فواید درست جویدن غذا را بدانید/ هر لقمه غذا چند بار باید جویده شود؟

شهر بیست/ عضو انجمن تغذیه ایران با تأکید بر اینکه معده آدمى دندان ندارد و جويدن ناكافى غذا، كار معده را دشوار مى‌كند، گفت: «هضم و جذب بهتر غذا»، «کاهش وزن»، «کاهش نیاز به مصرف آب در حین غذا به دلیل ترشح بزاق کافی» و «کاهش ابتلا به بیماری‌های گوارشی» از جمله فواید جویدن صحیح غذاست. ‌
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فواید درست جویدن غذا را بدانید/ هر لقمه غذا چند بار باید جویده شود؟
شناسه : 12438 | انتشار : ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶   پرینت

ابوالفضل محمدکریمی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر بیست»، بر لزوم نحوه صحیح جویدن غذا برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی تأکید کرد و گفت: هر لقمه غذا حداقل ۲۰ تا ۳۰ بار باید جویده شود در حالی که از نظر خیلی افراد، این یک موضوع ساده و بی ارزش است.

وی افزود: بر مبنای طب، غذاها ریشه بسیاری از بیماری‌ها هستند و اولین هضم غذا از دهان آغاز می شود که اگر عمل جویدن به خوبی انجام نشود، بیماری های گوارشی را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بیماران تصور می کنند که از اهمیت جویدن مطلع هستند و پزشکان هم به دلیل سادگی موضوع و کمبود وقت از توضیح دادن آن معمولا خودداری می کنند.

عضو انجمن تغذیه ایران افزود: بعضی بیماران فقط به دنبال دارو هستند و از این کار ساده و حیاتی به راحتی می گذرند و آن را جدی نمی گیرند.

‌محمدکریمی تصریح کرد: بسیاری از بیماران که به دنبال داروهای خاص برای درمان بیماری های گوارشی خود هستند شاید ندانند اگر یک ماه لقمه ها را با دقت بجوند، بسیاری از بیماری های گوارشی آنها کاهش خواهد داشت.

وی با اشاره به مزایای درست جویدن غذا، گفت: هضم و جذب بهتر غذا، کاهش وزن، کاهش نیاز به مصرف آب در حین غذا به دلیل ترشح بزاق کافی، کاهش ابتلا به بیماری‌های گوارشی و بهبود نفخ و یبوست مزاج از جمله فواید جویدن صحیح غذاست. ‌

‌این کارشناس تغذیه افزود: در صورتی که افراد، ۲۱ روز بی وقفه غذا رو خوب بجوند، دیگر این کار را ناخودآگاه انجام خواهند داد و طعم سلامتی را بیش از پیش می چشند.

محمدکریمی با تأکید بر اینکه معده آدمى دندان ندارد و جویدن ناکافى غذا، کار معده را دشوار مى کند، گفت: با جویدن کافى غذا نیاز به تولید اسید در معده کاهش خواهد یافت و احتمال برگشت غذا از معده به مرى (رفلاکس) و سوزش معده و نفخ بعد از غذا کمتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: افراد مبتلا به اضافه وزن معمولا غذا را کمتر مى جوند و در نتیجه سرعت غذا خوردنشان تندتر از افراد لاغر است.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: برداشتن لقمه هاى کوچک‌تر و جویدن بیشتر غذا، علاوه بر ایجاد فرصت کافى براى بروز سیرى، هضم آسان‌تر غذا را به دنبال دارد.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.