کاهش جرائم امنیتی در قم/ افزایش ۲۶۷ درصدی جرائم مربوط به فضای مجازی

شهر بیست/ فرمانده انظامی قم در ارائه گزارشی از وضعیت جرائم و کشفیات صورت گرفته در نیمه نخست سال جاری، با ابراز تأسف از افزایش ۲۶۷درصدی جرائم فضای مجازی، گفت: از ابتدای سال تاکنون تجاوز به عنف ۸درصد و سایر جرائم امنیتی ۳۶درصد کاهش داشته اما متأسفانه نزاع‌های فردی با افزایش روبه‌رو بوده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کاهش جرائم امنیتی در قم/ افزایش ۲۶۷ درصدی جرائم مربوط به فضای مجازی
شناسه : 12856 | انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، سردار عبدالرضا آقاخانی قبل از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته نیروی انتظامی در فرماندهی انتظامی قم برگزار شد، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود امسال نزدیک به سه میلیون نفر از ایران به کربلای معلی در اربعین اعزام شوند که امیدواریم بتوانیم در قم پذیرایی خوبی از میهمانان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هفته ناجا در امسال با عنوان «پلیس هوشمند، امین مردم» نامگذاری شده است، افزود: این هفته از ۱۱ مهرماه آغاز شده و تا ۱۷ ادامه دارد.

فرمانده انتظامی استان قم تصریح کرد: روز اول هفته نیروی انتظامی به عنوان پلیس، بصیرت، ولایت مداری، ایثار و شهادت؛ روز دوم با عنوان پلیس، جامعه ایمانی، ارزش مداری، رفعت و مهربانی؛ روز سوم با عنوان پلیس، رفتار حکیمانه، خدمت گذاری و امانت داری؛ روز چهارم با عنوان پلیس، قانون گرایی، مسئولیت پذیری و انضباط اجتماعی؛ روز پنجم با عنوان پلیس، دانش بنیانی، حرفه‌ای گرایی و روز آمدی؛ روز ششم با عنوان پلیس، آموزش همگانی، پیشگیری اجتماعی عمومی و روز هفتم با عنوان پلیس، مرزبانی، امنیت پایدار و اقتدار مرز نامگذاری شده است.

 

*ارائه آموزش‌های همگانی پلیس در مدارس و مساجد

وی با اشاره به اجرای ۲۱ برنامه همزمان با هفته نیروی انتظامی در قم افزود: برنامه‌های درنظر گرفته شده شامل پیاده روی خانوادگی،‌ کوهپیمایی و انجام برنامه‌های ورزشی برای خانواده کارکنان، غبارروبی مزار شهدا، گفتگوهای خبری، آموزش همگانی در مدارس و مساجد، بازدید خانواده‌ها از مجموعه‌های میراث فرهنگی استان، طرح مردم یاری در مناطق محروم از نظر بهداشتی، درمانی و امدادرسانی و سخنرانی در میعادگاه‌های نماز جمعه پیش از خطبه‌های نماز در ۶ مکان برگزاری نماز جمعه می‌شود.

سردار آقاخانی با بیان اینکه کلانتری ۱۳، کلانتری ۱۴، کلانتری ۱۶ و پلیس راهور در منطقه شاه جمال در هفته نیروی انتظامی کلنگ زنی می‌شود، گفت: همچنین سایر برنامه‌ها شامل دیدار با مراجع تقلید، برگزاری صبحگاه مشترک با نیروهای مسلح استان، آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به همیاران پلیس در شهرک ترافیک، حضور نمادهای عروسکی در تقاطع‌ها برای اشاعه فرهنگ ترافیکی، اجرای مانور موتورسیکلت سواران قانونمند، برگزاری جشنواره پلیس برگزیده، دیدار با پیشکسوتان، تجلیل از نمونه‌های ترافیکی و کلنگ زنی و افتتاح طرح‌های عمرانی ناجا می‌شود.

وی یکی از اولویت‌های ویژه هفته ناجا را ارائه خدمات مضاعف به زائران برای صدور گذرنامه دانست و تصریح کرد: شهروندان با حضور در دفاتر پلیس+۱۰ مدارک لازم را به همراه داشته باشند و با توجه به اینکه امسال روادید حذف شده همه موارد رعایت شود و همچنین از حمل قرص‌های شبیه به مواد مخدر خودداری کنند.

فرمانده انتظامی استان قم افزود: طی مرداد و شهریورماه امسال بالغ بر ۳۳ هزار و ۸۱۵ گذرنامه در قم صادر شده که نسبت به سال گذشته ۲۶۸ درصد افزایش داشته است.

 

*افزایش ۱۷۱ درصدی کشف جرائم سایبری از ابتدای امسال

وی در خصوص جرائم فضای مجازی نیز افزود: متأسفانه این جرائم طی ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶۷ درصد افزایش داشته و کشف این جرایم نیز با ۱۷۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

سردار آقاخانی با بیان اینکه جرائم حوزه اقتصادی با ۴۵۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته بیشترین جرائم سایبری را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: سهم جرائم اقتصادی از کل جرائم سایبری ۸۷ درصد است.

