۵ تا ۷درصد دختران قمی در معرض تجرد قطعی هستند/ دهه شصتی‌های کمال‌گرا در آستانه تجرد قطعی

شهر بیست/ مدیر انجمن جامعه شناسی ایران شعبه قم با بیان اینکه آمار دقیقی از آمار تجرد قطعی در قم وجود ندارد، گفت: با توجه به آمار رسمی از تجرد قطعی در کشور و بر اساس احتمالات علمی می‌توان گفت که ۵ تا ۷ درصد دختران قم در موقعیت تجرد قطعی قرار دارند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۵ تا ۷درصد دختران قمی در معرض تجرد قطعی هستند/ دهه شصتی‌های کمال‌گرا در آستانه تجرد قطعی
شناسه : 12415 | انتشار : ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، عبدالله حاجی باقری با اشاره به تعاریف موجود از تجرد قطعی، گفت: تجرد قطعی مفهومی است که در دهه‌های اخیر در ایران در نشست‌ها و مباحث جمعیت‌شناسی و جامعه‌شناسی در حوزه ازدواج و زنان مطرح می‌شود و بیشتر به معنای این است که فرد، شرایط مناسب سن ازدواج را از دست داده و اگر ازدواج هم صورت بدهد امکان باروری ندارد.

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵،‌ ۱۰ تا ۱۵ درصد زنان ۳۵ تا ۴۰ ساله در ایران مجرد هستند، ادامه داد: ۵۰ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و از این ۵۰ درصد ۱۰ درصد را دختران ۲۴ تا ۴۴ سال که نزدیک به سن ازدواج هستند، تشکیل می‌دهند.

عضو هیئت اندیشه ورز قم ادامه داد: اعتقادی به یک سن قطعی برای تجرد ندارم ولی تجرد قطعی را می‌توان بین سن ۳۵ تا ۴۳ سال در نظر گرفت که امکان ازدواج و امکان باروری در آن سن وجود نداشته و یا با چالش مواجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از آمار تجرد قطعی در قم وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به آمار رسمی از تجرد قطعی در کشور و بر اساس احتمالات علمی می‌توان گفت که ۵ تا ۷ درصد دختران قم در موقعیت تجرد قطعی قرار دارند.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه ۵۵۰ تا ۸۰۰ هزار تجرد قطعی در کشور وجود دارد، افزود: با در نظر گرفتن سن ۳۵ تا ۴۳ سال برای تجرد قطعی، می‌توان دریافت که بخش زیادی از تجرد قطعی مربوط به متولدان دهه ۶۰ است.

باقری افزود: از منظر ساختاری نیز نوع سیاست های جمعیتی و کنترلی و تضادهای این سیاست ها در هر ۲ دهه توسط دولتمردان و همچنین تحولات اجتماعی و اقتصادی ۲ دهه گذشته از جمله گسترش فضای مجازی و رسانه‌ای از عوامل ایجاد و افزایش تجرد قطعی در دهه شصتی هاست.

عضو هیئت اندیشه ورز قم ادامه داد: جامعه سنتی ما در حال تغییر و گذار به سمت جامعه مدرن است که این موضوع هم موجب تغییر سبک زندگی، تغییر ارزش های اجتماعی و ظهور ارزش های جدید و تحول در الگوهای زناشویی شده است.

وی با تشریح دلایل تجرد قطعی دهه شصتی‌ها گفت: وقوع جنگ تحمیلی،‌ تحولات اقتصادی و اجتماعی، تغییر الگوی های زناشویی، افزایش سن ازدواج، رشد جمعیت، افزایش کمی و کیفی انواع دانشگاه‌های دولتی،‌ آزاد و پیام نور در کشور، افزایش ورود دختران به دانشگاه و در نتیجه افزایش آگاهی‌ها و اطلاع از وضعیت اقتصادی اجتماعی در تعاملات دانشگاهی و همچنین افزایش توقعات دختران تحصیلکرده و احتمالا مستقل شده از نظراشتغال و درآمد از جمله دلایل تجرد قطعی در بین متولدان دهه ۶۰ می‌توان نام برد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دهه شصتی‌ها آدم‌های آرمان‌گرا و کمال‌گرا هستند و باورها و اعتقادات دینی آنها موجب می‌شد که برای ازدواج به خودنمایی های امروزی روی نیاورند و این موجب دامن زدن به وسواسی خاص نزد خانواده‌ها، افزاد و جامعه شد که نتیجه آن آرمان گرایی، افزایش سن ازدواج را به همراه داشت.

باقری افزود: در دهه ۸۰ و ۹۰ اما برعکس دهه ۶۰ و ۷۰ در حالی با شعار افزایش جمعیت روبه‌رو می‌شویم که همزمان با اوج بحران‌های اقتصادی،‌ با تغییر الگوهای سبک زندگی مواجه هستیم  و همزمان در این دوره، رسانه‌ها و فضای مجازی موضوع خانواده را با چالش مواجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای علمی،‌ نسبت تجرد قطعی دختران به پسران حدود ۶ به یک است که نشان می‌دهد تجرد قطعی در دختران بیشتر و آسیب‌ها و پیامدهای منفی آن نیز بسیار بیشتر از پسران است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.