تلخ و شیرین زندگی یک آتش نشان/ کتک هم از مردم خورده‌ام!

شهر بیست/ یکی از کارمندان نمونه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم از لحظات تلخ و شیرین ۱۸ سال فعالیت در این سازمان، سختی‌های این کار و عشق به ادامه این راه می‌گوید.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
تلخ و شیرین زندگی یک آتش نشان/ کتک هم از مردم خورده‌ام!
شناسه : 12922 | انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، خبرگزاری فارس قم گفت‌وگویی از فاطمه جمال زاده با عنوان «تلخ و شیرین زندگی یک آتش نشان/ کتک هم از مردم خورده‌ام!» منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

هفت مهر ماه در تقویم ملی کشورمان «روز آتش‌نشانی و خدمات ایمنی» است. نهادن این نام ویژه قشری فداکار، همیشه آماده به خدمت با هزاران حرف نگفته در دل حقیقتاً کار کمی است برای یاد کردن از حماسه‌های بزرگی که می‌آفرینند و تلاش‌هایی که در سخت‌ترین لحظات زندگی برای کمک به ما انجام می‌دهند.

مهدی فلاحی‌نژاد یکی از کارمندان نمونه سازمان آتش‌نشانی در کشور است که ۱۸ سال است که با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم همکاری می‌کند و در طول این سال‌ها بارها در حین عملیات دچار مصدومیت‌های شدید و مختلف از نواحی مختلف شده است.

او اکنون ۴۲ سال دارد و علاوه بر فعالیت در بخش عملیات‌های این سازمان رئیس پایگاه‌های ۶، ۲۳ و ۲۴ آتش‌نشانی واقع در میدان ارتش (ایران‌ مرینوس)، بلوار مفید و بوستان علوی است. آنچه در ادامه می‌آید شرحی از گفت‌وگوی فارس با این کارمند نمونه آتش‌نشانی است:

*اینکه در طول سال با آتش‌سوزی، گرفتار شدن مردم در حوادث و مشکلات مختلف و این قبیل اتفاقات منفی مواجه می‌شوید و روحیه‌تان آزرده می‌شود سبب نمی‌شود از کارتان خسته و دلزده شوید؟

مسلماً در جریان رویارویی با حوادث ناگوار دلگیری و آزردگی‌ خاطر حاصل می‌شود ولی وقتی در این راه هدف بزرگ «نجات هم‌نوع» را در نظر داشته‌ باشی از ادامه راه خسته نمی‌شوی. ضمن اینکه وقتی یک نیروی آتش‌نشان سر صحنه آتش‌سوزی یا در بین آهن‌آلات تکه پاره شده، یا زیر آوار در صحنه حادثه حاضر می‌شود و برای کمک به افراد تلاش می‌کند بعد از اتمام عملیات چنان احساس رضایتی درونش ایجاد می‌شود که تمام خستگی‌ها و دل‌آزردگی‌های درونش را محو می‌کند.

*صاحب فرزند هم هستید؟

بله، دو پسر دارم.

*دلگیری و آزردگی خاطری که فرمودید در جریان حوادث مختلفی که برای مردم پیش‌ می‌آید به سراغتان می‌آید، موجب بروز رفتار نادرست با اعضای خانواده‌تان نمی‌شود؟

خیر، برای من که تا کنون پیش نیامده است. همواره سعی کرده‌ام تمام سختی‌ها و خستگی‌های کارم را پشت در خانه بگذارم و بعد وارد خانه شوم و با خانواده رو به رو شوم.

عمده دلخوری اعضای خانواده‌ام نسبت به شغلم مربوط به محدودیت نداشتن زمان کاری‌ام است چرا که ما ساعت کاری خاصی نداریم و هر زمانی که نیاز شد باید سر صحنه حادثه حاضر شویم.

همسرم که تقریبا با این شرایط کنار آمده است ولی فرزندانم در ایام خاصی مثل اعیاد و تعطیلات که معمولاً خانواده‌ها دورهم هستند یا با هم به مسافرت می‌روند توقع دارند در کنارشان باشم و اعتراضاتی در این خصوص دارند.

*از همکارانتان شنیدم که در حین عملیات امداد و نجات تا کنون چند مرتبه مصدوم شده‌اید. مصدومیت‌هایتان مربوط به چه عملیات‌هایی است و چه اتفاقی برایتان افتاده است؟

چند مورد مصدومیت برایم رخ داده است که آخرین مورد آن مربوط به عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق کارخانه رنگ در شهرک شکوهیه است که سوختگی وسیعی در ناحیه مچ پایم اتفاق افتاده است و مشکلاتی برایم ایجاد کرده. یک مورد دیگر هم مربوط به نجات یکی از همشهریان است که در یک چاه ۳۵ متری در محدوده بالای پردیسان یعنی جاده قدیم قم_اصفهان سقوط کرده بود و حین عملیات نجات این فرد از ناحیه کمر دچار مشکل شدم و با وجود اینکه از این جریان سه سال می‌گذرد هنوز این مصدومیت همراه من است.

