سلام تلخ «ماه مدرسه» به جیب خالی مردم/ تأکید بر خرید کالای ایرانی

شهر بیست/ همزمان با آغاز سال تحصیلی، قیمت لوازم التحریر به بهانه نوسانات ارزی افزایش بسیاری داشته و وجود هرج و مرج در این بازار، والدین دانش آموزان را دچار مشکلات بسیاری کرده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سلام تلخ «ماه مدرسه» به جیب خالی مردم/ تأکید بر خرید کالای ایرانی
شناسه : 12364 | انتشار : ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، مردم می‌گویند که شاید بتوانیم به نیازمندی‌ها و خواسته‌هایی که در حیطه بزرگسالان است «نه» بگوییم و یا هزینه‌های آن را مدیریت اقتصادی کنیم، اما آیا می‌توانیم جلوی درخواست‌های متنوع و پا کوبیدن‌های فرزندانمان در تهیه لوازم التحریرها که به اندازه تنوع نقش و لعاب‌هایش، تعدد و افزایش قیمت دارد هم ایستادگی کنیم. درست است که معضل گرانی به همه ارکان زندگی رخنه کرده و با جیب خالی مردم مأنوس شده، اما واقعاً گرانی لوازم التحریر در نوع خود نوبر و تعجب‌آور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان اینکه قیمت‌های لوازم التحریر به شدت تحت تأثیر تحریم‌ها و نوسانات ارز بوده است، گفت: مردم باید مراکز معتبر و تحت نظارت نهادهای بازرسی را گزینه خرید قرار دهند تا اقلام گران‌تر و بی‌کیفیت نخرند.

محمود سیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از ۱۰ شهریورماه گفت: این طرح به منظور تنظیم بازار به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

در آغاز سال تحصیلی گرانی نداشتیم

وی با بیان اینکه در ایام آغاز سال تحصیلی شاهد گران فروشی و افزایش هدف‌دار قیمت‌ها نبوده‌ایم، گفت: متأسفانه افزایش قیمت‌ها در ۲ سال اخیر و تحت تأثیر نوسان و تورم ارزی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ایجاد مراکز زنجیره‌ای فروش و عرضه مستقیم کالا در نمایشگاه‌ها را از جمله راهکارهای کنترل قیمت و کیفیت کالاها دانست و افزود: طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، کمبود غیرمنطقی کالا و خدمات، برخورد قاطع با تخلفات احتمالی و کمک به مصرف‌کنندگان با توجه به افزایش تقاضا برای برخی اقلام در آستانه بازگشایی مدارس انجام شده است.

وی در تشریح جزئیات اجرای این طرح اظهار کرد: با اجرای این طرح تیم‌های بازرسی، حوزه بازرسی و نظارت با همکاری گروه بازرسی اتاق اصناف بر واحدهای تولیدی، توزیعی پوشاک و البسه، کیف، کفش، لوازم التحریر و کالاهای پرمصرف مثل مواد پروتئینی، نظارت می‌کنند.

سیجانی با طرح این موضوع که تولید لوازم التحریر داخلی می‌تواند از لحاظ مدیریت در قیمت، افزایش کیفیت و سلامت کالا مؤثر باشد، گفت: با وجود تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر صورت گرفته هنوز بیش از ۵۰ درصد انواع لوازم التحریر مورد نیاز کشور از خارج از مرزهای کشور تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از دلایل اصلی گرانی لوازم التحریر در کشور وارداتی بودن آن است، افزود: معمولاً کالایی که ارزبری داشته باشد با توجه به نوسان ارز برای مصرف کننده گران در می‌آید.

وی با طرح این موضوع که مردم باید در طرح نظارت و بازرسی به مسئولان کمک کنند، گفت: همشهریان در صورت مشاهده موارد گران‌فروشی و تخلف می‌توانند با سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت تماس بگیرند تا بازرسان سازمان در کمترین زمان به آن رسیدگی کنند.

گرانی ۳۰۰ درصدی لوازم التحریر

رئیس اتاق اصناف استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اذعان به گرانی سرسام آور و کاهش قدرت خرید مردم، گفت: همین مسئله سبب شده که فروشندگان لوازم التحریر نیز با رکود و کاهش عرضه و فروش کالا مواجه شوند.

