نشست نقد کتاب «خانم کارکوب» برگزار شد

شهر بیست/ کتاب «خانم کارکوب» روایت زندگی مادر شهیدان عبدالجلیل، منصور و خلیل کارکوب‌زاده به قلم رضیه غُبیشی در پنج فصل به زندگی مادر این شهید می‌پردازد و در بخشی از این کتاب نیز با عنوان «برگ آخر» نحوه دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با خانواده شهید بیان شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نشست نقد کتاب «خانم کارکوب» برگزار شد
شناسه : 12804 | انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست نقد کتاب «خانم کارکوب» به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سالن غدیر اداره کل کتابخانه‌های استان قم برگزار شد.

طوبی معتمد لاری یکی از نویسندگان عرصه دفاع مقدس به عنوان منتقد کتاب در این نشست سخن گفت و با اشاره به آشنایی خود با خانواده شهیدان کارکوب‌زاده، اظهار کرد: خانم «زهرا کارکو» مادر شهیدان کارکوب‌زاده؛ مادری مومن، فداکار، صبور و خوش‌برخورد است و علاوه بر این سه شهید، ۲ تن دیگر از فرزندان او جانباز و آزاده هستند.

وی درباره کتاب مذکور گفت: مهم ترین بخش و نقطه عطف این کتاب، بخش پایانی آن است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفرشان به استان قم در پاییز سال ۱۳۸۹، به منزل این خانواده شهید تشریف می‌آورند و نحوه این دیدار و سخنان رهبر معظم انقلاب و نیز مادر این شهیدان در بخش مذکور بیان شده است.

وی همچنین گفت: سه فرزند این مادر که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده اند، آگاهانه جنگیدن و دفاع از کشورشان را انتخاب کرده بودند و می دانستند که باید تابع ولی امر خودشان باشند و از ولایت دفاع کنند.

معتمد لاری، با بیان اینکه این مادر شهید، قلبی به اندازه اقیانوس دارد و این قلب باعث شد که وی مسیر زندگی خود را اینگونه زیبا بپیماید، گفت: هنگامی که نخستین شهید خانواده از مادر می خواهد که برای شهادتش دعا کند، مادر هم می گوید افتخار می کنم که فرزندانم در راه اسلام و انقلاب به شهادت برسند.

وی با اشاره به اینکه از دامن زن است که مرد به معراج می رود، تصریح کرد: مادران نقش مهم، کلیدی و تاثیرگذار در تربیت فرزندان خود دارند و این امر را در زندگی این مادر شهید ملاحظه می کنیم.

*به خواسته‌های شهیدان عمل کنیم

«زهرا کارکو» مادر شهیدان عبدالجلیل، منصور و خلیل کارکوب‌زاده نیز در این نشست گفت: باید امروز بدانیم که شهدا چه انتظاری از ما دارند و به خواسته های شهیدان، امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی عمل کنیم.

وی با اشاره به جنگ فرهنگی دشمن، بر لزوم توجه به رعایت حجاب و عفاف در جامعه تاکید کرد و گفت: در این زمینه اگر بتوانیم کاری انجام دهیم، بهترین عملیاتی است که در طول هشت سال دوران دفاع مقدس انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید در عمل، آمادگی خود را در مقابل هجمه های دشمن نشان دهیم.

این مادر شهید تصریح کرد: ان شاءالله بتوانیم دنباله‌رو راه شهیدان باشیم و رضایت آنها را فراهم سازیم و بی اعتنا به خواسته ها و آرمان های شهدا نباشیم.

*خانواده‌های شهیدان مایه برکت هستند

همچنین مدیرکل کتابخانه های عمومی قم در این نشست با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، خطاب به این مادر شهید گفت: ان شاءالله تلاش می کنیم که فرمایش‌های شما را نصب العین کار خود قرار دهیم و اجرا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءالله جباری افزود: از شما مادر شهید تشکر می کنم که قبول کردید و افتخار دادید که در این نشست شرکت کردید، حضور شما و خانواده محترم شهیدان، برکت برای مجموعه ما است.

وی تاکید کرد: از طرف خود و دوستان دیگر قول می دهیم که تمام تلاش خود را در حد توان انجام دهیم؛ شما ایثارگر واقعی هستید که سه شهید تقدیم این انقلاب کرده اید و فرزندان دیگر شما از جانبازان گرامی و آزادگان سرافراز هستند.

در پایان این مراسم از خانم «زهرا کارکو» مادر شهیدان عبدالجلیل، منصور و خلیل کارکوب‌زاده تجلیل به عمل آمد.

مرحوم خداداد کارکوب‌زاده، پدر این سه شهید نیز از رزمندگان هشت سال دوران دفاع مقدس بوده است.

نخستین کتاب «رضیه غبیشی» از نویسندگان عرصه دفاع مقدس با عنوان «گنجینه رنج» کتابی است که درباره خاطرات خود نویسنده در زمان بمباران در دوران دفاع مقدس نوشته شده است و در سال ۱۳۷۸ منتشر شد.

از کتاب‌های دیگر این نویسنده که خود از جانبازان هشت سال دوران دفاع مقدس و همسر شهید است، می‌توان به کتاب «ملا صالح» اشاره کرد؛ رضیه غبیشی به علت عوارض ناشی از جانبازی و کسالت نتوانست در این جلسه شرکت کند.

کتاب «خانم کارکوب» روایت زندگی مادر شهیدان عبدالجلیل، منصور و خلیل کارکوب‌زاده به قلم رضیه غُبیشی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده؛ کتاب مذکور در پنج فصل به زندگی مادر این شهید می‌پردازد و در بخشی از این کتاب نیز با عنوان «برگ آخر» نحوه دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با خانواده شهید بیان شده و در پایان کتاب عکس‌هایی از این خانواده شهید منتشر شده است.

چاپ دوم این کتاب، در شمارگان ۲ هزار نسخه توسط انتشارات شهید کاظمی به بازار نشر عرضه شده است.

این نشست توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بسیج دانش آموزی قم و انتشارات شهید کاظمی برگزار شد.

۳۱ شهریورماه تا ششم مهرماه به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.