم، ولی چون تخصصم سینما و تلویزیون است، در کنار کتاب خواندن، دیدن فیلم را هم تجربه می‌کنم.

نشانه فرهنگ یک کشور را آمار مردم کتاب‌خوان و کسانی که به دیدن سینما و تئاتر می‌روند، نشان می‌دهد. مردم ما دارند خوب پیشرفت می‌کنند و با وجود گرانی، نگاه خود را از فرهنگ و هنر دور نکردند و وقتی افرادی را می‌بینم که در اتوبوس و مترو در حال خواندن کتاب هستند، به وجد می‌آیم.

 

*به عنوان پرسش پایانی، از کارهای در حال تولید خود بگویید.

سه کار اخیرم که یکی از آنها، «فوق لیسانسه‌ها» به کارگردانی سروش صحت و به تهیه کنندگی رضا جودی است، در حال ضبط فیلمبرداری است که احتمالا در اواخر امسال پخش می شود. یک کار دارم به کارگردانی احمد کاوری و تهیه کنندگی محمود رضا تخشید به نام «سال‌های خوب زندگی ما» که یک کار تاریخی و معاصر است و در نوبت پخش است.

کار «محرمانه» هم در حال پخش هست که یک کار آموزشی برای نوجوانان است و امیدوارم مردم عزیز از دیدن آن لذت ببرند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.