حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

حفظ قرآن به شغل و دکان تبدیل نشود/ بسیاری از دروس آموزش و پرورش و دانشگاه بیهوده است

شهر بیست/ رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه بسیاری از دروس آموزش وپرورش و دانشگاه بیهوده است، گفت: اینکه کوه هیمالیا چند متر است به درد زندگی نمی خورد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حفظ قرآن به شغل و دکان تبدیل نشود/ بسیاری از دروس آموزش و پرورش و دانشگاه بیهوده است
شناسه : 1261 | انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست به نقل از ستاد خبری دارالقرآن امام علی(ع)، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) در مجتمع یاوران مهدی جمکران قم، اظهار کرد: اینکه خداوند در قرآن به همه اوقات زمانی قسم یاد کرده، یعنی زمان ارزش دارد و وقت را صرف مسائل بیهوده نکنید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در مورد «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ‌» به تفاوت میان واژه خسارت و ضرر پرداخت و گفت: ضرر جایی است که جنس وجود دارد اما نرخ آن پایین می آید به عنوان مثال سکه به قیمت دو میلیون خریداری اما پس از مدتی به یک میلیون تومان کاهش پیدا می کند اما گاهی سرمایه از دست می رود به عنوان مثال یخ فروش یخ هایش آب می شود و این معنای خسارت است و دراینجا یعنی خودت مانند یخ آب می شوی و ما به عنوان مثال از دیروز تاکنون ۲۴ ساعت از عمرمان آب شده است.

حجت الاسلام قرائتی گفت: نقل شده که آرایشگری موی صورت امام علی(ع) را اصلاح می کرد اما لب امام تکان می خورد آرایشگر گفت لب را ثابت نگه دار امام فرمود یک ذکر عقب می مانم. بنابراین، وقت را صرف فیلم یا درسی نکنید که فایده آنچنانی ندارد؛ اگر مطلبی سودمند بود گوش دهید و دقیقه ها و ثانیه ها را از دست ندهید.

*تعطیلی در اسلام ممنوع است

وی با اشاره به اینکه قوم قریش تابستان ها جای خنک و زمستان ها جای گرم می رفتند، گفت: این آیه می خواهد بگوید تعطیلی ممنوع است، مکان را عوض کن اما کار را تعطیل نکن.

*فرصت تحصیل علم برای خانم ها کمتر است

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: فرصت تحصیل علم برای خانم ها کمتر است زیرا زودتر ازدواج می کنند و بارداری و بچه داری را در پیش دارند لذا باید از فرصت ها استفاده کنند.

این مفسر قرآن خطاب به حفاظ قرآنی گفت: نمی گویم فقط درس بخوانید اما عمر را تلف نکنید، تجربه و مهارت کسب کنید؛ حافظان قرآن می توانند رشته های دیگر مانند خیاطی و آشپزی را هم یاد بگیرید.

*بسیاری از دروس آموزش وپرورش و دانشگاه بیهوده است

وی با بیان اینکه بسیاری از دروس آموزش وپرورش و دانشگاه بیهوده است، گفت: کتاب های مفید بخوانید و البته کتاب هایی که دختران می خوانند باید با کتاب هایی که پسران می خوانند متفاوت باشد. بانوان باید کتاب هایی در مورد زنان برجسته و دستاوردهای آنان بخوانند؛ اینکه کوه هیمالیا چند متر است به درد زندگی نمی خورد.

*خانم ها آیین تربیت فرزند و همسر داری را بیاموزند

وی افزود: دراین زمینه مطالعه کنید که چه عواملی باعث می شود بچه ترسو، صبور یا علیم شود؟ و آیین همسرداری و انتخاب همسر چیست؟

*هم کفو بودن در ازدواج به ایمان است

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه قرآن در انتخاب همسر اصل را «ایمان» می داند، گفت: منظور از هم کفو بودن این است که ایمان مرد و زن به هم بخورد و به آنان که می گویند ما بنز و آنان موتور گازی دارند یا ما روی قالی می نشینیم آن ها روی موکت، باید گفت ازدواج بین بنز و موتورگازی یا بین قالی و موکت نیست بلکه ازدواج بین دو آدم است و آدم ها باید فکرشان به هم بخورد.

وی تأکید کرد: برای شنیدن سخنرانی ها هم فقط گوش ندهید، بلکه دل بدهید؛ اگر ساعت ها در خودرو بنشینی و دل ندهی راننده نمی شوی مانند خانمی که یک ساعتی را گردگیری کند اما زمانی که از وی می پرسیم ساعت چند است؟ آنگاه حواسش را جمع و به ساعت نگاه می کند لذا آن گونه گوش دهید که گویا پس از سخنرانی شما باید مطالب را برای شنوندگان بیان کنید.

*حفظ قرآن تبدیل به شغل نشود

رئیس ستاد اقامه نماز با تأکید براینکه حفظ قرآن شغل نباشد، گفت: به کسی گفتند چه شغلی داری؟ گفت پیش نمازم آن هم گفت پس شغل من هم پس نماز است.

