بررسی آخرین وضعیت بیماران کلینیک چشم پزشکی تابان/ دکتر جنابان: من مقصر بودم

شهر بیست/ نشست بررسی وضعیت بیماران کلینیک چشم پزشکی تابان برگزار شد. در این حادثه که از آن به عنوان «تراژدی کوری» یاد شد، ۹نفر از بیماران که در یکی از اتاق های عمل کلینیک تابان مورد مداوا قرار گرفته بودند، دچار آسیب جدی شده و برخی از آنها نیز بینایی خود را قرار دادند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بررسی آخرین وضعیت بیماران کلینیک چشم پزشکی تابان/ دکتر جنابان: من مقصر بودم
شناسه : 12901 | انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از فارس قم، در نخستین روزهای اردیبهشت ماه خبری مبنی بر بروز مشکل جدی برای ۹ تن از بیماران کلینیک تابان از کلینیک های معتبر چشم پزشکی در قم در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت و این رسانه پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داد.

متاسفانه در این حادثه که خبرگزاری فارس از آن با عنوان «تراژدی کوری» یاد کرد ۹ نفر از بیماران که در یکی از اتاق های عمل کلینیک تابان مورد مداوا قرار گرفته بودند دچار آسیب جدی شده و برخی از آنها نیز بینایی خود را قرار دادند.

اکنون پس از گذشت حدود ۶ ماه از این واقعه تلخ در راستای بررسی اقدامات صورت گرفته و همچنین شنیدن نقطه نظرات مسؤولان کلینیک تابان، نشست بررسی وضعیت بیماران این کلینیک با حضور دکتر عادلی رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم، دکتر جنابان مسئول کلینیک تابان، وکیل و جمعی از خانواده‌های بیماران آسیب دیده در دفتر خبرگزاری فارس در شهر قم برگزار شد.

*نابینا شدن بیماران در کلینیک تابان خطای پزشکی بود

دکتر سید حسن عادلی در این نشست با اشاره به ورود رسانه‌ها به مسائل مختلف اظهار کرد: ورود رسانه‌ها به مسائل امر مبارکی است که نظام پزشکی از آن استقبال می‌کند، اگر رسانه‌ها به وظایف خود عمل کنند، جلوی بسیاری از سوء استفاده‌ها گرفته می شود.

وی ادامه داد: در ماجرای کلینیک تابان یک خطای پزشکی صورت گرفت، خطای پزشکی یک مسئله شایع است و در کشوری مثل آمریکا خطای پزشکی علت سوم مرگ است، در این کشور در مقابل خطای پزشکی به دنبال تصحیح سیستم هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم افزود: هر آسیبی که بیمار ببیند، پزشک ضامن است، حتی اگر خطایی صورت نگرفته باشد، براساس قانون اگر پزشکی تخلف کرد، رسیدگی به آن بر عهده دستگاه قضایی و نظام پزشکی است.

عادلی با اشاره به نابینایی بیماران در کلینیک تابان اظهار کرد: عمل این بیماران در ۳۱ فروردین صورت گرفت و پیش از آن که شکایتی انجام شود، دستور تعطیلی اتاق کلینیک در هشتم اردیبهشت صادر شد، در حالی که نخستین شکایت ۱۲ اردیبهشت صورت گرفت و در کمتر از یک ماه دادسرای انتظامی کیفرخواست را آماده و هیأت بدوی در عرض دو هفته رای صادر کرد.

وی ادامه داد: در هیأت بدوی معاون دادستان و نماینده پزشک قانونی حضور داشته و این هیأت یک هیأت مستقل است و مربوط به نظام پزشکی نیست، دو طرف ماجرای کلینیک تابان به رای هیأت بدوی اعتراض کردند، نباید حق این کلینیک ضایع شود، دکتر جنابان رئیس کلینیک ۸۵ درصد مقصر است و پزشک معالج تبرئه شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم افزود: فرآیند دادرسی در ماجرای کلینیک تابان فرآیند درستی بود، تلاش کردیم که حقی از کسی در این ماجرا ضایع نشود، البته فراتر از قانون نباید در این خصوص مطالبه شود.