در جریان عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق یک کارخانه دمپایی در قم هم  دچار گازگرفتگی شدید شدم و مدتی در بیمارستان بستری بودم.

*با وجود تمام مشکلات جسمی و خاطرآزردگی‌های روحی که این شغل برایتان به بار آورده است از انتخاب این شغل پشیمان نیستید؟!

خدا را شکر طی این ۱۸ سال با وجود تمام مشکلات و گرفتاری‌هایی که این کار دارد هیچوقت از انتخاب این شغل احساس پشیمانی نداشته‌ام.

*وقتی سر صحنه آتش‌سوزی حاضر می‌شوید در آن لحظه به چه چیزی فکر می‌کنید که از نظر روحی آماده ورود به دل آتش می‌شوید؟

در این لحظه فقط به اولویت‌ها فکر می‌کنیم. اولویت نخست جلوگیری از خسارات جانی و نجات افراد است و اولویت بعدی جلوگیری از سرایت آتش به بخش‌های دیگر و اولویت بعدی اطفاء حریق و جلوگیری از توسعه خسارت مالی مردم است.

با توجه به اهمیت نجات افراد گرفتار شده در آتش و شرایط اقتصادی که در حال حاضر در کشور وجود دارد آنچنان عزم خود را برای نجات افراد و کاهش خسارت مالی افراد حادثه دیده جزم می‌کنیم که در حین حادثه لحظه‌ای دچار تردید برای رفتن به دل آتش نمی‌شویم.

*لباس‌های آتش‌نشانی واقعاً مانع رسیدن آتش به بدنتان می‌شود؟

هیچ چیز در دنیا نیست که قابل اشتعال نباشد. لباس‌های مخصوص آنش‌نشانی هم به گونه‌ای طراحی شده است که فقط موجب تأخیر در رسیدن حرارت به سطح بدن می‌شود.

*به نظرتان آقای فلاحی‌نژاد و همکارانشان در آتش‌نشانی ضمن داشتن چه مؤلفه‌هایی یک آتش‌نشان خوب به شمار می‌روند؟

شاید از نظر شما کلیشه‌ای باشد ولی حقیقتاً بحث معامله است. از نظر من مهم‌ترین مؤلفه در یک آتش‌نشان خوب این است که در برابر کارهایش فقط و فقط با خدا معامله کند و اهداف دیگری در دل نداشته باشد.

*منظورتان از اهداف دیگر چیست؟ 

این مسئله اتفاقاً موضوع گفت‌وگوی من و همکارانم هم هست. منظورم این است که اگر کسی هدفش جلب نظر مدیر و رئیس باشد در مواقع حساس هرگز نمی‌تواند آن کاری که باید انجام دهد را انجام دهد ولی اگر هدفش معامله با خدا باشد حتماً موفق خواهد شد. به هر حال زمان مشخص کننده همه چیز است.

*به نظرتان آتش‌نشان موفقی هستید؟

زمانی خود را آتش‌نشان موفقی می‌دانم که رسالت خود را در برابر تمام افراد جامعه انجام داده و دیگر نیاز به هیچ اقدامی برای اطفاء حریق وجود نداشته باشد. یعنی سطح آمادگی جامعه در برابر جلوگیری از وقوع آتش و مهار آن به نقطه‌ای رسیده باشد که تمام زمینه‌های وقوع آتش را از بین ببرند و اگر هم آتشی رخ داد آن را در نطفه خفه کنند و حوادث آتش‌سوزی دیگر قربانی نگیرد.

*پیش آمده که در مهمانی‌هایی که با فامیل دور هم جمع می‌شوید به آموزش نکاتی برای مواجهه با حوادث و چگونگی مهار آتش بپردازید یا از حوادث مختلفی که شاهد آن بوده‌اید بگویید؟

بسیار زیاد پیش آمده است. البته اینگونه نیست که همه دور هم جمع شوند با این هدف ولی در دورهمی‌ها سعی می‌کنم نکاتی را مطرح کنم که مبادا از روی بی‌احتیاطی یا بی‌خبری حادثه‌ای برایشان پیش آید. مثلاً اتفاقاتی که ممکن است با یک شارژ موبایل رخ دهد یا طرز استفاده از مهار‌کننده‌های آتش از جمله این موارد است.