*حفظ قرآن دکان برای حافظان نباشد

وی با تأکید بر اینکه حفظ قرآن دکان برای حافظان نباشد، گفت: برخی قرآن را به الحان مختلف می خوانند اما معنای آن را نمی دانند.

مؤلف تفسیر نور با اشاره به برپایی محافلی با عنوان «شبی با قرآن» گفت: این سخن حرف زشتی است مانند این است که بگوییم شبی با اکسیژن که اگر در دیگر شب ها نباشد انسان می میرد.

*پز ندهید که حافظ قرآن هستید

وی با بیان اینکه در قرآن سفارش شده نخست با ترتیل بخوان، دوم تدبر کن سوم عمل کن و سپس به دیگران برسان، خطاب به حافظان گفت: پُز ندهید که حافظ قرآن هستید، زیرا قیامت مشخص می شود چه کسی حافظ است.

وی گفت: اوایل انقلاب به پاکستان رفتم از من سؤال کردند که چند حافظ قرآن دارید؟ آن زمان تعداد حفاظ در ایران کم بود و من با خود گفتم اگر راست بگویم آبروی ایران می رود و اگر دروغ بگویم باید جواب خدا را بدهم لذا گفتم ما در ایران حافظ قرآن تربیت نمی کنیم بلکه محافظ قرآن تربیت می کنیم؛ گفتند یعنی چی؟ و من ادامه دادم حافظ با استعداد خوب، قرآن را حفظ می کند اما محافظ هشت سال بمباران می شود یک وجب از زمین کشورش را به صدامیان نمی دهد.

*حافظان قرآن محافظ آن شوند

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به حافظان گفت:‌ شما حافظ هستید حالا باید محافظ هم باشید لذا هیچ وقت درجا نزنید.

وی افزود: در هر زمان حق متفاوت است، آن را بشناسید و بدانید فرستادن بی جای صلوات هم گاهی باطل است زیرا برخی با فرستادن آن می خواهند منابر را برهم زنند. اینکه می گویند باید تقلید کرد به این دلیل است که عده ای با تدبر حق و باطل را طبق زمان تشخیص می دهند. 

وی با بیان اینکه برخی می گویند امر به معروف می کنیم با ما بد برخورد می کنند، قرآن در پاسخ این افراد می گوید: «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» به این معنا که باید مقاومت کنید.

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: اگر چندبار تبر را به چوب زدی و نشکست، تبر یا چوب را دور نمی اندازیم و اگر در بطری نوشابه باز نشود، آنقدر تلاش می کنید تا باز شود و بطری را دور نمی اندازید، بنابراین با پسر و دختری که نماز نمی خوانند هم باید درست رفتار کرد و باید از کسانی که فرزند شما به آن علاقه مند است بخواهید وی را به نماز تشویق کند و دراین راه مقاومت کنید.

*امام زمان چگونه در خردسالی می تواند رهبر جهان شود؟

وی در پاسخ به کسانی که می گویند چگونه امام زمان در خردسالی می تواند رهبر جهان شود؟ گفت: همان گونه که فلش که وسیله ای انسان ساز است، می تواند با اتصال به کامپیوتر، هزاران فایل اطلاعاتی را از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل کند خدای انسان هم می تواند علم را از امام عسکری به امام زمان منتقل کند.

*امام زمان چطور می تواند ۱۲۰۰ سال عمر کند؟

آقای قرائتی در پاسخ به این سؤال که امام زمان چطور می تواند ۱۲۰۰ سال عمر کند، گفت: ۸۰ سال موی چشم و ابرو ثابت است اما موی سر و صورت باوجود یکی بودن گوشت و پوست در حال رشد است؛ همان خدایی که در یک صورت یک مو را ثابت و دیگری را متغیر قرار داده، می تواند یک فرد مانند امام زمان را ثابت و دیگران را متغیر قرار دهد. 

*والدین موظف به گذاشتن اسم اهلبیت بر فرزندان هستند

وی گفت: وظیفه ما است که اسم اهلبیت را بر روی فرزندانمان بگذاریم، نگویند برادر و خواهرم محمد و فاطمه دارند. همه تلویزیون، تلفن همراه و یخچال هم دارند چطور آنجا نمی گویید نمی خواهیم؛ اشکالی ندارد که در همه خانه ها فاطمه و زهرا باشد.

*کتابی بخوانید که نویسنده آن بیش از ۴۰ سال مطالعه داشته باشد

وی خطاب به حافظان قرآن گفت:‌ اهل مطالعه باشید شما که حافظه خوبی دارید هفته ای یک کتاب مطالعه کنید اما کتابی را انتخاب کنید که نویسنده آن بیش از ۴۰ سال مطالعه داشته باشد و مانند کتاب های استاد مطهری با ریشه باشد.

*یلدای کتابخوانی و عبادت داشته باشید

این مؤلف و مفسر قرآن گفت: در شب یلدا به عنوان طولانی ترین شب، بیشترین مطالعه و بیشترین عبادت را داشته باشید نه اینکه بیشترین هندوانه را بخورید.

وی خطاب به حافظان قرآنی گفت: قدر خودتان را بدانید، خداوند بر شما منت نهاده است میلیون ها دختر به سن شما هست اما سر سفره قرآن نیستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.