عادلی با اشاره به فرآینده رسیدگی به پرونده کلینیک تابان اظهار کرد: امکان رسیدگی به این پرونده در دادسرای عمومی وجود دارد، در آنجا قاضی تصمیم خواهد گرفت که کارشناسی پرونده بر عهده پزشکی قانونی یا نظام پزشکی باشد.

وی ادامه داد: زمانی که اجازه بازگشایی دوباره کلینیک تابان داده شد که مطمئن شدیم دیگر مشکلی در آنجا وجود ندارد، نباید اعتماد به پزشکان در جامعه سلب شود و رسیدگی به شکایات در خصوص پزشکان نه براساس احساسات بلکه براساس کارشناسی صورت بگیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم خاطرنشان کرد: هزینه اعتراض بیماران کلینیک تابان به رای هیأت بدوی، رایگان است.

*قصور پزشکی عامل نابینا شدن بیماران در کلینیک تابان

سیده فاطمه هاشمی وکیل بیماران کلینیک تابان در ادامه این نشست با اشاره به خطای پزشکی اظهار کرد: خطای پزشکی خطای شایعی است که سالیانه میلیون‌ها نفر بر اثر آن کشته می‌شوند اما در ماجرای کلینک تابان علاوه بر خطای پزشکی، قصور صورت گرفت.

وی ادامه داد: بیماری در روز  ۲۵ فروردین در کلینیک تابان به دلیل میکروب دچار عفونت چشمی شده و در نهایت چشم او بر اثر دیر مراجعه کردن تخلیه شد، در هنگام بروز عفونت چشمی برای مداوای بیمار سخن از ثانیه هاست.

وکیل بیماران کلینیک تابان افزود: دلیل ابتلای بیمار در روز ۲۵ فروردین در کلینیک تابان به عفونت چشمی، میکروب بیمارستانی بود، اما این کلینیک قصور خود را نپذیرفت و علت آن را کم کاری بیمار دانست، عدم رسیدگی به این پرونده منجر به ابتلای ۹ بیمار در روز ۳۰ فروردین به عفونت چشمی در اتاق عمل کلینک شد.

هاشمی با اشاره به بیماران آسیب دیده در کلینک تابان اظهار کرد: همه این بیماران در روز ۳۱ فروردین پس از عمل، از درد غیرطبیعی در چشم شکایت کردند، اما پزشک در کلینیک تابان که هشت بیمار را ویزیت کرد، توجهی به این مساله نکرد، اما بیمار دیگری که پزشکی غیر از پزشک نخست او را ویزیت کرده بود، با دو نفر دیگر از پزشکان مشورت کرد که یکی از آنها آقای دکتر جنابان است و او عفونت چشمی بیمار را تشخیص داد و این بیمار از نابینایی نجات یافت.

وی ادامه داد: کلینیک تابان مجهز به آمبولانس نبود، در حالی که این مساله خلاف دستورالعمل است.

وکیل بیماران کلینیک تابان افزود: اگر همه بیماران در زمانی که یکی از بیماران عفونتش مشخص شد، فراخوان می‌شدند، عمق فاجعه به این میزان گسترش پیدا نمی‌کرد و تعلل در این زمینه صورت گرفت.

هاشمی با اشاره به رای هیأت بدوی در خصوص ماجرای کلینک تابان اظهار کرد: هیأت بدوی از شکات و وکیل آن‌ها برای حضور در جلسه رسیدگی دعوت نکرد، مبنای رای اطلاعات از سوی کلینک بود، در رای صادر شده آمده است که اقدامات کلینک مناسب بود، در حالی که اگر این اقدامات مناسب بود، فاجعه رخ نمی‌داد.