حسن احمدلو با یادآوری این نکته که طی یک سال گذشته قیمت ارز بین ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته است، گفت: لوازم التحریر از آن دسته کالاهایی است که چون اقلام خارجی و مشتری خارجی پسند کم ندارد به شدت تحت تأثیر این نوسان بوده و برخی کالاها تا ۳ برابر افزایش قیمت داشته است.

وی با تأکید بر اینکه انواع دفتر بالاترین افزایش قیمت را در میان اقلام تحریر داشته است، گفت: افزایش قیمت کاغذ از بندی ۸۰ هزار به ۵۰۰ هزار تومان سبب شده که یک دفتر مشق افزایش قیمت بالایی داشته باشد.

همه دلایل گرانی به نوسان ارز برنمی‌گردد و هزینه تولید و عرضه کالا هم به شدت بالا رفته است

احمدلو با ابراز تأسف از اینکه کاهش نسبی قیمت‌های ارز در روزهای اخیر تأثیری روی برخی از اقلام نداشته است، گفت: البته همه دلایل گرانی به نوسان ارز برنمی‌گردد واقعیت این است که هزینه تولید و عرضه کالا هم به شدت بالا رفته است.

رئیس اتاق اصناف استان قم با اعلام این خبر که مجوز فروش فوق‌العاده به اتحادیه خرازان استان قم داده شده است، گفت: این اقدام در راستای کنترل بازار و تأمین منافع مصرف کننده انجام شده و مردم می‌توانند در نمایشگاهی که از ۱۱ شهریور شروع شده تا ۲۵ شهریور ادامه دارد اقلام مورد نیاز خود را تا ۵ درصد کمتر از قیمت معمول بازار تهیه کنند.

وی با تأکید بر اینکه تورم و گرانی اصناف استان قم را نگران و کلافه کرده است، گفت: متأسفانه برخلاف سال‌های گذشته احتمال دارد که نمایشگاه پاییزه به علت استقبال کم فروشندگان کالا برگزار نشود.

کاهش قدرت خرید مردم

احمدلو با تأکید بر اینکه نظارت و بازرسی از اصناف با قدرت و تداوم انجام می‌شود، گفت: در پنج ماه گذشته ۱۱ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی توسط بازرسان اتاق اصناف استان قم انجام و بیش از هزار پرونده تخلف مربوط به واحدهای صنفی برای رسیدگی به تعزیرات استان ارسال شد.

در این زمینه یکی از فروشندگان بزرگ لوازم التحریر در استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مردم از خرید گریزان شده‌اند، گفت: هرچند بازار ما تحت تأثیر ایام سوگواری قرار گرفته اما واقعیت این است که مردم هم اقبال چندانی به تهیه لوازم التحریر نشان نمی‌دهند.

علی خانی با تأکید بر اینکه عرضه کنندگان بیشترین ضرر را از قِبل گرانی بیش از اندازه لوازم التحریر تحمل می‌کنند، گفت: مردم در خرید اقلام کاملاً اقتصادی و محدود عمل می‌کنند و درکل تنوع خرید کاهش محسوسی داشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود کاهش قیمت ارز قیمت لوازم التحریر روند کاهشی نداشته است، گفت: اولاً این کاهش قیمت‌های ارز بیشتر جو روانی دارد تا کارکرد عملی؛ در ثانی بیشتر عرضه کنندگان عمده اقلام خود را در زمان گرانی ارز تهیه و انبار کرده‌اند و به صرفه نیست که الآن قیمت‌ها را کاهش دهند.

این عرضه کننده لوازم التحریر با تأکید بر اینکه هزینه‌های تولید و عرضه به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: اگر مردم در تهیه لوازم التحریر به کالای ایرانی اعتماد کنند، هم به رونق اقتصادی کمک کرده‌اند و هم در نهایت شاهد کاهش تدریجی قیمت‌ها خواهیم بود.

