پیکر مسعود عربشاهی در قم آرام گرفت/ وصیت هنرمند نقاش مشهور ایرانی چه بود؟

شهر بیست/ پیکر هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز مشهور ایرانی در کهک قم آرام گرفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پیکر مسعود عربشاهی در قم آرام گرفت/ وصیت هنرمند نقاش مشهور ایرانی چه بود؟
شناسه : 12603 | انتشار : ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، پیکر مسعود عربشاهی نقاش و مجسمه‌ساز مشهور ایرانی صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و هنرمندان مطرح کشور از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران تشییع شد.

همچنین بنا بر وصیت مسعود عربشاهی، پیکر این هنرمند مطرح کشور عصر امروز در محل زادگاه پدری خود یعنی کهک قم به خاک سپرده شد.

مسعود عربشاهی ۱۹ شهریور ۱۳۱۴ در تهران متولد شد اما ریشه او به شهر کهک قم می‌رسد، یکی از نقاشان پیشرو و از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی ایران بود و با داشتن دهه‌ها تجربه کار در زمینهٔ نقش برجسته و کارهای اجرایی بر نمای ساختمان‌ها، همراه با تکنیک منحصر به‌فرد خود در اجرای سالن‌های کنفرانس که شهرت جهانی دارد، در ایران و سایر کشورها کارهای اجرایی بزرگی را انجام داده‌ است.

نقش برجسته سردر اتاق صنایع و معادن در خیابان طالقانی، سالن کنفرانس هلال احمر در میدان ارگ، نقش برجسته‌های دیوارهای پارک طالقانی در بزرگراه حقانی و مجموعه «نور و گیاه» بر دیوار مجلس از جمله آثار او هستند.

ده‌ها نمایشگاه انفرادی در ایران، آمریکا و فرانسه از آثار عربشاهی برپا شد و همچنین در بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی در ایران، آمریکا، فرانسه، سوییس، تونس، ایتالیا، مغرب و انگلستان شرکت داشت.

آثار عربشاهی را با توجه به عناصر به کار رفته در آنها، می‌توان در سه دسته متمایز کرد؛ آثار گروه نخست بر نمادهای کهنی چون درخت زندگی، خورشید تابان، خطوط شبه ‌میخی و … استوارند. در طیف دوم آثار عربشاهی، عمدتاً از دایره‌ها، مربع‌ها، منحنی‌ها، مارپیچ‌ها و لوحه‌ها استفاده شده و سرانجام، نقش‌مایه‌هایی مانند علامت‌های ریاضی، پیکان، نقشه‌های معماری، اعداد و خطوط درهم، طیف سومی از آثار او را تشکیل می‌دهند. الهام‌بخش اولین نقاشی‌های انتزاعی عربشاهی، تصاویری از گستره‌های لم‌یزرع سرزمین‌ها و مناظر رمزآلودی بود که در دوران کودکی او را تحت تأثیر قرار داده بودند.

خاطرنشان می‌شود مسعود عربشاهی، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی روز چهارشنبه (۲۷ شهریور) در سن ۸۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی – ریوی دار فانی را وداع گفت.

تصاویر تشییع مرحوم مسعود عربشاهی در مقابل موزه هنرهای معاصر تهران را در ادامه می‌بینید. 

 

نوشته های مشابه
تدوین برنامه عملیاتی مناطق شهرداری قم در سال ۱۴۰۳
شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی قم امسال تکمیل می‌شود
تملک مغازه‌های قبرستان نو در گام نهایی/ ۷۰ مغازه تخریب شد
شهرداری تولیدکننده قطعات بتنی می‌شود
۳۸۸۰۰ شهروند قمی در سال گذشته عوارض نوسازی پرداخت کردند
توسعه ۲۰۰ کیلومتری فیبر نوری در قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.