*حقوق یک آتش‌نشان بخش عملیات چقدر است؟

حقوق یک نیروی عملیاتی در سازمان آتش‌نشانی به طور متوسط ۴ میلیون تومان در ماه است.

*معمولا ظرف مدت چند دقیقه سر صحنه آتش‌سوزی می‌رسید؟

فلاحی‌نژاد: زمانی که سازمان آتش‌نشانی به ما داده است برای اینکه خود را به محل حادثه برسانیم ۳٫۵ دقیقه است.

*رفتار مردم با شما چگونه است وقتی سر صحنه حادثه حاضر می‌شوید؟

ناملایمت‌ها از سوی مردم خیلی زیاد است، ما از مردم فحش خورده‌ایم، کتکمان زده‌اند و … ولی تمام این رفتارها طبیعی است چرا که نمی‌توان از افرادی که زندگی‌شان دارد در آتش‌ می‌سوزد یا عزیزانشان را از دست داده اند توقع کنترل رفتار و حفظ آرامش داشت.

*علت این رفتارها از سوی مردم چیست؟ چه گلایه‌ای به شما دارند؟

هیچ چیزی در این مسئله دخیل نیست جز این که فرد حادثه دیده که زندگی و عزیزانش دارند از دستش می‌روند ناراحت و تحت فشار است و کنترل رفتاری ندارد، همین.

*پس مواجهه با اینگونه برخوردها هم یکی دیگر از مشکلات این شغل است.

داشتن سعه صدر در مواجهه با این برخوردها حین عملیات بسیار ضروری است.

*اخباری به دستمان رسیده است مبنی بر آموزش آتش‌نشان‌های زن در قم. آیا این زن‌ها با روحیه لطیف زنانه‌ای که دارند قرار است در عملیات‌ها حضور پیدا کنند؟ قضیه از چه قرار است؟

خیر این بانوان قرار نیست در عملیات حضور پیدا کنند. این بانوان داوطلبانه در ۴۰ ساعت آموزشی که از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و پس از گذران این ساعات آموزشی مهارت‌های لازم در زمینه پیشگیری از وقوع آتش، مهار آتش، اطفاء حریق و سایر مسائل مربوط به این زمینه کسب می‌کنند تا با اتکا به این آموزش‌ها از وقوع حوادث جلوگیری کنند یا اینکه اگر با حادثه‌ای رو به رو شدند بتوانند آن را مهار کنند.

خانم‌ها بیشتر با محل‌های بروز حادثه مانند آشپزخانه سر و کار دارند و فعالیت‌هایشان مانند آشپزی، دوخت و دوز و … بیشتر در معرض وقوع آتش‌سوزی است.

*آتش‌سوزی‌های غیر عمدی چند درصد حجم آتش‌سوزی‌ها را در بر می‌گیرد؟

۹۰ درصد. از زمان وقوع آتش تا زمانی که آتش غیر قابل کنترل می‌شود یک زمان طلایی وجود دارد که این فاصله زمانی در حد پنج دقیقه است. اگر افراد به خوبی آموزش ببینند که در این زمان طلایی با انجام چه اقداماتی می‌توانند آتش را مهار کنند ۹۰ درصد از حجم آتش‌‌سوزی‌ها که شامل آتش‌سوزی‌های غیر عمد است از آمار آتش‌سوزی‌ها حذف شده و از خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری می‌شود.

*شیرین‌ترین خاطره‌ای که امسال در جریان عملیات امداد و نجات شاهد آن بوده‌اید را تعریف کنید:

شیرین‌ترین خاطره‌ امسال نجات جان یکی از کارگرهای کارخانه رنگ‌سازی در شهرک شکوهیه بود. این کارگر در مواد مذابی که کف کارخانه جاری شده بود افتاده بود و در حال از دست دادن جان خود بود که با کمک خداوند موفق شدیم او را نجات دهیم.

*در یک جمله آتش‌نشانی را تعریف کنید:

آتش‌نشانی یعنی عشق به مردم.

*آتش‌نشان‌ها را فداکارترین قشر جامعه می‌دانید؟

هر قشری که برای مردم کار می‌کند فداکار است. اقشار فداکار در جامعه ما زیاد هستند و اما در مورد آتش‌نشان‌ها، بنظرم همسرانشان از خودشان فداکارتر هستند که دردها، نبودن‌ها و سختی‌های کارمان را تحمل می‌کنند و از نظر روحی ما را آماده کمک به مردم می‌کنند.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.