وی بیان کرد: در خصوص جرائم اخلاقی و اجتماعی به ویژه طرح عفاف و حجاب، طرح ناظر یک اجرا شده که مجموع پیامک‌های ارسال شده در این طرح سه هزار و ۳۴۶ مورد بوده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۳۳ مورد تعهد گرفته شده و ۲۰ دستگاه خودرو به دلیل تکرار توقیف شده است.

‌فرمانده انتظامی استان قم با اشاره به اجرای طرح ناظر ۲ برای نظارت بر اماکن افزود: در اجرای طرح امنیت اخلاقی طی ۶ ماهه نخست سال ۲۴ طرح اجرا، ۵۸۸ بازدید انجام و ۵۴ صنف پلمب شده است.

 

*پلمب ۱۸۶ واحد صنفی در اجرای طرح مقابله با فروش البسه نامتعارف

وی بیان کرد: برای مقابله با فروش و عرضه البسه نامتعارف در واحدهای صنفی از ابتدای سال تاکنون ۲۴ طرح اجرا و ۱۸۶ واحد صنفی پلمب شده است.

سردار آقاخانی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۹ دستگاه خودروی حامل اتباع غیر مجاز توقیف شده است.

وی اظهار داشت: طی ۶ ماهه نخست امسال، سرقت تحت پوشش ۱۴ درصد، سرقت مغازه ۱۵ درصد، سرقت به عنف ۸ درصد، آدم ربایی ۸ درصد، قتل ۹ درصد، شرارت و چاقو کشی ۲۸ درصد، چاقوکشی ۴۱ درصد، تشکیل پرونده ۳ درصد و تصادفات فوتی ۱۰ درصد کاهش داشته است.

فرمانده انتظامی استان قم با اشاره به افزایش ۳۱ درصدی کشفیات مواد مخدر از ابتدای سال تاکنون، افزود: چهار و نیم تن مواد مخدر طی این مدت کشف شده است.

 

*افزایش ۹۶ درصدی کشفیات سرقت خودرو

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون کشفیات سرقت منزل ۵۹ درصد، کشفیات سرقت مغازه ۹۵ درصد،‌ کشفیات سرقت اتومبیل ۹۶ درصد، کشفیات سرقت موتورسیکلت ۵۲ درصد و کیف قاپی ۵۰ درصد و جمع کشفیات سرقت ۴۹ درصد افزایش داشته است.

سردار آقاخانی در خصوص جرایم امنیتی و ایمنی افزود: از ابتدای سال تاکنون تجاوز به عنف ۸ درصد و سایر جرائم امنیتی ۳۶ درصد کاهش داشته اما متأسفانه نزاع‌های فردی با افزایش روبه‌رو بوده است.

وی تصریح کرد: در زمینه کشف کالای قاچاق، کشفیات سوخت ۱۰۸ درصد، کشفیات سیگار ۵۳۸ درصد و جمع آوری تجهیزات ماهواره ۳۱ درصد افزایش داشته است.

فرمانده انتظامی استان قم اضافه کرد: شب گذشته یک محموله بزرگ کشف کالای قاچاق شامل چهار تریلر در قم توقیف شد.

 

*برقراری بیش از ۴۳۸ هزار تماس با مرکز فوریت‌های ۱۱۰

وی بیان کرد: طی ۶ ماهه نخست امسال بالغ بر ۴۳۸ هزار و ۵۶۲ تماس با فوریت‌های ۱۱۰ برقرار شده است.

فرمانده انتظامی استان قم با بیان اینکه نزدیک به ۸۳ درصد از پرونده‌های موجود در دفاتر مشاوره و مددکاری به مصالحه انجامیده است، افزود: بالغ بر هشت هزار و ۴۸۰ پرونده طی این مدت به مصالحه ختم شده است.

وی در خصوص رده‌های سنی مرتکبین به جرم اظهار داشت: تا سنین ۱۴ سال  یک درصد از مجرمین، از ۱۴ تا ۲۴ سال ۳۲ درصد از مجرمین و ۴۰ سال به بالا ۹ درصد از مجرمین را به خود احتصاص داده است.

 

*دستگیری ۲۵۴ نفر در اجرای طرح نشاط مهر

سردار آقاخانی در ادامه بیان کرد: در اجرای طرح نشاط مهر در روزهای ابتدای سال تحصیلی جدید تعداد ۲۵۴ نفر دستگیر شده‌اند.

وی افزود: نیروهای پلیس قبل از ورود و بعد از خروج دانش آموزان از مدارس در محدوده مدرسه مستقر می‌شوند، همچنین اداره اماکن در نظر دارد تا یک کیلومتری مدارس به کنترل واحدهای صنفی بپردازد که این طرح آغاز شده است.

فرمانده انتظامی استان قم بیان کرد: در حال حاضر ۱۹ پارکینگ موتورسیکلت در سطح استان راه اندازی شده که منجربه کاهش ۱۹ درصدی سرقت موتورسیکلت شده است.

نوشته های مشابه
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
آماده‌باش ناوگان تاکسیرانی در لیالی قدر
ضرورت افزایش امنیت بوستان‌های قم
دیدار شهردار قم با مدیرکل بازرسی استان
تقدیر ستاد اقامه نماز از وضعیت نمازخانه‌های بوستان‌های قم
میزبانی ۷ بوستان از مسافران نوروزی در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.