بی‌کیفیتی در کنار گرانی

در ادامه با مراجعه به یکی از مراکز مهم فروش و عرضه انواع لوازم التحریر قم با برخی از خریداران گفتگو کردیم؛ حمید نصرآبادی که به همراه فرزند خود در غرفه کیف فروشی بود، گفت: متأسفانه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.

وی با اعلام اینکه انتظار مواجهه با چنین قیمت‌های عجیب و غریب را نداشته است، افزود: متأسفانه فرزند من کیفی را می‌خواهد که فقط رنگ و لعاب دارد و بی‌جهت گران است.

خرید لوازم التحریر و وسایل مدرسه آنها نزدیک یک و نیم میلیون تومان برایم هزینه داشت

نصرآبادی با اشاره به اینکه دو فرزند محصل دارد، گفت: به نظرم خرید لوازم التحریر و وسایل مدرسه آنها نزدیک یک و نیم میلیون تومان برایم هزینه داشته باشد که همین عدد حقوق ماهیانه من است.

یک خانم که به شدت عصبانی به نظر می‌رسید در پاسخ به وضعیت بازار جواب داد: متأسفانه لوازم التحریر بی حساب و کتاب گران شده و هم نسبت به سال‌های گذشته بی‌کیفیت و آب رفته است.

خانم الماسی با بیان اینکه مجبور شده است برای تعویض کیفی که خریده دو بار رفت و برگشت داشته باشد، افزود: دفعه اول که کیف تهیه کردم و رفتم خانه دیدم کیف زدگی و خراش دارد دوباره آمدم با دعوا کیف را پس دادم و کیف دیگری گرفتم حالا کیفی را که گرفتم یک روز نگذشته زیپش خراب شده و فروشنده به هیچ عنوان پس نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه توانایی تهیه دفتر و قلم برای فرزندانش را ندارد، با شوخی تلخی می‌گوید: حساب نکردم اما فکر کنم هر برگ دفتر نزدیک ۱۰۰۰ تومان برایم آب بخورد.

یکی از طلاب حوزه علمیه نیز که در میان غرفه‌های موجود پرسه می‌زد درباره اوضاع و احوال قیمت دفترچه‌ها به شوخی می‌گوید: برای ما طلبه‌ها لوازم التحریر یک کالای لاکچری به حساب می‌آید و باید از نوشتن روی کاغذ خودداری کنیم و به صفحه گوشی تلفن همراه و رایانه پناه ببریم.

حجت الاسلام اباذر صادقی با بیان اینکه تحصیل و آموزش حق ابتدایی هر انسان است، گفت: ای کاش مسئولان کاری می‌کردند که والدین به جای داشتن دغدغه تهیه لوازم التحریر نگران تربیت و سواد فرزندانشان باشند.

این واقعیت قابل کتمان نیست که بسیاری از کوتاهی‌ها، کم تدبیری‌ها و ضعف‌های مدیریتی داخلی در کنار شیطنت‌های عوامل بیرونی کام اقتصادی مردم را تلخ کرده است؛ اما در سال‌های نه چندان دور در آن دورانی که سبک زندگی‌ها زرق و برق‌های کاذب نداشت و فرزند سالاری بیداد نمی‌کرد، بچه مدرسه‌ای‌هایی بودند که با کمترین امکانات ممکن راهی مدرسه می‌شدند و سرود «باز آمد بوی ماه مدرسه/ بوی بازی‌های راه مدرسه…. بوی ماه مهر ماه مهربان/ بوی خورشید پگاه مدرسه و…» می‌خواندند.

ای کاش روزی فرا برسد که آغاز سال تحصیلی برای همه مردم ایران ماه مهر مدرسه باشد. صد البته این ماه حتی در این روزهای پرتلاطم اقتصادی هم برای خیلی‌ها روزهای خاطره‌انگیز و نوستالوژی بی‌نظیری است و بسیاری از مردم لذت‌های آغاز سال تحصیلی را فراموش نمی‌کنند.

به هر حال، دنیای کودکان کاری به دنیای آدم بزرگ‌ها و مشکلاتشان ندارد و آنها دوست دارند که «در دل امید داشته باشند و بر لب پیامی» تا اول مهرماه به دوستان خود بگویند: «هم شاگردی سلام».

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.