وی ادامه داد: حداقل مجازات برای قصور مسوول فنی در زمینه موارد پزشکی توبیخ با درج در پرونده و روزنامه رسمی است، در حالی که هیأت بدوی از این مجازات عقب‌گرد کرد، آیا ۹ مورد کم بینایی و نابینایی به اندازه ای نبود که توبیخ کتبی در این رای صادر باشد؟

وکیل بیماران کلینیک تابان افزود: رای هیأت بدوی پزشک معالج را تبرئه کرد و بیماران را پنج درصد مقصر دانست.

*من مقصر بودم

دکتر حسن جنابان مسوول کلینیک تابان در بخش دیگر این نشست گفت: کارشناسان قانع شدند که ماجرای ابتلای یک بیمار به عفونت چشمی در این کلینیک به لحاظ علمی هیچ ارتباطی با ماجرای ۳۱ فروردین نداشت و ۴۵ نفر طی این روزها بدون هیچ مشکلی در اتاق عمل کلینیک، عمل شدند و دفاعیات ما در این زمینه قانع کننده بود.

وی ادامه داد: براساس قانون ۲۴ ساعت بعد از عمل باید بیماران معاینه شوند، در حالی که در کلینک تابان بیماران به محض مشاهده مواردی همچون  درد، چرک چشمی و تاری شدید امکان تماس با کلینیک برای رسیدگی را دارند.

مسئول کلینیک تابان افزود: با بیمارستان معین برای موارد اورژانس قرارداد داریم و عفونت چشمی جزو موارد اورژانس نیست، به محض تشخیص عفونت چشمی یکی از بیماران در کلینیک، همان روز با بقیه بیماران تماس گرفتیم و به در منازل آن‌ها رفتیم.

جنابان بیماران را ولی نعمت پزشکان دانست و تصریح کرد: من خودم را به عنوان مسوول فنی در کلینیک تابان در ماجرای نابینا شدن ۹ بیمار به صورت ۱۰۰ درصد مقصر می‌دانم و پای تبعات آن هستم، البته اقدامات لازم در خصوص رعایت موارد بهداشتی در اتاق‌های عمل کلینیک صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: چرا پیش از رسیدگی قضایی در خصوص پرونده کلینیک تابان، عبارت‌هایی همچون تراژدی کوری و فاجعه در خصوص این مساله مطرح و نام من و کلینک آورده شد، چنین مواردی در مراکز درمانی دیگر هم رخ داد.

مسئول کلینیک تابان افزود: باید تقوای رسانه ای رعایت و خدمت مثبت پزشکان نیز لحاظ شود، من به دلیل این ماجرا، گرفتار بیماری قلبی شدم.

جنابان با اشاره به اقدامات رخ داده در کلینک تابان اظهار کرد: اتاق عمل این کلینک بلافاصله بسته شد، پیش از آن که دستوری در این زمینه داده شود.

وی ادامه داد: من باید پاسخگوی وزارت خانه ای باشم که به من پروانه طبابت داده و قانون را وضع کرده است.

مسئول کلینیک تابان خاطرنشان کرد: این کلینیک از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۸ فعالیت داشت و بیش از ۵۰ هزار عمل در آن صورت گرفت، صدها نفر پس از تعطیلی اتاق‌های عمل کلینیک در صف عمل بودند.

*شکایت بیماران نابینا شده از کوتاهی در رسیدگی به این بیماران

خانواده‌های بیماران کلینیک تابان در بخش پایانی نشست با اشاره به نابینایی این بیماران و تالمات روحی ناشی از نابینا شدن، از کوتاهی در رسیدگی به بیماران کلینیک تابان اشاره کردند و دیر تشخیص دادن عفونت، عدم اعزام بیماران با آمبولانس به تهران و ساعت‌ها معطل شدن پشت در بیمارستان در تهران را نمونه‌هایی از این کوتاهی دانستند که منجر به دست دادن وقت طلایی برای معالجه عفونت چشمی و نابینا شدن بیماران شد.

این خانواده‌ها با اشاره به وضعیت بد روحی بیمارانشان خواستار رسیدگی عادلانه و سریع به شکایت آن‌ها، دلجویی از بیماران کلینیک تابان و تامین هزینه‌های درمانی آن‌ها شدند.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.